کد خبر: 538451
تاریخ انتشار :

ادعای جدید رویترز: صادرات نفت ایران به ۵۰۰ هزار بشکه کاهش یافته!

ادعای جدید رویترز: صادرات نفت ایران به ۵۰۰ هزار بشکه کاهش یافته!
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، پس از سخت شدن تحریم‌های آمریکا علیه اصلی‌ترین منبع درآمد ایران، صادرات نفت خام این کشور در ماه می‌به ۵۰۰ هزار بشکه در روز یا حتی کمتر از آن کاهش یافته است.
آمریکا پس از بیرون رفتن از قرارداد برجام، در نوامبر تحریم‌ها علیه ایران را دوباره وضع کرد. قرارداد برجام بین ایران و شش قدرت بزرگ دنیا بسته شده بود. هدف آمریکا از این کار صفر کردن خرید نفت از ایران است. واشنگتن در این ماه معافیت‌های خریداران نفت ایران را از تحریم‌ها لغو کرد.
با این وجود، ایران در ماه می‌تا حالا ۲۵۰ هزار تا ۵۰۰ هزار بشکه نفت صادر کرده است. موسسه ریفینیتیو آیکون صادرات نفت خام ایران را ۲۵۰ هزار بشکه در روز و صادرات نفت خام و میعانات گازی ایران را حدود ۴۰۰ هزار بشکه در روز تخمین می‌زند.
طبق منابع صنعتی، بیشتر این صادرات به آسیا بوده است. مشخص نیست چه کسی نفت ایران را می‌خرد و آیا این نفت به مصرف کنندگان می‌رسد یا برای ذخیره صادر می‌شود، ولی منابع صنعتی می‌گویند مقصد این صادرات اساساً هند و چین است. هیچ نفتی به اروپا یا ترکیه فرستاده نمی‌شود.
صادرات نفت ایران تا حالا تا بیش از نصف کاهش یافته است. ایران در آوریل کمتر از یک میلیون بشکه نفت در روز صادر کرد. این مقدار تقریبا کمتر از یک پنجم ۲.۵ میلیون بشکه‌ای است که در آوریل ۲۰۱۸ صادر شده بود، یعنی یک ماه قبل از بیرون رفتن ترامپ از قرارداد برجام.
صادرات نفت ایران از زمان آغاز تحریم‌ها در نوامبر بسیار مبهم شده است. ایران دیگر ارقام تولید خود را به اوپک گزارش نمی‌دهد و اطلاعات دقیقی از مقدار صادرات ایران در دست نیست.
یک منبع انرژی آشنا با سیاست نفت ایران گفت: پیش بینی می‌شود صادرات نفت ایران تا ۷۰۰ هزار بشکه در روز یا حتی کمتر از ۵۰۰ هزار بشکه در روز کاهش یابد. ایران امیدوار است بتواند ۴۰۰ هزار تا ۶۰۰ هزار بشکه نفت در روز بفروشد.
برخی تحلیلگران انتظار دارند صادرات ماه می‌از این هم کمتر باشد. سارا وخشوری از موسسه بین المللی مشاوره اس وی بی انرژی گفت: انتظار دارد صادرات ایران بین ۲۰۰ هزار تا ۵۰۰ هزار بشکه در روز باشد.
وی گفت: «ایران در حال حاضر ذخایر نفت و میعانات گازی زیادی در چین دارد بنابراین در ماه می‌انتظار ارسال محموله‌های نفتی زیادی را از ایران نداریم».
منبع: تسنیم

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها