کد خبر: 540165
تاریخ انتشار :

در گفت‌وگو با «نامه‌نيوز» مطرح شد:

انتقادات تند زیباکلام از محمد رضا عارف:در اين چند سال چندبار نطق پيش از دستور داشتی و در كدام نطق از مشكلات مردم سخن گفتی؟

حجم ویدیو: 7.18M | مدت زمان ویدیو: 00:01:54 دانلود ویدیو
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سياست نامه‌نيوز: وقتي محمدرضا عارف در انتخابات هيئت‌رئيسه مجلس شركت كرد، برخي از اقدام او يك پيام فرامتني اقتباس كردند؛ اينكه عارف مي‌خواست به جريان مقابل بگويد كه ديگر ائتلافي در كار نخواهد بود و اصلاح‌طلبان در دوره بعدي با هويت اصلاح‌طلبي وارد انتخابات مي‌شوند.

صادق زیباکلام، استاد علوم سیاسی اين فرضيه را قبول ندارد و معتقد است که جریان اصلاحات فاقد راهبرد مشخص است. او درباره این موضوع به «نامه‌نیوز» گفت: «اساسا جریان اصلاحات هیچ استراتژی خاصی برای آینده سیاسی خود و کشور در اختیار ندارد و رهبریت آن نیز چنین امری را تبیین نمی‌کند. به‌هیچ وجه از جریان اصلاحات هیچ صدایی شنیده نمی‌شود که اکنون چه باید کرد؟ شخصیت‌ها و احزاب اصلاح‌طلب مشخص نمی‌کنند که در انتخابات آینده قرار است چه سیاستی را اتخاذ کنند. اگر از شخصیت‌های اصلاح‌طلب مانند آقایان خاتمی، حجاریان، موسوی‌لاری، محمدرضا خاتمی و... بپرسید که برنامه‌تان برای پیشبرد اصلاحات چیست و برای انتخابات مجلس چه رویکردی دارید جز حرف‌هایی کلی چیزی تحویلتان نمی‌دهند و هیچ دستورالعملی ندارند. من در فروردین امسال در نامه‌ای نوشتم که اصلاحات در یک بحران عمیق به‌سر می‌برد».

او ادامه داد: «باور کنید که اگر از نسل‌های جوان دانشگاهی پرسیده شود که تفاوت فکری یک اصلاح‌‌طلب با یک اصولگرا چیست، واقعا نمی‌داند و این تقصیر آن دانشجو نیست بلکه تقصی رهبر اصلاحات است که توانایی تبیین اهداف اصلاحات را ندارد یا نمی‌خواهد تبیین کند. رهبری ناکارآمد اصلاحات سرمایه اجتماعی عظیمی را بر باد داده است و هیچ نقشه راهی ندارد. تکلیف اصلاح‌طلبان با خودشان مشخص نيست به نحوي كه ممكن است امروز بگويند با پرچم اصلاح‌طلبي وارد انتخابات مي‌شويم و فردا بگويند نه ائتلاف مي‌كنيم. نخستين مشكل اين است كه هيچ مطالبه استراتژيكي در ميان نيست و مشكل بعدی اين است كه صداي واحدی از اين جريان به گوش نمی‌رسد و هريک از اينها يک حرفي برای خود می‌زنند. من بارها گفته‌ام كه بزرگ‌ترين دشمن اصلاحات اصولگرايان، قوه قضاييه و حتی شورای نگهبان نيست بلكه مهم‌ترين دشمن اين جريان بی‌برنامگی اصلاح‌طلبان است».

زيباكلام در پاسخ به اين پرسش كه آيا می‌توان نامزدشدن عارف در انتخابات هيئت‌رئيسه مجلس را نشانی از عدم ائتلاف جريان اصلاحات با اصولگرايان معتدل دانست، گفت: «عارف قبل از اينكه مدعی اصلاحات بشود، بايد به اين سوال اساسی پاسخ بدهد كه در اين چهارسال چندبار نطق پيش از دستور داشته و در كدام يک از نطق‌هايش از مشكلات مردم سخن گفته است؟ عارف كدام موضع تأثيرگذار را داشته كه بتوانيم بگوييم او واقعا ليدر اصلاحات است؟اين طور نيست كه يک‌فرد خود را ليدر معرفی كند اما هيچ‌كاری انجام ندهد».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها