کد خبر: 534392
تاریخ انتشار :

از اقدام ترامپ علیه سپاه تا پیشنهاد «بستن تنگه هرمز» / کولایی: خوشبختانه شورای عالی امنیت ملی راه را برای بی‌منطقی نمی‌گشاید

از اقدام ترامپ علیه سپاه تا پیشنهاد «بستن تنگه هرمز» / کولایی: خوشبختانه شورای عالی امنیت ملی راه را برای بی‌منطقی نمی‌گشاید
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، اقدام اخیر ترامپ مبنی بر تروریست خواندن سپاه پاسداران اسلامی در ایران با واکنش‌های بسیار و قاطعی مواجه شد اما خون برخی را چنان به جوش آورد که در ارائه پیشنهاد به بیراهه رفتند. مثلا همین خط بستن تنگه هرمز که از سوی حسین شریعتمداری در کیهان طرح شد و دیگر رسانه‌های این جریان پی‌گرفتند.
قاعدتا اتخاذ چنین تصمیماتی در اختیار شورای عالی امنیت ملی است و این شورا نیز به همین سادگی و به حرف چند فعال رسانه‌ای چنین رویکردی را دستور کار قرار نمی‌دهد اما فضاسازی‌های رسانه‌ای را هم نمی‌توان نادیده گرفت. به اعتقاد کارشناسان بیان این‌گونه اظهارات یا تحریک سردمداران اسرائیل از تریبون‌های رسمی مثل تریبون نماز جمعه در شرایط فعلی به صلاح کشور نیست. تحلیل‌گران مسائل بین‌الملل ادامه این مسیر را افتادن در دام تندروهایی آمریکایی و هواداران ترامپ می‌دانند. الهه کولایی، استاد دانشگاه و فعال سیاسی اصلاح طلب از جمله این کارشناسان است که در گفت و گویی با سایت «آزادی» بر ضرورت اظهارنظرهای مدبرانه در این شرایط تاکید کرد.
نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی گفت: «کشور ما امروز با ائتلافی از تندروترین نیروهای سیاسی در آمریکا، اسرائیل و عربستان رو به رو است که آن‌ها با پشتیبانی صاحبان و لابی‌های پرقدرت مجتمع‌های صنعتی، نظامی در امریکا تلاش دارند تا تا آتش بحران را در منطقه غرب آسیا و حوزه خلیج فارس شدت ببخشند. این گروه‌ها که منافع خود را بر منافع منطقه برتر می‌دانند، می‌کوشند تا کشور ما را درگیر با رویارویی‌های پرهزینه و کمرشکن سازند.»
وی افزود: «حاکمان و جنگ سالاران کاخ سفید با حمایت این نیروها در منطقه تلاش می‌کنند تا خویشتن‌داری جمهوری اسلامی ایران را بر هم زده و و پا تحریک نیروهای داخلی، طرح‌های خود را برای وارد کردن ضربه‌های هولناک بر کشور ایران و جمهوری اسلامی اجرا کنند. در چنین شرایطی در سطح منطقه و جهان که افراط گرایان می‌کوشند تامین منافع مردم ایران از سوی دولت و نظام جمهوری اسلامی ایران را بی‌اثر سازند، حفظ خویشتنداری و تقویت رویکردهای عقلانی و محاسبه دقیق سیاست‌ها و عکس‌العمل‌ها بسیاری ضروری است.»
کولایی تاکید کرد: «دشمنان ایران امروز در پی ضربه زدن به منافع همه مردم ایران هستند، بنابراین ایجاد شرایط عقلانی و پیگری رفتارهای مدبرانه برای تامین منافع مردم ایران در شرایط فعلی ضروری است. تندروهایی که ترامپ معامله گر را محاصره کرده‌اند تلاش می‌‌کنند از حضور او در کاخ سفید برای وارد کردن ضربه‌های اساسی نه تنها بر جمهوری اسلامی که بر ایران استفاده کنند.»
به گفته وی، تصمیم عجیب ترامپ در مورد سپاه پاسداران اقدامی است برای تشدید این رویارویی و ارتقای منازعه به سویی که منافع جنگ‌سالاران بین‌المللی و منطقه‌ای را پاسخ گوید. در چنین شرایط جلوگیری از تساعد بحران وظیفه همه خردمندانی است که در پی راه یافتن راهکارهای مناسب برای تامین نیازها و منافع مردم ایران هستند. خوشبختانه شورای عالی امنیت ملی و تصمیم گیرندگان خردمند در کشور در کشور راه را برای رفتارهای احساسی و بی‌منطق نمی‌گشایند.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها