کد خبر: 534340
تاریخ انتشار :

خبر اختلاس در پتروشیمی بزرگ بود؟

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

محمدجواد جمالی نوبندگانی پیرامون برگزاری دادگاه متهمان پتروشیمی و اثرات شایعه سازی ها در رابطه با این دادگاه گفت: متاسفانه فکر می کنم دست هایی در کار است تا به اعتماد عمومی جامعه آسیب وارد کند.
وی افزود: ما می دانیم در زمان تحریم ها بالاخره مشکلاتی ایجاد می شود، اما وقتی می آیند دروغ بزرگی را در جامعه مطرح کرده و به دروغ می گویند ۶ میلیارد یورو اختلاس شده است، باید مطمئن بود که عده ای می خواهند افکار عمومی جامعه را مشوش کرده و اعتماد عمومی را خدشه دار کنندو منافع حزبی و جناحی خود را دنبال کنند.
عضو هیات رییسه کمیسیون امنیت ملی مجلس تصریح کرد: پس از آنکه دروغ بزرگ ترین اختلاس تاریخ در برخی رسانه ها منتشر شد، دیدیم که دادستان این شایعه را تکذیب کرد، اما خبرسازی ها و شایعه پردازی ها، اثر خود را در جامعه گذاشته و ذهن مردم را مشوش کرده بود و گروهی جریان ساز ، با تکرار ادعاها و شایعات غلط خود همچنان به دنبال جوسازی رسانه ای بوده و مدام بر دنبال کردن منافع خود اصرار می ورزند.
جمالی نوبندگانی گفت: این در حالی است که اساسا اختلاس ۶ میلیارد یورویی با عقل و منطق سازگاری ندارد؛ مگر چقدر محصولات پتروشیمی طی دو سال فروخته شده است که تنها یک شرکت ۶ میلیارد یورو از این رقم را اختلاس کرده باشد؟
وی با اشاره به اثرات شایعه سازی ها در جامعه به ویژه در دورانی که مردم با مشکلات اقتصادی و معیشتی روبه رو هستند، گفت: متاسفانه شرایط جامعه به نحوی است که هر چقدر دادستان تلاش کند تا شایعات را خنثی و ذهن مردم را آگاه سازد، دیگر اثرات چندانی در جامعه و ذهن مردم ندارد و گلایه ما این است که اساسا چرا اتفاقی افتاد که عده ای به خود اجازه دادند، چنین دروغ بزرگی را در جامعه مطرح و مردم را نگران کنند؛ پس از آن شاهد تکذیب مکرر این ادعاهای دروغین بودیم، ولی جو رسانه ای جریان های خاص همچنان اجازه شفاف سازی در جامعه را نمی دهد.
عضو هیات رییسه کمیسیون امنیت ملی مجلس در ادامه به محتوای پرونده دادگاه پتروشیمی اشاره کرد و اظهار داشت: عمده اتهامی که در این پرونده مطرح شده، این است که ارز حاصل از فروش محصولات پتروشیمی با تاخیر وارد کشور شده و یا در محاسبه ریالی آن اشکالاتی وجود داشته است؛ این اتهام نیز هنوز ثابت نشده و در مرحله رسیدگی است؛ بنابراین هرگز در پرونده چنین موضوعی مطرح نشده که عده ای ۶ میلیارد یورو اختلاس کرده باشند و رسیدگی به این موضوع با این ابعاد قطعا نیازمند یک کار کارشناسی و تخصصی در این حوزه است.
جمالی نوبندگانی افزود: در این پرونده هیچ پولی از فروش محصولات پتروشیمی از کشور و یا حساب های رسمی و دولتی خارج نشده و اصل کلیه پول به حساب های مشخص مربوطه واریز شده است؛ حال تعجب می کنم که چگونه این دروغ بزرگ را عده ای در جامعه مطرح کرده و هدف آنها چه بوده است؟ آنها با بیان این شایعه بزرگ به دنبال کسب چه منافع سیاسی بوده اند؟
وی در ادامه تصریح کرد: انتظار داریم رسانه ها پیش از انتشار اخبار و گزارش های خود، بدانند که چگونه یک خط خبر با افکار عمومی مردم بازی می کند و ذهن مردم را مکدر می سازد؛ رسانه ها باید اجازه دهند تا مطالب تخصصی مطرح شود و در این صورت هم مسائل شفاف می شود و هم واقعیت مشخص می گردد؛ نباید بدون کار کارشناسی تخصصی ، جامعه دچار برداشت اشتباه شده و بخش خصوصی از فعالیت در کشور مایوس گردد.
عضو هیات رییسه کمیسیون امنیت ملی مجلس در پاسخ به این پرسش که با توجه اعمال تحریم های جدید آمریکا و ضرورت حضور بخش خصوصی برای مقابله با این تحریم ها، آیا بخش خصوصی با شایعه سازی ها و اینگونه رفتار با بخش خصوصی ، حاضر به ورود به این عرصه می شود؟"، گفت: این شایعات و دروغ پردازی ها به طور قطع عوارضی دارد؛ وقتی چنین جو سنگینی در جامعه راه اندازی می شود، نوع همکاری بخش خصوصی برای مقابله با تحریم ها به شدت سخت می شود.
وی افزود: البته تاکید ما این است که همکاری ها در جهت مقابله با تحریم ها باید شفاف باشد و سیستم های نظارتی نیز به وظائف خود عمل کنند؛ به طور قطع هیچ کس نمی گوید که با تخلف برخورد نشود، اما اینکه ناگهان بگوییم ۶ میلیارد یورو اختلاس شده و این دروغ بزرگ را قبل از محکومیت به افرادی نسبت دهیم، پذیرفتنی نیست.
منبع: تسنیم

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها