کد خبر: 541915
تاریخ انتشار :

الجبیر به سرسپردگی ریاض اعتراف كرد

الجبیر به سرسپردگی ریاض  اعتراف كرد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه‌نيوز، الجبیر به حمله روز گذشته به دو نفتکش در دریای عمان اشاره کرد و گفت: ریاض با اظهارات «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا مبنی بر داشت داشتن ایران در این حملات هم نظر است و هیچ دلیلی برای مخالفت با آن وجود ندارد.

الجبیر در ادامه اتهام زنی‌های بی اساس خود علیه ایران افزود: این رفتار از تهران سابقه دارد، آنها چندی قبل به چهار نفتکش اماراتی در بندرالفجیره حمله کردند و از طریق حوثی های یمن خط لوله ما را مورد هجوم قرار دادند و همواره موشک‌های بالستیک در اختیار آنها قرار می‌دهند.

این مقام سعودی بدون اشاره به جنگ افروزی حاکمان کشورش در منطقه و تجاوز نظامی به مردم بی دفاع یمن مدعی شد که همه طرف‌ها خواهان جلوگیری از جنگ هستند جز ایران.

وی افزود: همه ما تلاش می‌کنیم با استفاده از ابزارهای دیپلماتیک و اعمال تحریم علیه تهران به ایرانی‌ها بگوییم که اقدامات شما پذیرفتنی نیست.

الجبیر درباره احتمال وقوع جنگ میان ایران و آمریکا هم گفت: فکر نمی‌کنم واشنگتن برنامه‌ای برای حمله نظامی علیه ایران داشته باشد. تنش‌ها میان تهران و واشنگتن منجر به جنگ نخواهد شد ولی عربستان به عنوان همپیمان ایالات متحده دوشادوش این کشور خواهد ایستاد.

وی که کشورش بیش از چهار سال است جنگ گسترده‌ای را علیه یمن فقیرترین کشور عربی ترتیب داده است گفت: با ارسال نامه‌هایی به ایرانی‌ها گفته‌ایم که هیچ کس خواهان جنگ نیست زیرا با آغاز آن همه طرف‌ها آسیب خواهند دید.

شبکه المیادین روز پنجشنبه از حمله به دو نفتکش بزرگ سنگاپوری و نروژی حامل نفت خام و متانول در دریای عمان خبر داد. این کشتی‌ها در آب‌های خلیج عمان دچار حادثه شدند و در پی آن انفجارها و آتش سوزی‌هایی در این دو نفتکش رخ داد.

محمدجواد ظریف عصر پنجشنبه در حساب کاربری خود در توئیتر در واکنش به حادثه امروز تصریح کرد: حملات گزارش شده به تانکرهای مرتبط با ژاپن، زمانی اتفاق افتاد که نخست وزیر آبه شینزو برای گفت وگوهای گسترده و دوستانه در حال دیدار با آیت‌الله خامنه ای بود.

وزیر امور خارجه در این یادداشت آورده است: مجمع گفت و گوی منطقه‌ای پیشنهادی ایران، ضروری است؛ مشکوک بودن برای توصیف آنچه که احتمالاً امروز صبح اتفاق افتاده، کفایت نمی‌کند.

وزیر خارجه آمریکا هم روز پنجشنبه با برگزاری نشست خبری تلاش کرد با مرتبط کردن حادثه آتش سوزی دو نفتکش در دریای عمان به ایران، شکست کارزار فشار حداکثری علیه تهران را بپوشاند.

مایک پمپئو در این نشست خبری کوتاه که بدون پاسخ دادن به ژرسشی برگزار شد، مدعی شد: هیچ کسی جز نیروهای مورد حمایت ایران نمی‌توانند به این دقت و پیچیدگی به کشتی‌ها حمله کند.

وی در این اظهارات خصمانه، حمله به دو نفتکش در دریای عمان را تازه‌ترین اقدام جمهوری اسلامی علیه منافع ایالات متحده و متحدان آن دانست.

وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد که این اقدام‌ها، صلح و امنیت بین الملل را تهدید می‌کند و از سفیر خود در سازمان ملل متحد خواسته‌ایم تا در شورای امنیت این مساله را پیگیری کند.

در همین حال جلسه روز گذشته شورای امنیت سازمان ملل متحد که به پیشنهاد آمریکا برای بررسی حادثه آتش سوزی نفتکش‌ها در دریای عمان تشکیل شد، بدون هیچ نتیجه‌ای پایان یافت.

منبع: ایرنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها