کد خبر: 532382
تاریخ انتشار :

چرا اعتبارات برای مقابله ریشه‌ای با سیل کافی نیست؟

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

خلیل آقایی که برای بررسی سیل اخیر و خسارت‌های آن به شرق گلستان سفر کرده است، اظهار کرد: بر اساس برنامه ششم توسعه، سازمان جنگل‌ها، سالیانه موظف به انجام عملیات آبخیزداری در سطح دو میلیون هکتار است ولی با اعتباراتی که در دو سال گذشته تخصیص یافته، در کمتر از یک میلیون هکتار این عملیات انجام شده است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه در سال گذشته ۷,۰۰۰ میلیارد ریال و در سال‌جاری ۱۵ هزار میلیارد ریال اعتبار برای این امر اختصاص یافته است، افزود: این دو سال اوج فعالیت‌های ما محسوب می‌شود و تحرک در این زمینه وجود دارد که امیدواریم این روند ادامه پیدا کند و شرایط بهتری ایجاد شود.
رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری تصریح کرد: اقدامات پیشگیرانه که اصلی ترین و مهمترین اقدام برای جلوگیری از بروز سیل‌های مخرب است باید به صورت ریشه‌ای، اساسی و زیربنایی انجام شود و در این مسیر، غیر از تقویت پوشش گیاهی و اصلاح و احیای مراتع و جنگل‌ها راه دیگری نداریم.
طبق اعلام وزارت کشاورزی، وی افزود: در نقاطی که فعالیت‌های حوزه آبخیز، از جمله در بخش مکانیکی که شامل آبخیزداری و ایجاد سازه‌های مکانیکی است، انجام شده، سیل خسارتی وارد نکرده یا خسارات به شدت پایین بوده و مناطقی که فعالیت‌های آبخیزداری و اقدامات سازه‌ای در این زمینه انجام نشده، سرعت سیل زیاد شده و شیب تند به همراه فرسایش خاک و کنده شدن درختان، به همراه سرازیر شدن گل و لای همراه با آب، خسارت‌های زیادی به اراضی کشاورزی، منازل مردم و روستاییان وارد کرده است.
آقایی تاکید کرد: با اینکه در منطقه گلستان اقدامات خوبی در امور آبخیزداری صورت گرفته ولی این اقدامات کافی نیست و باید سرعت کار را بالا برد.
رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: در بازدید امروز از منطقه مشاهده شد که جاده‌های احداث شده در مناطق کوهستانی، فاقد سازه‌های تثبیت کناره جاده بوده و بارش بسیار شدید در مدت کوتاه باعث رانش آن‌ها شده که هم منجر به تخریب جاده‌ها و هم مسدود شدن راه‌های ارتباطی مناطق کوهستانی شده است.
وی اعلام کرد: تخریب و از بین رفتن پوشش گیاهی، فرسایش خاک، از بین رفتن درختان و رانش و لغزش زمین از جمله خسارت‌های سیل اخیر به منابع طبیعی محسوب می‌شود.
منبع: ایسنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها