کد خبر: 537902
تاریخ انتشار :

ضرب الاجل 60 روزه ایران، اروپایی‌ها را به تکاپو انداخت؟

ضرب الاجل 60 روزه ایران، اروپایی‌ها را به تکاپو انداخت؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه نیوز : شورای عالی امنیت ملی با صدور بیانیه‌ای خطاب به کشورهای عضو برجام، با اشاره به اینکه "جمهوری اسلامی ایران در طول یک سال گذشته و پس از خروج غیرقانونی ایالات متحده آمریکا از توافق برجام و نقض مصوبات شورای امنیت سازمان ملل متحد، نهایت خویشتن‌داری را از خود نشان داده و به درخواست دیگر اعضای برجام فرصت قابل توجهی در اختیار آنها قرار داده است"، تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران در راستای صیانت از امنیت و منافع ملی مردم ایران و در اعمال حقوق خود مندرج در بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام، از امروز ۱۸ اردیبهشت ۹۸ برخی اقدامات خود در توافق برجام را متوقف می کند.

در بیانیه شورای عالی امنیت ملی کشورمان که طی نامه های جداگانه نیز از سوی حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی رئیس جمهور و رئیس شورای عالی امنیت ملی به سران کشورهای عضو برجام اعلام شده، به کشورهای باقیمانده در برجام ۶۰ روز برای اجرای تعهدات خود بویژه در حوزه های بانکی و نفتی فرصت داده شده و تاکید شده است: "در هر زمان که خواسته های ما تامین شود؛ ما نیز به همان میزان اجرای مجدد تعهدات متوقف شده را از سر خواهیم گرفت، اما در غیر این صورت، جمهوری اسلامی ایران مرحله به مرحله تعهدات دیگری را متوقف خواهد کرد."

نشست شورای وزرای خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل برگزار می شود و ایران و توافق هسته‌ای از جمله موضوعات مهمی است که در دستور کار این شورا قرار دارد.

آنقدر این نشست مهم است که مایک پمپئو وزیر خارجه ایالات متحده برنامه سفرش به روسیه را تغییر داد تا با سفر به بروکسل با مقام‌های اروپایی درباره ایران گفتگو کند.

انگلیس نیز پیش از آغاز نشست ایران و آمریکا را به آرامش دعوت و اعلام کرد «اگر ایران به قدرت هسته ای تبدیل شود، همسایگانش هم می خواهند مسیر مشابهی را طی کنند. این در حالی است که خاورمیانه یکی از بی ثبات ترین مناطق جهان بوده و این یک گام در مسیر اشتباهی است».

از طرفی استف بلاک وزیر امور خارجه هلند در توئیتی نوشت: مذاکره اهمیت بسیاری داد. ایران شرط‌های مضاعفی مطرح کرده است که عاقلانه نیست.

اما در این بین دولت آلمان خواستار گام عملی برای رفع دغدغه های تهران است بر همین اساس سخنگوی این دولت گفت "همراه با شرکای E3 در تلاشیم تا تجارت قانونی با ایران را به ویژه از طریق ایجاد یک کانال مالی ممکن سازیم".

به نظر می رسد گرچه اروپا در واکنش های اولیه، نمی خواست به ضرب الاجل 60 روزه ایران توجهی از خود نشان دهد اما بعد که آثار و تبعات مسئله را با جزئیات بیشتر رصد کرد، بهتر دید که استراتژی اتلاف وقت را کنار بگذارد و برای حفظ برجام گام های عملی بردارد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها