کد خبر: 540700
تاریخ انتشار :

تشخیص آلزایمر با استفاده از حقیقت مجازی

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، این مطالعه که توسط محققان دانشگاه کمبریج در انگلیس انجام شد، نشان می‌دهد که استفاده از واقعیت مجازی برای تشخیص بیماری آلزایمر از آزمایش‌های استاندارد فعلی دقیق‌تر است.

آزمایش‌های شناختی موجود از آنجایی که قادر به آزمایش مشکلات راهبری نیستند، محققان دانشگاه کمبریج در این مطالعه یک آزمایش راهبری بر اساس واقعیت مجازی ابداع کردند.

آنها این آزمایش را بر روی ۴۵ فرد مبتلا به اختلال خفیف شناختی و ۴۱ فرد سالم انجام دادند. اختلال خفیف شناختی مرحله اولیه زوال عقل است اما با این حال ممکن است برخی افراد مبتلا به اختلال خفیف شناختی به بیماری آلزایمر مبتلا نشوند. محققان به تمامی این افراد یک هدست واقعیت مجازی دادند و از آنها خواستند تا در یک محیط شبیه سازی شده راه بروند.

محققان در جستجوی نشانگرهای زیستی (بیومارکرها) بیماری آلزایمر در افراد مبتلا به اختلال خفیف شناختی نمونه‌هایی را از مایع نخاع آنها گرفتند. آزمایش مایع نخاع ۱۲ نفر از افراد شرکت کننده مثبت بود. در آزمایش واقعیت مجازی راهبری نیز در مجموع افراد مبتلا به اختلال خفیف شناختی نسبت به افراد سالم عملکرد بدتری داشتند.

این مطالعه نشان داد که افراد مبتلا به اختلال خفیف شناختی که آزمایش بیومارکرهای آنها مثبت بود نسبت به افراد مبتلا به اختلال خفیف شناختی که نتیجه آزمایش بیومارکرهای آنها منفی بود، عملکرد بدتری در آزمایش راهبری واقعیت مجازی داشتند. همچنین آزمایش راهبری واقعیت مجازی در تشخیص افراد مبتلا به اختلال خفیف شناختی که در معرض خطر کم یا زیاد ابتلاء به آلزایمر قرار داشتند، مؤثرتر از آزمایش‌های استاندارد بود.

نتایج این آزمایش نشان می‌دهد که آزمایش راهبری واقعیت مجازی در تشخیص مراحل اولیه بیماری آلزایمر نسبت به آزمایش‌هایی که در حال حاضر در درمانگاه‌ها و مطالعات تحقیقاتی استفاده می‌شود مؤثرتر است.

همچنین محققان خاطر نشان کردند که در آینده واقعیت مجازی می‌تواند ابزار مفیدی در آزمایش‌های بالینی برای ساخت داروها باشد.

بیماری آلزایمر یا بیماری فراموشی که به اختصار آلزایمر خوانده می‌شود، یک نوع اختلال عملکرد مغزی است که به تدریج توانایی‌های ذهنی بیمار تحلیل می‌رود. بارزترین نوع از انواع مختلف زوال عقل، اختلال حافظه است. اختلال حافظه معمولاً به تدریج ایجاد شده و پیشرفت می‌کند. در ابتدا اختلال حافظه به وقایع و آموخته‌های اخیر محدود می‌شود ولی به تدریج خاطرات قدیمی هم آسیب می‌بینند

منبع: ایرنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها