کد خبر: 534468
تاریخ انتشار :

سخنگوی کمیسیون کشاورزی : سیل به یک میلیون هکتار از اراضی کشاورزی خسارت زد

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، نورمحمد تربتی نژاد در تشریح نشست امروز- یکشنبه- کمیسیون کشاورزی با حضور وزیر جهاد کشاورزی، اظهار داشت: موضوع این نشست پیامدهای سیل اخیر و راهکارهای جبران خسارات ناشی از آن بود. وی با بیان اینکه بر اثر سیل اخیر در کشور محصول یک میلیون هکتار از اراضی کشاورزی بین 10 تا 100درصد آسیب دیده‌ است، افزود: 150 هزار هکتار باغ، 28 هزار راس دام سبک، 500 هزار دام سنگین، 51 هزار کلونی زنبور عسل، یک هزار و 500 دستگاه ایستگاه پمپاژ، یک هزار و 200 حلقه چاه، یک هزار و 400 رشته قنات، 604 واحد مرغداری ، 33 واحد صنایع تبدیلی و 5 مجموعه کشت و صنعت بر اثر سیل‌های اخیر خسارت دیده‌اند.

**نوع بیمه بخش کشاورزی تجاری است این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: راهکارهایی برای جبران خسارات وارد شده به بخش کشاورزی نیز در این نشست مورد بررسی قرار گرفت. تربتی نژاد اضافه کرد: وزیر جهاد کشاورزی پیشنهاد داد که در بلندمدت باید به بیمه بخش کشاورزی اهمیت داده شود؛ در حال حاضر نوع بیمه بخش کشاورزی تجاری است.

**20 تا 25 درصد از هزینه بیمه محصولات کشاورزی از کشاورزان دریافت شود وی تاکید کرد: کشاورزان ایرانی باید 100درصد هزینه بیمه محصولات کشاورزی خود را پرداخت کنند در حالی که در بیشتر کشورهای موفق در بخش کشاورزی، بیمه‌ها حمایتی هستند و دولت‌ها کشاورزان را کمک می‌کنند. نماینده مردم گرگان و آق‌قلا در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: پیشنهاد شده است که در کشور ما نیز حدود 20 تا 25 درصد از هزینه‌های بیمه محصولات کشاورزی از کشاورزان دریافت شود. تربتی نژاد با اشاره به اینکه یکی از راهکارهای پیشگیرانه از سیل حمایت از طرح‌های آبخیزداری است، ادامه داد: طرح‌های آبخیزداری از سیل جلوگیری می‌کند و موجب افزایش ذخایر آب‌های زیر زمینی می‌شود. وی با بیان اینکه لایروبی رودخانه‌ها، آب‌راه‌ها و کانال‌ها که در مسیر سدها قرار دارند نیز در جلسه امروز مورد بررسی قرار گرفت، تصریح کرد: جبران خسارات به کشاورزان سیل زده باید به نحوی باشد که بتوانند ادامه فعالیت بدهند زیرا آنها قادر به جبران بخشی از خسارت‌ها نیستند.

**قول مساعد حجتی برای رفع مشکل بذر پنبه در استان گلستان سخنگوی کمیسیون کشاورزی گفت: در حال حاضر کشاورزان گلستانی با کمبود بذر پنبه مواجه هستند که وزیر جهاد کشاورزی قول مساعدت در این زمینه را داد. وی با تاکید بر اینکه کشاورزان باید در کشت بهاره مورد حمایت قرار بگیرند و بذر مورد نیازها تامین شود، عنوان کرد: در حال حاضر کشاورزان گلستانی با کمبود بذر پنبه مواجه هستند که وزیر جهاد کشاورزی قول مساعدت در این زمینه را داد. سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: گروه‌های جهادی و امدادی بعد از فروکش کردند سیل‌ها در مناطق سیل زده بمانند و کمک لازم به مردم خسارت دیده را داشته باشند.

منبع: خانه ملت

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها