کد خبر: 541411
تاریخ انتشار :

در گفت و گو با نامه نیوز عنوان شد؛

مشاور رئیس مجلس: می دانستیم مجموعه اتحادیه اروپا معجزه نمی‌کند/تنش‌های آمریکا و ایران در همین سطح باقی خواهد ماند

مشاور رئیس مجلس: می دانستیم مجموعه اتحادیه اروپا معجزه نمی‌کند/تنش‌های آمریکا و ایران در همین سطح باقی خواهد ماند
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه نیوز : وزیرخارجه آلمان به تهران آمد تا برای حفظ برجام رایزنی کند. بعد از دیدار او با محمدجواد ظریف، سخنگوی وزارت خارجه گفتگوهای انجام شده را سازنده اعلام کرد.

منصور حقیقت پور در گفتگو با نامه نیوز با اشاره به سفر وزیر خارجه آلمان به ایران گفت: من از محتوای مذاکرات اطلاعی ندارم و نمی دانم چه مباحثی بین دو طرف رد و بدل شده است اما به نوع ادبیات وزیر خارجه آلمان انتقاد دارم. او گفته بود «ما خواستار حفظ برجام هستیم اما قادر به معجزه نیستیم».

وی افزود: ما از ابتدا می دانستیم مجموعه اتحادیه اروپا معجزه نمی کند چون پیغمبر نیست اما رفتاری را در مقابل زیاده خواهی های آمریکا از خود به نمایش گذاشت که ترسوها در موقعیت های مشابه از خود نشان می دهند. اروپایی ها حتی حاضر نیستند بر مواضع به حق خودشان در مقابل مطالبات نابحق آمریکا ایستادگی کنند. این دودی است که از سفر وزیر خارجه آلمان به ایران بلند می شود.

مشاور امنیت ملی رئیس مجلس شورای اسلامی درباره نگاه منفی منتقدان داخلی به نتیجه سفر وزیر امورخارجه آلمان به تهران اظهار کرد: خدا کند قبل از آنکه مهلت 60 روزه ایران تمام شود، اروپایی ها اراده نشان دهند و با اقدام مناسبی هزینه حفظ برجام را تقسیم کنند. قرار نیست که از برجام یک طرف کامل ضرر کند و طرف دیگر کامل سود ببرد.

وی افزود: معتقدم کار به جایی رسیده که دیگر ما نباید گول اروپایی ها را بخوریم. البته اگر اروپایی ها در یک سال گذشته نشانه هایی از مقاومت در برابر آمریکایی ها را نشان می دادند می شد به این سفر امیدوار بود اما رفتارشان حکایت از آن می کند که برپایه ترس از آمریکا جلو می روند.

حقیقت پور درباره سفر نخست وزیر ژاپن به تهران با هدف میانجی گری میان ایران و آمریکا یادآور شد: گرچه این سفر را مشابه سفر وزیر خارجه آلمان می دانم اما از الان آیه یأس نمی خوانم، در عین حال معتقدم هوشیاری خودمان را نباید از دست بدهیم. در کل باید محتوا را دید. یعنی صبر کرد تا بیاید و حرف هایش را بزند.

وی درباره آینده روابط ایران و آمریکا افزود: با توجه به جنس رفتاری ترامپ، تنش های بین آمریکا و ایران در همین سطح باقی خواهد ماند. جنگ نمی شود اما دیپلماسی آرام و عادی هم بین دو کشور نخواهد بود چون ما الان تضاد اقتصادی و سیاسی داریم. تنها راه آن است که آمریکایی ها با بازگشت به برجام تغییر رفتار دهند و این تغییر رفتار را رسما اعلام کنند. آمریکا می خواهد فعالیت هسته ای، موشکی و نفوذ منطقه ای ایران را محدود کند اما ما از این فعالیت های خود دست بر نمی داریم.

عضو کمیسیون ویژه برجام در مجلس نهم درباره آینده برجام اظهار کرد: قبول برجام به صورت مشروط بود، یعنی آخرین حدیقف ما خروج از برجام است ولی قبلش برای نظام تدابیر لازم دیده شده، مثالش همین غنی سازی هاست. می توانیم 190 هزار سو و بالاتر از 4.5 درصد غنی سازی کنیم. حتی از میزان بازرسی ها بکاهیم. ما ابزارهای زیادی داریم که هنوز از آنها استفاده نکردیم و باید از آنها بهره ببریم؛ باید اروپایی ها دست به جیب شوند و برای حفظ برجام هزینه بپردازند تا ما در برجام بمانیم و ادامه دهیم.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها