کد خبر: 541686
تاریخ انتشار :

ماجرای پلمب گردشگری "طرق" مشهد چه بود؟

ماجرای پلمب گردشگری "طرق" مشهد چه بود؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، احمد دیناری در خصوص پلمپ پروژه گردشگری پارک طرق، اظهار کرد: طرف سرمایه‌گذار پروژه پارک طرق، شهرداری مشهد است، زمین این پروژه طی توافقاتی از شهرداری تحویل گرفته شده است و طبق مکاتباتی که شهرداری با ما انجام داده است قصد داشتند در دو حوزه تجارتی و اقامتی پروژه‌ای داشته باشند که در حال حاضر با اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری به عنوان متولی امر در سرمایه‌گذاری هیچ‌گونه هماهنگی صورت نگرفته است.
وی افزود: طی مکاتبات اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری با شهرداری بر اساس مکاتبه مراجع قضائی، دو معاونت شهرداری اعم از معاونت اقتصادی و شهرسازی اعلام کردند که برای بخش تجاری این پروژه مجوز صادر شده است و برای بخش اقامتی منوط به اخذ مجوزهای لازم از این سازمان شده‌اند به این شکل که اول باید مجوزهای لازم از اداره میراث گرفته و پس از آن پروانه ساختمان تحت عنوان اقامتی صادر شود.
معاون سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی خراسان رضوی ادامه داد: البته پس از بررسی‌هایی که انجام شد وکیل سرمایه‌گذار اعلام کرد که مجوزهای لازم بخش اقامتی از شهرداری گرفته شده است و با توجه به پیگیری‌هایی که توسط مرجع قضائی انجام شد از سرمایه‌گذار و نماینده ایشان خواسته شد امور را پی‌گیری کنند اما هیچ اقدامی از سمت سرمایه‌گذار انجام نشد و ما هم برای پلمپ این پروژه اقدام کردیم.
دیناری خاطرنشان کرد: پس از این قضیه وکیل سرمایه‌گذار به اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری مراجعه کرد و راهنمایی‌های لازم و فرایندهای سرمایه‌گذاری برایشان توضیح داده شد و قرار بر آن شد که بر اساس همین راهنمایی‌ها فرایندهای لازم را طی کنند اما متأسفانه تا الان خبری از وکیل و نماینده سرمایه‌گذار نشده است و پی‌گیر قضیه هم نبوده‌اند.
وی گفت: به هر حال برای سرمایه‌گذار در حوزه گردشگری، تمام سرمایه‌گذارن باید قبل از مراجعه به شهرداری‌های مناطق مشهد در ابتدا حتماً باید به معاونت سرمایه‌گذاری اداره کل میراث فرهنگی و گردگشری مراجعه کنند و کار را از صفر آغاز کنند و بر اساس فرایندهای جدیدی که ابلاغ شده پس از دریافت موافق اصولی کلی به شهرداری منطقه استعلام کتبی صادر می‌شود و بر اساس آن استعلام کتبی سرمایه‌گذار به شهرداری مراجعه می‌کند و فرایند به همین شکل ادامه پیدا می‌کند تا کار به انجام برسد.
معاون سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی خراسان رضوی مطرح کرد: در هر فرایند سرمایه‌گذاری که سرمایه‌گذار در ابتدا به شهرداری و یا هر سازمان دیگری مراجعه کند و در آنجا توافقاتی انجام شود و منجر به حق و حقوقاتی برای سرمایه‌گذار شود و سپس به اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری مراجعه کنند این اداره عملاً مسئول پاسخگویی به ضرر و زیان سرمایه‌گذار نخواهد بود، در نتیجه بهتر است که سرمایه‌گذاران قبل از انجام هر گونه اقدام و ایجاد تعهد مالی برای خود و دیگر دستگاه‌ها ابتدا به اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری مراجعه کنند تا از طریق این اداره به سمت دستگاه‌های مربوطه هدایت شوند.
شهرداران مناطق با میراث فرهنگی هماهنگ باشند
دیناری تصریح کرد: من از شهرداران مناطق مختلف مشهد خواهش می‌کنم زمانی که سرمایه‌گذار مراجعه می‌کند به شهرداری برای سرمایه‌گذاری روی پروژه‌ای در آن منطقه قبل از صدور هرگونه مجوز و تاییدیه ابتدا سرمایه‌گذار را به سمت اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری هدایت کنند و فرایند کار را به طور کامل به اطلاع سرمایه‌گذار برسانند چرا که این کار بهترین و قانونی‌ترین روش برای سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری و هتلداری است.
وی عنوان کرد: اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری در محدوده قانونی شهرها نیز الزاماً از شهرداری‌ها استعلام می‌گیرد و شهرداری‌ها به هدفی که دارند با استعلامی که می‌کنیم، می رسند و نه مشکلی برای ما، نه برای شهرداری و نه برای سرمایه‌گذار به وجود می‌آید و کا در هر سه حوزه به درستی انجام می‌شود.
معاون سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی خراسان رضوی افزود: پلمپ این مکان بر اساس مکاتبات اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری صورت گرفته است، هم‌چنین مکاتباتی که توسط مرجع‌قضایی با این اداره صورت گرفته نیز به طور کامل در اختیار شهرداری قرار گرفته است.
شهرداری مرجع صدور مجوز ساخت مجموعه گردشگری نیست
دیناری ادامه داد: شهرداری مشهد مرجع صدور مجوز ساخت یک مجموعه گردشگری نیست بلکه این سازمان مرجع صدور پروانه ساختمان است، پروانه‌‎ ساختمان‌های مجموعه‌های گردشگری هم زمانی صادر می‌شود که اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری موضوع را به شهرداری منطقه اعلام کند و شهرداری بر اساس نقشه‌هایی که این اداره ارسال می‌کند به صدور پروانه ساختمان اقدام کند.
وی خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذار باید در سامانه الکترونیکی صدور موافقت اصولی تأسیسات گردشگری درخواست خود را ثبت کند و مدارک مورد نیاز و فرایندهایی که باید طی شود را در سامانه الکترونیکی بارگذاری کند و مرحله به مرحله پیش رود تا زمانی که موافقت اصولی توسط اداره کل صادر شود.
معاون سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی خراسان رضوی تشریح کرد: زمانی که موافقت اصولی صادر شد بلافاصله از شهرداری منطقه استعلام می‌کنیم و بر اساس توافقاتی که طرفین با یک‌دیگر داشتند پاسخ استعلام ما را دریافت می‌کنند به این شکل که شهرداری موافقت خود بر ایجاد تأسیسات در آن مکان خاص را به ما اعلام می‌کند.
دیناری اظهار کرد: اداره کل میراث فرهنگی در خارج از محدوده قانونی شهرها از ۱۳ دستگاه و در داخل محدوده قانونی شهر صرفاً از شهرداری استعلام می‌کند. صفر تا صد سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری به عهده اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری است و دستگاه‌هایی مانند شهرداری، دستگاه‌های استعلام شونده هستند که اداره کل به عنوان متولی، بخش‌هایی که مرتبط با آن‌ها است را استعلام می‌کند و تا زمانی که پاسخ مثبتی از سمت آن‌ها دریافت نشود کار انجام نخواهد شد.
وی اضافه کرد: سرمایه‌گذار نیز باید از روند انجام فرایندها اطلاع لازم و کافی داشته باشد چرا که در حوزه‌های مختلف در حال انجام کار است و به خوبی می‌داند که اگر در این حوزه قصد سرمایه‌‎گذاری داشته باشد باید حتماً به اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری مراجعه کند و فرایند کار را از طریق این اداره دنبال کند؛ اینکه در حال حاضر این پی‌گیری از سمت سرمایه‌گذار انجام نشده است خود بحثی است که باید سرمایه‌گذار به آن پاسخ دهد.
معاون سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی خراسان رضوی ادامه داد: ما در اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری نه فقط در رابطه با این پروژه بلکه در خصوص هر پروژه و سرمایه‌گذاری که قصد دارد در این گونه پروژه‌های سرمایه‌گذاری، فعالیتی انجام دهد بر اساس وظایف قانونی‌مان موظف هستیم پروژه را بررسی کرده و بر اساس همین ضوابط مخالفت یا موافقتمان را با قضیه اعلام کنیم.
دیناری بیان کرد: تقریباً یک ماه پیش به وکیل سرمایه‌گذار اطلاع رسانی شده است و می‌توانستند پس از اطلاع از این قضیه به اداره کل مراجعه کنند تا در این مدت اقدام مؤثری صورت گیرد، با توجه به این‌که سرمایه‌گذار به امور کار واقف است باید فعالیت را از این اداره، که متولی این گونه امور است آغاز می‌کرد.
وی یادآور شد: زمانی که سرمایه‌گذار به اداره کل مراجعه کرده تا فرایند را قانونی طی کند، شاید در آن مرحله اقداماتی انجام شود مانند طولانی شدن فرایند کارها و افزایش بروکراسی اداری که باعث دلسردی سرمایه‌گذار می‌شود، اما زمانی که کار از پایه غیررسمی و بدون مراجعه به متولی امر انجام شود و طی فرایندی پروژه دچار مشکل شده و متوقف می‌شود سرمایه‌گذار نمی‌تواند انگیزه‌اش را از دست بدهد و باید کار را به صورت قانونی پیش برد و وظیفه ما به عنوان دستگاه اجرایی این است که سرمایه‌گذاران را راهنمایی کنیم که از مسیر درست وارد کار شوند تا برای سرمایه‌گذار و برای دستگاه اجرایی مشکلی ایجاد نشود.
معاون سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی خراسان رضوی مدعی شد: به اعتقاد من اگر کاری بر اساس قوانین و رویه‌های موجود هرچند با نقص انجام شود قطعاً مشکلاتش کم‌تر از آن خواهد بود که به دستگاه مربوطه مراجعه نشود و به گونه دیگری عمل شود.
دیناری در خصوص حل این مشکل ادامه داد: زمان ثبت درخواست این سرمایه‌گذار هم به عملکرد دستگاه متولی و هم به عملکرد سرمایه‌گذار بستگی دارد، در عین حال این اداره سعی می‌کند که سرمایه‌گذاران را به طور کامل راهنمایی کند تا در مسیر درست این فرایند قرار گیرند و کار به درستی انجام شود.
منبع: ایسنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها