کد خبر: 544714
تاریخ انتشار :

تلاش ها برای متوقف کردن برگزاری آزمون سراسری ورود به دانشگاه ها همچنان شکست می خورد

غرش دوباره هیولای کنکور / کنکوری ها در استرس، مافیا، غرق پول!

غرش دوباره هیولای کنکور / کنکوری ها در استرس، مافیا، غرق پول!
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، این روزها دوباره حرف از کنکور است. آزمون سراسری در رشته های مختلف برگزار می شود و خانواده هایی که دانش آموز کنکوری دارند، نگران نتایج این آزمون هستند.

خبرهای جالبی هم از کنکور منتشر می شود. مثلا اینکه مسن‌ترین فرد شرکت کننده در کنکور امسال «سیاوش دین‌وری» ۸۱ ساله متولد سال۱۳۱۷ از کرمانشاه است که در گروه آزمایشی علوم انسانی در کنکور سراسری شرکت کرده است یا اینکه جوان‌ترین فرد شرکت کننده در کنکور امسال نیز «امیرمحمد کاملی» ۱۵ساله متولد سال ۱۳۸۳ از تهران در گروه آزمایشی علوم تجربی در کنکور سراسری امسال شرکت کرده است.

بعضی اخبار تکمیلی هم از کنکور منتشر شده است: دفترچه سوالات کنکور سراسری دو ساعت بعد از پایان هر آزمون و کلید سؤالات آزمون فردا جمعه بر روی سایت سازمان سنجش آموزش کشور قرار می‌گیرد. یا این یکی که رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گفته است: اختصاص سهمیه به داوطلبان کنکور در مناطق سیل‌زده به صورت سهمیه مازاد است، یعنی سهمیه‌ای از هیچ داوطلبی کم نمی‌شود و این افراد جای کسی را نمی‌گیرند. او توضیح داده، شورای عالی انقلاب فرهنگی در آخرین جلسه خود به ۳ هزار و ۷۷۵ نفر در آق‌قلا، گمیشان و معمولان ظرفیت اختصاص داده است.

با این همه، سوال این است که آیا واقعا کنکور یک شیوه مناسب علمی برای سنجش توان دانش آموزان برای ورود به دانشگاه هاست؟

وزیر پیشین آموزش و پرورش این نظر را نداشت. محمد بطحایی البته استعفا کرده و از گردونه رقابت با مافیای کنکور خارج شده است اما آخرین اظهارنظر او درباره پشت پرده کنکور این بود: چرخش مالی مافیای کنکور، 10 تا 40 هزار میلیارد تومان است!

صنعت کنکور اگرچه برای بسیاری از دانش آموزان آب نمی شود، اما برای موسسات کنکور نان می شود. موسساتی که کتاب های کنکوری می فروشند، کلاس کنکور برگزار می کنند، ادعای انتخاب رشته های علمی دارند و تا لحظه آخر که استرس کنکور دانش آموزان و خانواده های آنها را درگیر خود می کند، از این راه پول در می آورند.

شیوه برگزاری کنکور برای ورود به دانشگاه ها یک شیوه منسوخ شده در سطح جهان است. شاید برای همین است که مجلس زمانی را برای پایان دادن به برگزاری کنکور مشخص کرده است. با این حال نفوذ مافیای کنکور، مانع از اجرای قانون می شود. جبار کوچکی نژاد عضو کمیسیون آموزش مجلس در همین زمینه گفته است: مجلس با حذف کنکور موافق است و در این زمینه قانون وضع کرده، اما متاسفانه قانون مجلس اجرایی نمی شود و همانند سابق نسبت به پذیرش دانشجو در دانشگاه ها اقدام می شود.

برای مافیایی که حتی از «مشق شب» بچه ها نمی گذرد، معلوم است که کنکور، یک در گرانبهاست که نباید به این راحتی از بین برود. کنکور استرس تولید می کند و همین استرس، خانواده ها را مجبور می کند که از نان شب بزنند و برای کنکور هزینه کنند. این یعنی پیروزی اقتصادی مافیای کنکور.

در شرایطی که دانشگاه ها در سطح کشور ظرفیت کافی برای پذیرش دانشجو نداشتند، کنکور ابزاری ناگزیر برای گزینش دانشجو بود. اما امروز که در دانشگاه های کشور حتی ظرفیت خالی به چشم می خورد و به جای مدرک، موضوع مهارت برای اشتغال در اولویت قرار گرفته، واقعا چرا هنوز کنکور برگزار می شود و چرا باید رسانه ها به این موضوع بپردازند؟

پاسخ به این سوال، ذهن را می برد سمت یک سریال محبوب در این روزها: سریال هیولا. آنجا که مافیای کنکور، کتاب های کمک آموزشی را به زور به دانش آموزان می دهد تا به طور «چراغ خاموش» کسب درآمد. کند. حالا که همه می دانند دلیل ماندن کنکور چیست، چرا کسی جرات نمی کند به جنگ هیولای مافیای کنکور برود؟

منبع:خبرفوری

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها