کد خبر: 538418
تاریخ انتشار :

واکنش حاجی به حجاریان : تو نه سخنگوی ما هستی نه تصمیم گیر

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

عمده فعالان سیاسی اصلاح‌طلب می‌گویند «دیگر با اعتدالیون ائتلاف نمی‌کنیم»، عارف هم گفته «تاکنون نظر شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان این است که ائتلاف نکنیم» اما یک اصلاح‌طلب نظر دیگری دارد!
هنوز هم در فضای انتخابات سال ۹۴ است، رقبای اصلاحات را تندرو می‌داند و اصلاح‌طلبان و همفکرانشان را هم معتدل؛ می‌گوید «برای جلوگیری از حاکمیت تندروها باید چاره اندیشی کرد»، معتقد است «استراتژی اصلاح‌طلبان برای اسفند ۹۸ هم باید سلبی باشد» از این رو همکاری اصلاح‌طلبان و اصولگرایان معتدل را محتمل می‌داند و می‌گوید «برای منافع ملی باید از منافع محدود صرف نظر کرد»
به گفتگوی ملی هم اعتقاد دارد اما تاکید می‌کند «ممکن است ۱۰ سال دیگر هم این گفتگوها به نتیجه مشترک نرسند»
«مرتضی حاجی»؛ اصلاح‌طلبی که همه او را به وزیر آموزش و پرورش دوران اصلاحات می‌شناسند. چهره‌ای آرام دارد و کلمات را با طمانینه به زبان می‌آورد. قرار گفتگوی ما در طبقه دهم ساختمان صندوق ذخیره فرهنگیان بود. عضو هیئت امنای صندوق است و می‌گوید مسئولیت دیگری در این صندوق ندارد. به گفته وی حتی اتاقی که مصاحبه‌مان در آن انجام می‌شد نیز متعلق به او نیست.
حاجی، اعتدالیون را محدود به افرادی همچون محمود واعظی، محمدباقر نوبخت و حزب اعتدال و توسعه نمی‌داند و می‌گوید «شاید با محمدرضا باهنر بهتر بتوان کنار آمد تا واعظی زیرا باهنر مشکلات، ضرورت همکاری و نزدیکی مشترک را در جاهایی دقیق‌تر دیده است» اما در عین حال احتمال همکاری با اعتدال و توسعه را صفر هم نمی‌داند.
دیدگاه تند انتقادی برخی اصلاح‌طلبان نسبت به عملکرد فراکسیون امید را قبول ندارد؛ تاکید او این است که «آیا فکر می‌کنیم فراکسیون امید اکثریت مجلس را داشته است؟ این‌طور نیست. آیا از فراکسیون امید انتظار داشتیم در مجلس اصطکاک ایجاد کند؟ من چنین انتظاری نداشتم»
شاخص یک مجلس مطلوب از نگاه مرتضی حاجی مجلس ششم نیست، او می‌گوید «نتیجه‌ای که در پایان کار از مجلس ششم حاصل شد دولت احمدی‌نژاد بود»
مدعی است اصولاً با هر نوع تندروی زاویه دارد، تا جایی که وقتی به پیشنهاد «سعید حجاریان» مبنی بر مشارکت مشروط اشاره‌ای کردیم، تاکید می‌کند «تصمیم‌گیری برای تحریم انتخابات با آقای حجاریان نیست و وی سخنگوی اصلاحات هم نیست»
با همه این اوصاف اما عملکرد فراکسیون امید را خیلی خوب هم نمی‌داند و معتقد است «ممکن است اوضاع و احوال به گونه‌ای باشد که عملکرد این فراکسیون مشارکت مردم را در انتخابات بعدی سخت کند»
وقتی از اصلاح‌طلبان سوال می‌شود که سهم جریان اصلاحات در عملکرد دولت روحانی چقدر است، پاسخ می‌دهند «عملکرد دولت، عملکرد اصلاح‌طلبان نیست» پاسخ مرتضی حاجی به این سوال نیز همین است. او می‌گوید «نمی‌خواهم این مسئله را ماست‌مالی کنم اما دستمان برای انتخابات ریاست‌جمهوری باز نبود»
او تاکید می‌کند «اصلاح‌طلبان باید به میزانی که نقش داشته‌اند پاسخگوی عملکرد دولت باشند»، حاجی می‌گوید «دولت روحانی پیش‌بینی از رفتار ترامپ نداشت و نتوانست به درستی رفتار او را مدیریت کند و سناریوهای متعددی برای این موضوع طراحی نکرده بود»
«پارلمان اصلاحات»، موضوع دیگری بود که با مرتضی حاجی به بحث گذاشتیم. او با اینکه معتقد است «شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان با چنین ترکیبی برای همیشه توان حل مشکلات اصلاحات را ندارد و در وضع موجود نمی‌تواند مطالبه‌گر حقوق مردم باشد» اما می‌گوید «پارلمان اصلاحات ممکن نیست در کوتاه مدت تشکیل شود».
او در عین حال احزاب اصلاح‌طلب را هم نابالغ می‌داند و تاکید می‌کند «هنوز کفایت و توان لازم برای کسب آرا مردم را ندارند».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها