کد خبر: 534386
تاریخ انتشار :

شرط اصلاح‌طلبان برای تداوم حمایت از سپاه/ عبدی: تدام حمایت بستگی به تجدیدنظر این نهاد نسبت به انتقادات دارد

شرط اصلاح‌طلبان برای تداوم حمایت از سپاه/ عبدی: تدام حمایت بستگی به تجدیدنظر این نهاد نسبت به انتقادات دارد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

دونالد ترامپ در تازه‌‎ترین اقدام خود برای افزایش فشارهای بر ایران «سپاه پاسداران انقلاب» را در فهرست گروه‌ها تروریستی قرار داد. این اقدام با واکنش‌های صریح و قاطعی در داخل ایران همراه بود و از دولت گرفته تا اصلاح طلبان پشت سپاه ایستادند. پویش #من_یک_سپاهی_هستم به همین خاطر راه افتاد و دیدیم که به بسیاری از مسئولان کشور مثل نمایندگان مجلس و حتی امام جمعه موقت تهران با پوشیدن لباس این نهاد نظامی و امنیتی حمایت خود را اعلام کردند.
این حمایت‌ها در حالی به نمایش گذاشته شد که سپاه پاسداران پیش از این به واسطه بخشی از عملکرد خود، خاصه در حوزه اقتصادی مورد انتقاد قرار بوده است. منتقدان داخلی اما در مواجه با ترامپ، از انتقادات خود گذشته و به دشمن خارجی نشان دادند که وحدت ایرانی به این سادگی‌ها شکسته نمی‌شود.
حال سوال اینجا است که وحدت متاثر از وجود یک تهدید و دشمن و خارجی تا کی باقی خواهد ماند؟ مشخصا اینکه حمایت از سپاه و فراموش کردن انتقادات سابق تا کی ادامه دارد؟ عباس عبدی تحلیل‌گر سیاسی اصلاح طلب معتقد است که به عملکرد سپاه و تجدید نظر کردن یا نکردن این نهاد نسبت به رویکردهای مورد نقد بستگی دارد.
وی در گفت و گویی با اعتماد آنلاین گفت: « به نظر من این همبستگی چندان پایدار نخواهد بود، چون ناشی از یک فشار بیرونی و فعلا نیز یک‌طرفه است. در واقع به دلیل فشارهای ترامپ و سیاست‌هایی که اتخاذ کرده گرایشی در دفاع از سپاه به وجود آمده است، اما این پایدار نمی‌ماند. چرا؟ به این دلیل که اگر این نیروها از قبل هم به سپاه گرایش داشتند و حمایت می‌کردند دیگر موضوعی برای بروز یک همبستگی جدید باقی نمی‌ماند. بنابراین این نیروها درست یا نادرست از پیش نسبت به عملکرد سپاه در سیاست داخلی، سیاست خارجی و اقتصاد و حتی حوزه فرهنگ معترض بودند.»
وی افزود: « چون منتقد بودند، الان فقط به دلیل فشاری که ترامپ وارد کرده است، به این نتیجه رسیده‌اند یا به مصلحت دانسته‌اند که از آن در برابر ترامپ حمایت کنند. بنابراین چنین رفتاری یک امر موقتی است و دیر یا زود به همان جایگاه خود باز می‌گردند، مگر در یک صورت؛ آن هم اینکه سپاه نیز نسبت به انتقاداتی که از آن می‌شود، در رفتار خود تجدیدنظر کند و این همبستگی یک زمینه عینی و واقعی پیدا کند که موجب تداوم آن شود.»
عبدی تاکید کرد: « اینکه سپاه فکر کند با فشاری که ترامپ آورده و سیاستی که او اتخاذ کرده، می‌تواند از این موضوع استفاده و همه را پشت خود بسیج کند، تصور می‌‌کنم برداشت نادرستی است و به نتیجه نمی‌رسد.»
این تحلیل‌گر مسائل سیاسی با اشاره به اینکه « بنیان وحدت نباید بر اساس امور سلبی و دشمنی خارجی باشد و باید بر اساس امور ایحابی و تفاهم در امور داخلی خودمان صورت گیرد.» ابراز امیدواری کرد که « هر نیرویی از جمله سپاه و سایرین که به دنبال چنین وحدتی هستند، به این نکته فکر کنند، وگرنه تشدید کردن دشمن خارجی و از آن طرف ایجاد وحدت در میان نیروها یک امر کاملا صوری خواهد بود که دیر یا زود به بن‌بست می‌رسد.»
وی در ارزیابی واکنش اصلاح‌طلبان به تروریست خواندن سپاه از سوی آمریکا گفت: « نحوه برخورد اصلاح‌طلبان با این ماجرا به صورت موقت خوب است و مسئله خاصی ندارد، اما باید دید که در ادامه چه اتفاقی روی‌ می‌دهد. بخشی از آن هم برمی‌گردد به اینکه نحوه برخورد طرف مقابل چگونه خواهد بود. تا اینجا که طبیعی است، ترامپ یک اقدام ضد منافع ملی ایران انجام داده و باید جلوی آن موضع‌گیری و مقابله کرد. اما به این معنا نیست که ما بتوانیم اختلافات بنیادی را که در داخل کشور داریم، نادیده بگیریم. چون آنها موضوعاتی هستند که بر سرشان اختلاف بوده و کماکان اختلافات وجود خواهد داشت، مگر اینکه کوشش کنند تا این اختلافات برطرف شود. در حوزه سیاست خارجی، اقتصاد و سیاست داخلی، جناح‌ها و بخصوص اصلاح‌طلبان با بخش موثری از مجموعه حاکمیت اختلاف نظر جدی دارند و اینها چیزی نیست که بتوانند آن را نادیده بگیرند و کنار بگذارند، آن هم فقط به این دلیل که ترامپ چنین موضعی اتخاذ کرده است.»

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها