کد خبر: 538244
تاریخ انتشار :

توضیحات مهم مقام اسپانیایی درباره علت خروج ناوچه جنگی خود از خلیج فارس

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، خبرگزاری اروپاپرس در این باره نوشت: «جوسپ بورل» وزیر امور خارجه اسپانیا درباره فراخوان ناوچه جنگی اسپانیایی که ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن را همراهی می‌کرد، گفت: دولت همه جوانب این مسئله را بررسی کرده و سپس تصمیم به فراخوان ناوچه گرفته است. منطقه خلیج فارس پر از تنش است که البته نباید این موضوع را خیلی مهم جلوه داد و پیچیده کرد.

«مارگاریتا روبلس» وزیر دفاع اسپانیا نیز در این خصوص گفته که این اقدام فنی و نظامی بوده و تصمیم سیاسی نبوده است.

وی تاکید کرده که ما به تصمیم آمریکا مبنی بر تغییر ماموریت اولیه احترام می‌گذاریم و دولت این کشور نیز باید به خاطر پایبندی ما به توافق اولیه منعقد شده میان دو کشور در این زمینه احترام بگذارد. ما حرفی برای گفتن درباره این تصمیم آمریکا نداریم و آن‌ها را سرزنش نمی‌کنیم. این تصمیم موقت است و به محض این که ناو 'آبراهام لینکلن' آب‌های نزدیک ایران را ترک کند ناوچه در ادامه ماموریت این ناو را همراهی خواهد کرد.

«ایزابل سلائا» سخنگوی دولت «پدرو سانچز» نیز در پاسخ به سوالی در این زمینه گفت: به خاطر غیرمنتظره و غیرقابل پیش بینی بودن تصمیمات دولت آمریکا ما دستور دادیم تا ناوچه 'مندز نونیز' به صورت موقت ناو هواپیمابر آمریکایی را همراهی نکند. این تصمیم ما محتاطانه و با تدبیر اتخاذ شده است.

خبر تصمیم دولت مبنی بر فراخوان ناوچه جنگی خود تقریبا عنوان صفحه اول اغلب مطبوعات روز چهارشنبه اسپانیا بود.

ال موندو در صفحه نخست خود عنوان 'دولت به خاطر غیرمنتظره بودن ترامپ ناوچه را فراخواند' این خبر را پوشش داده که در ادامه آن آمده است: اسپانیا فراخواندن ناوچه جنگی خود که قرار بود آبراهام لینکلن را در ماموریت هفت ماهه خود همراهی کند به خاطر غیرمنتظره بودن تصمیمات ترامپ، رعایت جانب احتیاط و دلایل فنی اعلام کرده است.

روزنامه ال پائیس در صفحه نخست خود با عنوان 'فراخوان ناوچه جنگی موجب بروز تنش بین آمریکا و اسپانیا شده' این خبر را پوشش داده است.

در ادامه این خبر آمده که سفارت آمریکا در مادرید روز سه شنبه به صورت غیررسمی ناخرسندی خود را نسبت به عدم اطلاع رسانی درباره این تصمیم به وزارت امور خارجه اعلام کرده است. وزارت امور خارجه اسپانیا هم گفته که سفارت این کشور در آمریکا نیز در جریان این موضوع نبوده چرا که این مسئله را از طریق مجرای نظامی به اطلاع پنتاگون رسانده بودند.

این روزنامه نیز در ادامه خبر به توضیحات وزیر امور خارجه، وزیر دفاع و همچنین سخنگوی دولت در این باره اشاره کرده است.

لاوانگوادریا نیز با عنوان 'اسپانیا ناوچه جنگی خود را به طور موقت از ادامه همراهی ناو هواپیمابر آمریکایی که به سمت خلیج فارس در حرکت است فراخواند' این خبر را پوشش داده و می‌افزاید: این ناوچه در چارچوب یک توافق دوجانبه با آمریکا، ناو آبراهام لینکلن را همراهی می‌کرده و تصمیم به فراخوان موقت آن نظامی و فنی بوده و نه سیاسی. وزیر امور خارجه نیز گفته که نباید موضوع را خیلی پیچیده جلوه داد.

گفته می‌شود این ناوچه اسپانیایی هم اکنون به سمت بمبئی در هند در حرکت است تا سرنشینان آن از جمله ۲۱۵ ملوان بتوانند در انتخابات ۲۶ ماه می‌شرکت کنند؛ بنابراین گزارش، وزیر دفاع اسپانیا روز دوشنبه دستور داد به دلیل افزایش تنش‌ها بین آمریکا با ایران، ناوچه مندز نونیز با ۲۱۵ نظامی، همراهی ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن را ترک کند.

اسپانیا نمی‌خواهد پایش به طور ناخواسته به یک درگیری با ایران کشانده شود.

وزیر دفاع اسپانیا دستور داده که ناوچه جنگی 'مندز نونیز' به خاطر افزایش تنش هایی که اخیرا بین واشنگتن و تهران صورت گرفته، گروه جنگ به سرکردگی ناو هواپیمابر یو اس اس آبراهام لینکلن را ترک کند.

منبع: ایرنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها