کد خبر: 538281
تاریخ انتشار :

جلسه ویژه مقام‌های اطلاعاتی و سران کنگره درباره ایران

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

روزنامه «نیویورک‌تایمز» گزارش داده است که مقام‌های سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا امروز (پنج‌شنبه) با سران کنگره این کشور دیدار می‌کنند تا آن‌ها را در جریان جدیدترین اطلاعات درباره ایران قرار دهند.

این جلسه پس از آن برگزار می‌شود که شماری از نمایندگان ارشد کنگره از دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا به دلیل خودداری از مشورت با قانونگذاران درباره ایران، انتقاد کردند.

«چاک شومر» رهبر دموکرات‌ها در سنای امریکا شب گذشته با اشاره به گزارش اخیر نیویورک‌تایمز درباره احتمال اعزام تعداد زیادی نیروی نظامی آمریکایی به منطقه، گفت: «آیا ما از دهه گذشته درس نگرفته‌ایم؟ این میزان از عدم شفافیت، نبود راهبرد و خودداری از مشورت، نگران‌کننده است. رئیس‌جمهور باید یک راهبرد ارائه کرده و آن را برای کنگره شفاف کند.»

به ادعای نیویورک‌تایمز، دولت آمریکا در توجیه اقدامات اخیر خود در خلیج فارس و منطقه، عکسی ادعایی را به نمایندگان کنگره نشان داده که ظاهرا نشان می‌دهد یک موشک روی قایقی در خلیج فارس سوار شده است. آمریکا این قایق و موشک را به ایران نسبت داده و مدعی شده است که ممکن است ایران بخواهد منافع یا نیروهای ایالات متحده را در منطقه هدف حمله قرار دهد.

با این وجود، نمایندگان کنگره، متحدان خارجی آمریکا و مقام‌های عراقی این «مدرک» را توجیه مناسبی برای اقدامات اخیر آمریکا ارزیابی نکرده و می‌گویند ممکن است ایران اقداماتی را با اهداف دفاعی و در واکنش به اقدامات تحریک‌آمیز آمریکا در دستور کار قرار داده باشد. به نوشته نیویورک‌تایمز، مقام‌های آمریکایی اظهارات «مایک پامپئو» درباره وجود تهدید فوری از جانب ایران را اغراق‌شده توصیف کرده‌اند و مقام‌های عراقی هم گفته‌اند تهدیدات ادعایی، آنچنان که گفته می‌شود، وخیم نیست.

«نانسی پلوسی» رئیس دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا اخیرا در یک جلسه غیرعلنی دموکرات‌ها از دولت ترامپ به دلیل عدم شفافیت در زمینه سیاست دولت در قبال ایران انتقاد کرده و گفته دولت پیش از هر اقدامی باید با کنگره مشورت کند.

به نوشته پایگاه خبری شبکه «ان‌بی‌سی»، «باب منندز» از سناتورهای ارشد دموکرات و عضو کمیته روابط خارجی سنا هم از دولت آمریکا خواسته فورا درباره تصمیم وزارت خارجه این کشور جهت کاهش حضور دیپلماتیک در عراق به کمیته روابط خارجی توضیح دهد.

وزارت خارجه آمریکا این هفته اعلام کرد در واکنش به افزایش تهدیدات برای اتباع و دیپلمات‌های آمریکایی، «کارکنان غیرضروری» خود را از سفارت و کنسولگری خود در عراق، تخلیه می‌کند. آمریکا همچنین حضور از پیش برنامه‌ریزی شده ناو هواپیمابر «آبراهام لینکلن» در خلیج فارس را به «افزایش تهدید از جانب» ایران نسبت داده و چند بمب‌افکن و یک سامانه پدافندی «پاتریوت» را هم به منطقه اعزام کرده است.

با این وجود، ترامپ در روزهای گذشته چند بار تأکید کرده که به دنبال درگیری نظامی با ایران نیست. به نوشته روزنامه «واشنگتن‌پست» او از افزایش گزارش‌های رسانه‌ای که از در پیش بودن درگیری نظامی حکایت دارند، ناخرسند است.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها