کد خبر: 534596
تاریخ انتشار :

روش هایی که متخصصان برای کاهش کلسترول توصیه می کنند

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

کلسترول موجود در غذا و کلسترول خون، یکی نیستند
ما از همان کلمه کلسترولی در غذاها استفاده می کنیم که پزشکان در آزمایشگاه ها برای تست خون به کار می برند. دکتر لیزا دیرکز مدیر تغذیه و برنامه ی زندگی سالم کلینیک مایو در منچستر می گوید: تحقیقات اخیر نشان می دهد که خوردن غذاهایی که حاوی کلسترول هستند به طور مستقیم بر میزان کلسترول خون، در اکثر مردم تاثیر گذار نیستند. در عوض، مهم است که مصرف چربی های اشباع شده ای را که در محصولات و تولیدات حیوانی مانند گوشت و لبنیات پر چرب وجود دارند و همچنین چربی های ترانس را که به عنوان روغن های هیدراته شده شناخته می شود در بسیاری از غذاهای سرخ شده و پخته شده یافت می شود، محدود کنیم. انجمن قلب آمریکا خاطر نشان می کند که چربی های اشباع شده و ترانس، چربی های رژیم غذایی هستند که بیشترین تاثیر را بر سطح کلسترول خون دارند.
کاهش کلسترول خون
همه ی کلسترول های خون بد نیستند
تشخیص کلسترول بالا در شما می تواند هشدار دهنده باشد و همچنین سه عددی که برای سطح کلسترول شما گزارش می شود ممکن است شما را گیج کنند. این مورد را در نظر داشته باشید که همه ی انواع کلسترول بد نیست. سه عددی که برای کلسترول گزارش می شود شامل: کلسترول خوب HDL (لیپوپروتئین با چگالی بالا)، کلسترول بد LDL (لیپوپروتئین کم تراکم) و مجموع همه ی کلسترول است. کلسترول خوب HDL به بهبود سلامت قلب کمک می کند و این به این معنی است که عدد بالاتر آن بهتر است. در حالی که افزایش کلسترول بد LDL سبب بالا رفتن خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سکته می شود. برای بالا بدن سطح کلسترول محافظ HDL بر مصرف غذاهایی شامل حبوبات، میوه، غلات کامل، ماهی چرب و روغن زیتون در رژیم غذایی خود تمرکز کنید.
تخم مرغ بخورید و از مصرف صدف های دریایی پرهیز نکنید
درست است که یک زرده تخم مرغ بزرگ حاوی 186 میلی گرم کلسترول است اما در بسیاری از مردم نشان داده شده که کلسترول موجود در رژیم غذایی، سطح کلسترول خون را تحت تاثیر قرار نمی دهد. دکتر جودیت ویلی رودت، استاد پزشکی در کالج پزشکی آلبرت انیشتین می گوید: مردم فکر می کنند اگر از مصرف تخم مرغ اجتناب کنند، همه چیز حل می شود. در واقع کلسترول موجود در رژیم غذایی کمکی به کنترل کلسترول خون نمی کند.
این موضوع در مورد نرم تنان دریایی و صدف ها نیز صدق می کند. میگو و سایر صدف ها به طور طبیعی کلسترول بالای دارند اما این به طور مستقیم بر روی سطح کلسترول خون شما تاثیر گذار نخواهد بود. تخم مرغ و صدف های دریایی دو منبع سرشار از پروتئین هستند و می توانند بخش مهمی از رژیم غذایی سالم باشند.
هیچ غذای جادویی وجود ندارد که سطح کلسترول خون را پایین آورد
همانطور که تخم مرغ و صدف ها کلسترول خون شما را بالا نمی برند، هیچ غذایی نیز وجود ندارد که بتواند شما را نجات دهد. دکتر ویلی روزت توضیح می دهد که هیچ غذای جادویی وجود ندارد و شما باید به رژیم غذایی کلی نگاه کنید. کلید کاهش کلسترول این است که شما یک رژیم غذایی سالم شامل پروتئین، میوه، سبزیجات، غلات کامل و لبنیات کم چرب داشته باشید و مصرف چربی های اشباع و ترانس را نیز محدود کنید.
کلسترول
روی چربی ها و سطح بالای کلسترول تمرکز نکنید
انتخاب غذاهای حاوی چربی های غیر اشباع سالم مانند روغن زیتون یا آووکادو و محدود کردن چربی های اشباع و ترانس، کلیدی برای کاهش سطح کلسترول بالا است، اما این تنها بخشی از یک رژیم غذایی سالم تر است. دکتر دیرکز می گوید: در حالی که چربی ها می توانند چیزی باشند که ما بر روی آن تمرکز می کنیم، اما دیگر اجزای رژیم غذایی نیز می توانند به شما کمک کنند. آیا شما به اندازه ی کافی میوه، سبزیجات و غلات کامل مصرف می کنید؟ فیبر موجود در این غذاها می تواند سبب کاهش سطح کلسترول شما شود. کاهش قند افزوده نیز می تواند بر میزان کلسترول شما تاثیر گذار باشد.
تغییرات روش زندگی می تواند میزان کلسترول را بهبود بخشد
علاوه بر رژیم غذایی، روش زندگی سالم نیز می تواند تفاوت زیادی در میزان کلسترول داشته باشد. متخصصان می گویند که رژیم غذایی بسیار مهم است اما این تنها تکه ی پازل کلسترول نیست. به عنوان مثال تغییر برخی از رفتارهای فیزیکی مانند ترک سیگار، کاهش وزن، محدود کردن مقدار نوشیدن الکل می تواند باعث کاهش سطح کلسترول شود. تغییرات در روش زندگی را با رژیم غذایی سالم به هم ارتباط دهید تا به بهترین روش برای کاهش سطح کلسترول برسید.
منبع: ایسنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها