کد خبر: 534409
تاریخ انتشار :

نامه‌نیوز در گفت‌وگو با گرامی‌مقدم ایده اخیر حجاریان را بررسی می‌کند: برخی فکر می‌کنند پدر اصلاحات هستند/ تحریم انتخابات اصلاح‌طلبان را به ته دره می‌برد/ ایده کهنه و ورشکسته حجاریان در انزواست/ اظهارات حجاریان مواضع اصلاح‌طلبان نیست

نامه‌نیوز در گفت‌وگو با گرامی‌مقدم ایده اخیر حجاریان را بررسی می‌کند: برخی فکر می‌کنند پدر اصلاحات هستند/ تحریم انتخابات اصلاح‌طلبان را به ته دره می‌برد/ ایده کهنه و ورشکسته حجاریان در انزواست/ اظهارات حجاریان مواضع اصلاح‌طلبان نیست
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه‌نیوز، نیروهای جریان اصلاحات روزهایی را سپری می‌کنند که هنوز نمی‌دانند باید چه رویکردی نسبت به انتخابات مجلس در پیش بگیرند. برخی از آنها انتخابات همچنان راه برون‌رفت از بحران می‌دانند و برخی دیگر باور دارند که اگر قرار باشد پیش‌نیازهای لازم محقق نشود، باید عطای انتخابات را به لقایش بخشید.

روز گذشته سایت «مشق نو» یادداشتی از سعید حجاریان را منشتر کرد که امروز مورد توجه تعدادی از رسانه‌های اصلاح‌طلب قرار گرفت. حجاریان در آن یادداشت پیشنهادهایی برای چگونگی مواجه با امر انتخابات به اصلاح‌طلبان داده است؛ از جمله آنکه او گفته است که باید در انتخابات به صورت مشروط وارد شد و اگر آن شروط تحقق نیافت باید به سمت تحریم انتخابات پیش رفت. او نکاتی را به‌عنوان راه‌های کوتاه‌مدت رفع مشکلات اصلاح‌طلبان یادآور شده؛ چنانکه گفته است اصلاح‌طلبان باید با رویکردی دووجهی مبتنی بر فعالیت مؤثر و در عین حال حفظ آرامش داشته باشند؛ به این‌معنا که باید روندها و چشم‌اندازها را تحلیل کنند و جایگاه خود را به نسبت آنها تعیین کنند. همچنین باید عقلای جناح راست را نسبت به وخیم‌بودن شرایط آگاه کنند تا در ادامه، نیروهای مؤثر و تصمیم‌ساز تصویری واقعی از وضع موجود و مطلوب به‌دست آورند. علاوه بر این از دید حجاریان اصلاح‌طلبان باید از طریق وزارت کشور یا کمیته‌ای متشکل از نیروهای زبده و اصیل، احزاب خود را پالایش کنند و احزاب کم‌مایه را منحل یا درون احزاب بزرگ ادغام کنند. او درباره چگونگی حفظ آرامش‎ توسط اصلاح‌طلبان نیز گفته است که اصلاح‌طلبان باید حواشان باشد تا در اعتراضات احتمالی مردم نسبت به وضع معاش متحمل هزینه‌های برخوردهای قهری نشوند.

تفاوت دیدگاه شورای سیاست‌گذاری با نظارت حجاریان

اسماعیل گرامی‌مقدم، فعالی سیاسی اصلاح‌طلب و عضو شورای مرکزی حزب اعتمادملی باور دارد که ایده اخیر سعید حجاریان مطلقا نظر اصلاح‌طلبان نیست و اساسا ایده‌های او مورد تأیید شورای هماهنگی و شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان نیست. گرامی‌مقدم در این خصوص به نامه نیوز گفت: «آقای حجاریان پیش از آنکه ایده مشروط کردن شرکت در انتخابات و در صورت لزوم تحریم آن را مطرح می‌کند باید بگوید که این نسخه را برای چه طیفی می‌پیچد؟ آیا او به نمایندگی از تمام اصلاح‌طلبان سخن می‌گوید یا آنکه تنها به‌عنوان یک فعال سیاسی صحبت می‌کند؟ اصلاح‌طلبی گسترده بسیار فراگیری دارد به نحوی که به نوعی از نهضت آزادی تا بسیاری از احزاب کوچک و بزرگ و حتی برخی از اعتدالی‌ها خود را اصلاح‌طلب می‌دانند. آقای حجاریان باید پاسخ بدهد که به نمایندگی از کدام حزب یا گروه سخن می‌گوید؟ آیا او به نمایندگی از شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان یا شورای هماهنگی سخن می‌گوید یا تنها خود را در قامت یک فعال سیاسی می‌داند؟ از دید من آقای حاریان تنها یک فعال سیاسی است و نمی‌توان اظهارات او موضع اصلاح‌طلبان دانست. تردید نکنید که شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان نظراتی متفاوت از آقای حجاریان دارد و عموم اصلاح‌طلبان بر این باورند که باید در انتخابات مجلس سال98 جبهه‌ اصلاحات حضور فعالی داشته باشد».

حضور گسترده در انتخابات

اين فعال سياسی با تأکید بر مشارکت در انتخابات افزود: «اصلاح‌طلبان انتقادهای خود را به شیوه بررسی صلاحیت‌ها دارند و می‌خواهند که انتخابات در فضایی کاملا دموکراتیک برگزار شود اما این انتقادها به معنای آن نیست که برای شرکت در انتخابات شرط گذاشته شود. مضافا آنکه ایده آقای حجاریان بسیار کهنه است. تجویز تحریم انتخابات و شرط گذاشتن بر آن، به میزانی ورشکسته است که دیگر محل بحث اصلاح‌طلبان نیست زیرا به وضوح نتیجه این رویکرد را در انتخابات مجلس هفتم و شورای شهر دوم دیدیم. حزب اعتماد ملی بنایش آن است که که همراه با شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان حضور فعال و مؤثری داشته باشد. ما می‌دانیم که تحریم انتخابات اصلاح‌طلبان را به ته دره می‌برد».

نجات اصلاحات با حضور گسترده در انتخابات 92 و 96

گرامی‌مقدم در تبیین شروط حجاریان گفت: «مخاطب شروط آقای حجاریان، حاکمیت است. او باور دارد که در شرایط ردصلاحیت‌ها اصلاح‌طلبان با نیروهای ضعیف وارد میدان انتخابات می‌شوند. آقای حجاریان از این موضوع نتیجه می‌گیرد که اگر شرط عدم ردصلاحیت افراد محقق نشود، باید عطای انتخابات را به لقایش بخشید. من با این روش مخالفم زیرا باور دارم اتفاقا در شرایط کنونی که قانون جدید انتخابات در معرض تصویب است، تحریم انتخابات سیاست به شدت نادرستی است. این قانون گامی بزرگ در راستای اصلاح فرایند انتخابات در ایران است که باعث فعال و پاسخگوشدن احزاب می‌شود. حال در چنین شرایطی آقای حجاریان یک ایده کهنه را مطرح می‌کند. من تعجب می‌کنم که آیا آقای حجاریان نمی‌داند که چنین ایده‌ای به خصوص در شرایط کنونی، جبهه اصلاحات را تضعیف می‌کند؟ ما به عنوان یک جریان حتما تقاط ضعف و محدودیت‌هایی از سوی حاکمیت داریم اما باید همه‌ مشکلات در چارچوب‌های منطقی حل شود. اگر حاکمیت شخص آقای حجاریان یا دوستان همنظر او را تأیید صلاحیت می‌کرد، ایشان مشکلی نداشتند و از نظرشان یک انتخابات آزاد پدید می‌آمد؟ واقعا عجیب است که بدون درنظرداشتن تمام ابعاد و زوایا یک موضوع خطرناک را مطرح می‌کنیم که به هیچ وجه تأمین‌کننده منافع ملی نیست. برخی فکر می‌کنند پدر اصلاحات هستند و اصلاحات ساخته و پرداخته آنهاست. یک بار پیش خود می‌گویند که اگر مردم در سال92 انتخابات ریاست جمهوری را تحریم می‌کردند، چه اتفاقی می‌افتد؟ نامزدهای رقیب آقای روحانی را به یاد دارند؟ یا مجلس معتدل فعلی ناشی از رأی مردم به جبهه اصلاحات در سال96 بود. در نهایت ایده آقای حجاریان در انزواست و عموم اصلاح‌طلبان ضمن ارائه انتقادهای خود در انتخابات امسال حضور گسترده خواهند داشت».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها