کد خبر: 545795
تاریخ انتشار :

دوئل پاپ و رپ/ بررسی تأثیرپذیری و علاقه مردم به موسیقی پاپ و رپ

دوئل پاپ و رپ/ بررسی تأثیرپذیری و علاقه مردم به موسیقی پاپ و رپ
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) : مقدمه

موسیقی سبک‌های مختلفی دارد و می‌توان گفت زبان مشترک جهانیان است. نت‌های یک ملودی غمگین، غم را برای هر زبان و ملیتی یادآوری می‌کند و ضرب‌آهنگ‌های یک ملودی شاد و طرب‌آور نیز یادآور شادی برای هر قومی با هر زبان و گویشی است.

موسیقی پاپ یکی از معروف‌ترین و محبوب‌ترین گونه‌های موسیقی است که سال‌هاست به عنوان یک گونه موسیقی محبوب در سراسر جهان و مخصوصا ایران شناخته می‌شود. از طرف دیگر موسیقی رپ، سبکی جدید از موسیقی است که آرام آرام جای خود را در بین انواع گونه‌های موسیقی باز کرده است و طرفداران جوان زیادی در همه جای دنیا و از جمله ایران دارد. در این مطلب قصد داریم به بررسی دو سبک محبوب موسیقی یعنی پاپ و رپ و میزان علاقه مردم به هر یک از آن‌ها بپردازیم.

تعریف کوتاهی از موسیقی پاپ

فرهنگ لغت مک میلان موسیقی پاپ را نوعی از موسیقی می‌داند که معمولا با دستگاه‌های الکترونیکی اجرا می‌شود و محبوبیت بسیاری دارد، زیرا ترکیبی از ترانه‌های کوتاه، ضرب‌آهنگ‌های قوی و ملودی‌های ساده است که در مجموع حالتی آرامش‌بخش دارد. موسیقی پاپ اغلب به دلیل سادگی پاپ نامیده می‌شود و به هر نوع موسیقی که در زمان خاصی محبوب باشد، موسیقی پاپ یا عامه‌پسند گفته می‌شود که برخی معتقدند نام پاپ از کلمه People یعنی مردمی بودن و مردم‌پسند آمده است و برخی دیگر معتقدند از کلمه Popular یعنی محبوب بودن، گرفته شده است که به‌هرحال در هر دو صورت درست است و موسیقی پاپ معمولا نوعی موسیقی محبوب مردم است.

موسیقی پاپ یکی از گونه‌های موسیقی است که انعطاف‌پذیری زیادی دارد و به‌نوبه خود دارای سبک‌های بسیار زیادی است. مضمون این نوع موسیقی بیشتر حول مفاهیم عاشقانه است و در آن از اغلب سازهای کلاسیک دنیا نظیر گیتار و پیانو استفاده می‌شود. بسیاری از افراد معتقد هستند که موسیقی پاپ، موسیقی تجاری است و تنها سود مالی آن برای تهیه‌کننده، خواننده و دیگر اعضای گروه مهم است. اما باید گفت که منفعت مالی در دنیای امروز برای چه هنر و رشته‌ای مهم نیست؟!

تعریف موسیقی رپ

موسیقی رپ یکی از سبک‌های موسیقی است که نام آن یادآور اعتراض‌های سیاه‌پوستان آمریکایی است و به موسیقی اعتراضی معروف است. موسیقی رپ در طبقه‌بندی کلی سبک‌های موسیقی، جزیی از موسیقی هیپ‌هاپ است.

فرهنگ لغت مک میلان موسیقی رپ را نوعی روش صحبت‌کردن با استفاده از ریتم و قافیه تعریف کرده است که در آن بیش‌ازحد معمول از ضرب‌آهنگ‌های قوی و محکم موسیقی استفاده می‌شود. کلمه رپ به معنای اعتصاب با یک سرعت مخصوص است که با ذکاوت و هوش انجام می‌شود.

نظر برخی از اهالی فن درباره موسیقی رپ و پاپ

دختری به نام فروزان که تقریبا 30 سال دارد و نوازنده حرفه‌ای ساز ویولن است، به موسیقی پاپ علاقه دارد و علت این علاقه را ریتم آرام و ملایم این موسیقی بیان می‌کند. او معتقد هست موسیقی رپ به این دلیل بین نوجوان‌های امروز از محبوبیت برخوردار است که در جامعه پر از تشویش و استرس‌زای حال حاضر آهنگ‌های آرام آن‌ها را ارضا نمی‌کند و موسیقی رپ به نوعی انعکاس درونی جوانان است.

مهدی که یک آهنگساز هست و برای چند خواننده آهنگ‌سازی کرده است، علاقه و تأثیرپذیری رپ و پاپ را وابسته به سن مخاطبان می‌داند و نسل جوان را طرفدار موسیقی رپ معرفی کرده است. او معتقد است با وجود برخی فضاهای محدود موجود و با توجه به اینکه این سبک حرف دل جوانان را می‌زند و غالبا مضامین اجتماعی دارد، قشر جوان از طرفداران آن هستند.

وحیدرضا که حدود 30 سال دارد گفته است که همواره در حال گوش‌دادن به موسیقی است و همه نوع موسیقی را گوش می‌دهد. او معتقد است باید غالب شعر و ترانه، انسان را به خود جذب کند. حالا ممکن است آن شعر در موسیقی پاپ به کار رفته باشد و یا در موسیقی رپ استفاده شده باشد.

تفاوت و تشابه موسیقی رپ با موسیقی پاپ

یکی از تفاوت‌های اساسی و قابل‌لمس موسیقی رپ با موسیقی پاپ این است که موسیقی رپ دارای ریتم تندی است، درحالیکه موسیقی پاپ ریتمی آرام و ملایم دارد. از لحاظ قدمت نیز موسیقی پاپ قدمت خیلی بیش‌تری از موسیقی رپ دارد. زمان یک موسیقی پاپ معمولا و در شرایط استاندارد کوتاه‌تر از زمان یک موسیقی رپ است، هرچند یکی به‌آرامی و دیگری با سرعت خوانده می‌شود.

یکی دیگر از تفاوت‌های این دو نوع موسیقی که تفاوت بسیار مهمی هم هست، مربوط به مضمون ترانه است. شعر استفاده‌شده در موسیقی رپ حالت اعتراض اجتماعی، فرهنگی یا سیاسی دارد است اما شعر مورد استفاده در موسیقی پاپ غالبا شعری عاشقانه و داستان‌گونه است.

نتیجه‌گیری

موسیقی رپ که به موسیقی نسل جوان نیز معروف است، به‌تازگی در ایران جای خود را پیدا کرده است و طرفداران خاص خود را دارد. با توجه به اینکه موسیقی رپ در بین نوجوانان امروزی، طرفداران زیادی دارد می‌توان گفت آینده خوبی در انتظار این سبک موسیقی است. از طرف دیگر موسیقی پاپ که نامش با خودش همراه است، یک نوع موسیقی همیشه محبوب و مردمی است که هیچ‌گاه از مد نمی‌افتد و همیشه طرفداران خود را دارد. در ایران سایت‌های معتبر دانلود موزیک مانند رادیونواز انواع موسیقی پاپ و رپ از خوانندگان نسل‌های قبل و همچنین خوانندگان محبوب نسل جوان مانند امیر تتلو و ساسی مانکن را در اختیار مخاطبین علاقه‌مند به هر دو سبک موسیقی پاپ و موسیقی رپ و سایر سبک‌های موسیقی قرار می‌دهند.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها