کد خبر: 545443
تاریخ انتشار :

در گفت‌وگو با نامه‌نیوز مطرح شد؛

استاد دانشگاه آلاباما: آمریکا با ایران وارد جنگ شود در گرداب خلیج فارس گرفتار می‌شود

استاد دانشگاه آلاباما: آمریکا با ایران وارد جنگ شود در گرداب خلیج فارس گرفتار می‌شود
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

مهرشاد ایمانی، نامه‌نیوز، رسته خبر سیاسی : گام دوم کاهش تعهدات برجام از سوی ایران برداشته شد تا علاوه بر پیچیده‌تر شدن فضای دیپلماسی میان ایران و کشورهای غربی سطح تنش نیز افزایش یافت.

ناصر انتصار ، استاد علوم سیاسی دانشگاه آلاباما درباره نوع مواجهه اروپا با برجام و میزان صدق گفتار آنها گفت: «من به اروپا اعتماد ندارم چون سحنان ضد و نقیض زیادی از سوی کشورهای اروپایی شنیده می‌شود. اکنون یکی از امضا کنندگان برجام یعنی آمریکا رسما از آن قرار داد خارج شده است. سه کشور اصلی اروپائی یعنی فرانسه ، انگلستان و آلمان هم تعهدات خود را انجام نداده‌اند ولی مرتب اعلامیه صادر می‌کنند که آنها میل به حفظ برجام هستند ولی در عمل همان سیاست تحریم ایران را دنبال می‌کنند و ایران را مرتب به چشمه می‌برند و تشنه برمی‌گردانند. اکنون تقریبا چهار سال از امضاء برجام گذشته است و اروپا مانند گذشته همان سیاست یک بام و دو هوا را در واکنش به گام دوم ایران را دنبال خواهد کرد.

او درباره سازوکار اینستکس ادامه داد : « اگر فرض کنیم که اینستکس جدا به راه بیافتد این مانند قطره آبی است که در دریا انداخته شده است. اینستکس در مقطع کنونی نه به تجارت نفت ایران کمک میکند و نه رابطه بانکی با ایران را تسهیل خواهد کرد. قرار نبود که بعد از برجام اروپا فقط به صادرات غذا و دوا بسنده کند. برجام اروپا را قانونی موظف کرده است که روادید تجاری خود با ایران را عادی سازد. نه تنها اروپا این کار را نکرده است, دائما به ایران سرزنش میکند که در برجام باقی بماند و راضی باشد که به عنوان کشوری صغیر با او رفتار شود. کشورهای اروپائی اگر جدا مایل به باز کردن گره برجام هستند میتواند تعهدات برجامی خود را که تا کنون زیر پا گذاشته اند را انجام دهند ودر عمل نشان دهند که اروپا کور کورانه دنباله رو سیاست آمریکا در مقابل ایران نیست».

انتصار در پاسخ به این پرسش که واکنش آمریکا در قبال کاهش تعهدات برجامی ایران چه خواهد بود، اظهار کرد: «مانند همیشه ترامپ یک مقدار بد و بی‌راه و فحاشی خواهد کرد و بدون هیچ خجالتی ایران را متهم به نقض برجام می‌کند؛ کاری که خود او از مدت‌ها پیش انجام داده است».

او درخصوص اینکه آیا هنوز باب دیپلماسی باز است یا خیر گفت: «باب دیپلماسی در صورت ادامه تهدیدات و تحریم‌های ایران و امید به اینکه ایران راهی جز تسلیم در مقابل آمریکا ندارد بسته خواهد ماند. در زمان حاضر هیچ شرایطی وجود ندارد که نشان دهد که ترامپ و دار و دسته اش میل به دیپلماسی با احترام متقابل دارند».

انتصار این احتمال را داد که مناقشات ایران و آمریکا به پاشنه آشیل ترامپ در انتخابات آینده تبدیل شود: «البته این احتمال وجود دارد ولی تا کنون موضوع ایران به پاشنه آشیل ترامپ در انتخابات تبدیل نشده است. اگر ترامپ با ایران وارد جنگ نظامی شود و این جنگ آمریکا را در گرداب خلیج فارس گیر بیاندازد آنوقت موضوع ایران به پاشنه آشیل ترامپ در انتخابات تبدیل خواهد شد. باتوجه به تحریم‌های اخیر رهبران ایران من احتمال مذاکره سریع و غیر منتظره بین ایران و آمریکا را کم میدانم. اگر آمریکا اینطور که برخی از منابع این کشور گزارش داده‌اند وزیر خارجه ایران را نیز تحریم بکند دیگر کسی در ایران باقی نمی‌ماند که با دولت ترامپ مذاکره کند».

این تحلیلگر مسائل سیاسی در پایان احتمال جنگ میان ایران و آمریکا را این‌گونه ارزیابی کرد: «گرچه برخی از سیاستمداران بالا رتبه دولت ترامپ مانند جان‌بولتون و تا اندازه ای مایک پامپئو و طرفداران سیاست‌های جنگ‌طلبانه آنها در اتاق‌های فکری دست راستی آمریکا و برخی از کشورهای مرتجع منطقه از درگیری نظامی بین آمریکا و ایران خوشنود خواهند شد ولی من فکر نمی‌کنم که جنگی در کوتاه مدت بین ایران و آمریکا اتفاق بیافتد. البته این را هم باید بگویم که پیش‌بینی در مورد رخ‌دادن جنگ نظامی کار ساده ای نیست».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها