کد خبر: 534103
تاریخ انتشار :

این خبر در حال به روز رسانی است؛

پایان عمر البشیر؛ ارتش با کودتا دیکتاتور سودان را خلع کرد/ حبس خانگی البشیر

پایان عمر البشیر؛ ارتش با کودتا دیکتاتور سودان را خلع کرد/ حبس خانگی البشیر
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

تصویری از وزیر دفاع سودان
۱۳۹۸/۰۱/۲۲ - ۱۶:۵۹

پایان عمر البشیر؛ ارتش با کودتا دیکتاتور سودان را خلع کرد/ حبس خانگی البشیر

وزیر دفاع سودان: شورای عالی نظامی برای دو سال کشور را اداره کرده و سپس انتخابات برگزار می‌شود
۱۳۹۸/۰۱/۲۲ - ۱۶:۵۵
وزیر دفاع سودان امروز (پنجشنبه) در بیانیه‌ای از عزل رئیس جمهوری این کشور و تشکیل شورای عالی نظامی که برای دو سال کشور را اداره خواهد کرد، خبر داد.
به گزارش ایسنا، عوض بن عوف، وزیر دفاع سودان در بیانیه‌ای گفت:‌ کمیته عالی امنیتی مسئولیت کامل امور کشور را به مدت دو سال بر عهده دارد. وی از اعلام حالت فوق العاده در کشور به مدت سه ماه و منع رفت و آمد به مدت یک ماه خبر داد و گفت که انتخابات پس از دو سال در کشور برگزار خواهد شد.
وی همچنین شورای ملی و دولت‌های ایالت‌ها را منحل کرد.
بن عوف از بسته شدن فرودگاه خارطوم، حریم هوایی و گذرگاهها به مدت 24 ساعت خبر داد و گفت: عمر البشیر، رئیس نظام سابق بازداشت و در مکان امنی بسر می‌برد.
وی گفت: از افرادی که جان خود را در اعتراضات از دست دادند عذرخواهی می‌کنیم. چرا که متاسفانه بحران‌های مختلف و نیازهای معیشتی نظام را متنبه نکرد.
بن عوف در این بیانیه گفت: نیروهای مسلح در تمام بخشها از زمان شدت یافتن اوضاع تحولات را پیگیری می‌کنند.
وی در این بیانیه قانون اساسی را ملغی اعلام کرد و از حفظ امنیت اماکن و تاسیسات حیاتی خبر داد.
بن عوف به مشکلات اقتصادی که ملت سودان از آن رنج می‌برد اشاره کرد و تظاهرات مسالمت آمیزی که در دسامبر آغاز شد را ستود و گفت: راهی جز تحویل قدرت به دولت انتقالی مدنی طبق خواسته مردم وجود ندارد. قوه قضائیه روال عادی کار خود را ادامه خواهد داد.آتش بس کامل در سودان اجرا شده تمام بازداشت شدگان سیاسی آزاد شده و مراحل انتقال مسالمت آمیز قدرت اجرا خواهد شد.
وی همچنین بر پایبندی به تمام توافقنامه ها، ادامه فعالیت سفارتخانه ها، نهادها وحفظ حقوق بشر و منافع سودان تاکید کرد.
۱۳۹۸/۰۱/۲۲ - ۱۵:۱۴

اختلاف نظر بین فرماندهان نیروهای مسلح #سودان برای ریاست مرحله انتقالی

تا کنون بیانیه‌ای از سوی نیروهای مسلح سودان منتشر نشده است. الجزیره گزارش کرد علت این مسئله مربوط به واکنش مردم و پذیرش «عوض بن عوف» به عنوان رئیس شورای نظامی است. اعلام اسم بن عوف به عنوان نامزد گزینه البشیر، به منزله کودتا در کاخ ریاست جمهوری عنوان شده؛ زیرا وی یکی از نزدیکان البشیر است. برخی از خبرها نیز از این مسئله حکایت دارد که علت تأخیر در اعلام بیانیه، بازداشت وزیر دفاع در داخل ساختمان رادیو و تلویزیون است. ناظران می‌گویند عوض بن عوف، مورد مخالفت معارضان سودانی قرار خواهد گرفت. معارضان اعلام کرده بودند قدرت باید در دست شورای انتقالی باشد که سران نظام سابق در آن حضور نداشته باشند. المیادین گزارش کرد بر سر اینکه چه کسی ریاست شورای نظامی را بر عهده داشته باشد، میان فرماندهان ارتش اختلاف نظر وجود دارد.

۱۳۹۸/۰۱/۲۲ - ۱۲:۴۵

تیراندازی در داخل مقر ارتش در پایتخت سودان

خبرگزاری «آناتولی» ترکیه به نقل از شاهدان عینی از وقوع تیراندازی در مقر فرماندهی ارتش سودان در شهر خارطوم خبر داد. هنوز جزئیات بیشتری از این تیراندازی منتشر نشده است.

العربیه: عمر البشیر از قدرت کناره‌گیری کرد و چند مسئول سودانی بازداشت شدند
۱۳۹۸/۰۱/۲۲ - ۱۱:۵۶

العربیه به نقل از منابعی گزارش کرد: البشیر از قدرت کناره‌گیری کرده و گارد ویژه وی بازداشت شده‌اند. البشیر در بازداشت خانگی قرار دارد. رهبران جدیدی در رأس قدرت در سودان قرار خواهند گرفت. مردم سودان در خیابان‌ها مشغول شادمانی و پایکوبی هستند. احتمالا کودتای نظامی در سودان صورت خواهد گرفت. عبدالرحیم محمد حسین، وزیر دفاع پیشین، احمد هارون، رئیس حزب کنگره ملی و علی عثمان محمد طه، معاون اول پیشین عمر البشیر بازداشت شده‌اند.

این اخبار در حالی از سوی العربیه منتشر شده که هیچ منبع رسمی سودانی آن را تأیید نکرده است.

به گزارش نامه نیوز ، ارتش سودان امروز (پنجشنبه) اعلام کرد، عمر البشیر، رئیس جمهورری سودان، معاونان و دولت وی را برکنار می‌کند.

برخی منابع سودانی اظهار کردند، پیش‌بینی می‌شود که نیروهای مسلح سودان، برای نظارت بر مرحله انتقالی که ممکن است یک سال به طول بینجامد شورای نظامی تشکیل دهند.

طبق گزارش‌ها، نزدیک به ۴۰ خودروی نظامی در اطراف کاخ ریاست جمهوری سودان مستقر شده و مانع ورود و یا خروج افراد از کاخ شدند. نیروهای واکنش سریع نیز در خیابان‌های اصلی خارطوم مستقر هستند.ارتش سودان نیز در پل‌ها و راه‌های اصلی پایتخت مستقر است.

همزمان، شبکه العربیه نیز از برگزاری نشست رهبری ستاد ارتش سودان بدون حضور البشیر خبرداده است.

برخی از افسران ارتش سودان وارد ساختمان رادیو و تلویزیون سودان شدند و خواهان پخش بیانیه‌ای شدند که قرار است به زودی اعلام شود.

شبکه اسکای نیوز نیز از بازداشت گسترده رهبران سیاسی و نظامی سابق و کنونی سودان از جمله عبدالرحیم محمد حسین، وزیر دفاع سابق این کشور ، علی عثمان طه، معاون اول پیشین البشیر، محمد ایلا، نخست وزیر و اعضای دفتر رهبری حزب حاکم خبر داد.تعداد بازداشت شدگان تاکنون به نزدیک به صد تن رسیده است.

خبرنگار الجزیره گفت: از خروج هواپیماها از فرودگاه خارطوم جلوگیری می‌شود و تنها هواپیماهایی که از خارج به سودان می‌آیند، اجازه فرود دارند.

نیروهای"آزادی و تغییر" نیز از سودانی‌ها خواستند به خیابانها آمده و در محل تحصن واقع در مقابل مقر فرماندهی کل ارتش سودان حاضر شوند که طبق آمار هزاران تن در این محل حضور دارند.

ارتش سودان از تشکیل شورای انتقالی به ریاست ارتشبد، عوض بن عوف، وزیر دفاع این کشور خبر داد.

به گفته برخی منابع، عمر البشیر در حبس خانگی به سر می‌برد.

ادامه دارد

منبع: ایسنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها