کد خبر: 542296
تاریخ انتشار :

مسکن تا پایان تابستان ارزان می‌شود؟

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

«از پاییز امسال قیمت مسکن ٣٠‌ درصد ارزان‌تر می‌شود». ابوالقاسم رحیمی‌انارکی، مدیرعامل بانک مسکن این ادعا را مطرح کرده و گفته است تا پایان تابستان امسال بازار تعهدی مصالح ساختمانی راه می‌افتد که براساس آن مصالح ارزان در اختیار سازنده‌ها قرار می‌گیرد تا مسکن ارزان‌تری تولید کرده و به فروش برسانند.
از آن سمت رضا کامی، رئیس اتاق مشترک ایران و ترکیه گفته است که شرکت‌های ساختمانی ترکیه تمایل زیادی دارند که به ایران بیایند و مسکن ارزان بسازند. با این حال ایرج رهبر، نایب‌رئیس انجمن انبوه‌سازان تهران می‌گوید: «ادعای رئیس بانک مسکن تنها در حد حرف است، زیرا اولا ۶٠‌ درصد قیمت مسکن در ایران مربوط به نرخ زمین است و سود سرمایه برای سازندگان تنها بین ١٨ تا ٢٠‌ درصد است. بنابراین اگر دولت تسهیلات و مصالح ساختمانی را با سود صفر‌درصد هم در اختیار سازندگان بگذارد، باز هم قیمت مسکن تنها حدود ٢٠‌ درصد کمتر می‌شود». این درحالی است که عطاءالله آیت‌‌اللهی، کارشناس اقتصاد مسکن می‌گوید: «ترکیه مسکن را به صورت صنعتی می‌سازد و اگر بخواهد از کارگر ارزان‌قیمت ایرانی استفاده کند، قیمت تمام‌شده مسکن به‌طور قابل توجهی ارزان‌تر خواهد شد».
کاهش ۴٠‌ درصدی ساخت‌وساز
بازار مسکن دومین شوک خود را در دهه ٩٠ تجربه می‌کند. گزارش‌های بانک مرکزی از معاملات مسکن در اردیبهشت امسال نشان می‌دهد که متوسط قیمت هر مترمربع مسکن به ١٢,۶‌ میلیون تومان رسیده است. رشد بی‌سابقه قیمت مسکن درشرایطی رخ داده که آیت‌اللهی، کارشناس مسکن به «شهروند» می‌گوید: «میزان ساخت‌وساز در یک‌سال گذشته ٣٠ تا ۴٠‌ درصد کمتر شده است.» حالا دولت درنظر دارد تا با راه‌اندازی بازار تعهدی مصالح ساختمانی قیمت مسکن را تا ٣٠‌ درصد کاهش دهد و رونق را به بازار بازگرداند. بازاری که درصورت راه‌اندازی آن مصالح به صورت اعتباری و البته با قیمت‌های پایین‌تری در اختیار سازنده‌ها قرار می‌گیرد. مدیرعامل بانک مسکن با بیان اینکه ۴٩ چرخه را شناسایی کرده‌ایم که ٨٠‌ درصد فعالیت‌های ساختمانی را در برمی‌گیرد، افزود: «ما می‌توانیم این ۴٩ زنجیره را به صورت اعتباری تامین مالی کنیم».
ساخت هر مترمربع خانه برای سازنده‌ها چقدر آب می‌خورد؟
ایرج رهبر، نایب‌رئیس انجمن انبوه‌سازان تهران با رد ادعای کاهش ٣٠‌ درصدی قیمت مسکن می‌گوید: «بسیاری از موارد طرح‌ها و وعده‌ها برای کنترل قیمت‌ها در بازار مسکن روی کاغذ باقی می‌مانند و هنوز هیچ جزییاتی در رابطه با نحوه حمایت دولت و سود تسهیلاتی که قرار است به تولید‌کننده مصالح یا سازنده‌های خانه پرداخت شود، منتشر نشده و باید دید که آیا قرار است سقف اعتبارات دولت برای کنترل قیمت‌ها و ایجاد رونق در ساخت‌وساز افزایش پیدا کند یا به همان میزان قبل باقی بمانند»؟
به گفته ایرج رهبر، درحال حاضر ساخت هر مترمربع خانه در تهران به‌طور متوسط ٣‌میلیون و ۵٠٠‌ هزار تومان برای سازنده آب می‌خورد و برخلاف آن‌چه تصور می‌شود، سازندگان از سرمایه‌گذاری خود در بهترین حالت ١٠ تا ١۵‌ درصد سود می‌برند. او همچنین ادامه داد: «درحال حاضر قیمت زمین ۶٠‌ درصد قیمت خانه را تشکیل می‌دهد و مهمترین فاکتور در بهای خانه را تشکیل می‌دهند».
رانت برای سازنده یا کنترل قیمت‌ها در بازار
البته کارشناسان اقتصاد مسکن بر این باورند که دولت به ازای تسهیلاتی که به سازنده‌ها می‌دهد، باید روی قیمت‌ها نظارت داشته باشد؛ چراکه اگر قرار باشد سازندگان مصالح خود را به صورت اعتباری دریافت کنند اما بازهم مسکن را به هر قیمتی که خود می‌خواهند عرضه کنند، دولت تنها یک رانتی برای آنها ایجاد کرده است.
اعلام آمادگی ترک برای ساختمان‌سازی در مناطق سیل‌زده
اما درحالی ‌که میزان ساخت‌وساز در کشور بشدت کاهش یافته و بسیاری از فعالان این صنعت از رکود بازار گله می‌کنند. رضا کامی، رئیس اتاق مشترک ایران و ترکیه از اعلام آمادگی ترک‌ها برای ساختمان‌سازی در مناطق سیل‌زده ایران خبر می‌دهد. آیت‌اللهی در این‌باره می‌گوید: «رکود سنگینی در اقتصاد ترکیه حاکم است و به دلیل بسیاری از فعالان صنعت ساختمان‌سازی بیکار هستند و به دنبال بازاری برای ورود و سرمایه‌گذاری هستند».
چقدر خانه نیاز داریم؟
طبق آمار سرشماری عمومی نفوس و مسکن در‌ سال ١٣٩۵، تعداد واحدهای مسکونی در تصرف حدود ٨,٢٢‌ میلیون واحد و تعداد خانوار حدود ٢.٢۴‌ میلیون بوده که نشانگر کمبود قریب به ۴.١‌ میلیون واحدی مسکن در این‌سال است. همچنین طبق طرح جامع مسکن وزارت راه‌وشهرسازی، با فرض رشد ٢‌ درصدی تعداد خانوار در‌ سال طی بازه زمانی سال ١٣٩۵ تا ١۴٠۵ و افزایش تعداد خانوار از ٢۴.٢ به ٢٩.۵ میلیون، حدود ۵.٣‌ میلیون خانوار به خانوارهای موجود در کشور اضافه می‌شود. از این‌رو تا ‌سال ١۴٠۵ کل نیاز به مسکن جدید درکشور حدود ۶.۶٧‌ میلیون واحد مسکونی است.
منبع: شهروند

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها