کد خبر: 550279
تاریخ انتشار :

یک روزنامه صهیونیستی: نگران عقب نشینی ترامپ از فشار بر ایران هستیم 

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

دیوید وینبرگ در روزنامه یسرائیل هیوم نوشت: دولت ترامپ تاکنون رویکرد خردمندانه ای را برای برخورد با جمهوری اسلامی دنبال کرده است. ترامپ کشورش را از توافق هسته ای فاجعه آمیزی که دولت اوباما در سال 2015 با ایران امضا کرده بود، خارج کرد. واشنگتن سپس تحریم های فلج کننده ای را علیه صادرات نفتی و دستگاه های دولتی این کشور اعمال کرد.
به گزارش «انتخاب»؛ در ادامه این مطلب آمده است: اما نشانه هایی وجود دارد که ترامپ در حال آماده شدن برای کاهش فشارها و مذاکره بر سر یک توافق جدید با تهران است. من دو نگرانی مهم در مورد آینده دارم: 1- ترامپ کمپین فشار حداکثری خود را متوقف کند. 2- ایرانی ها دوباره با مکر و حیله گری غرب را وادار به پذیرش یک توافق بد کنند.
همان طور که پروفسور ز ِئف ماگهن، کارشناس مسائل ایران اشاره کرده است، به محض آنکه شما وارد اتاق مذاکره شوید ایرانی ها پیروز می شوند. مذاکره کننده های ایرانی بر خلاف همتاهای غربی خود می دانند که چگونه شرایط خود را به طرف مقابل بقبولانند.
اما تردیدی وجود ندارد که اکنون زمان مناسبی برای عقب نشینی از کمپین فشار علیه تهران نیست. صادرات نفت ایران در مقایسه با ماه مه به میزان 400 هزار بشکه در روز کاهش یافته است. ایرانی ها همچنین در مقایسه با آوریل 2018 دو میلیون بشکه کمتر نفت صادر می کنند. پیش بینی میشود که دولت ایران در سال جاری 50 میلیارد دلار از درآمد نفتی خود را از دست بدهد.
طی دو ماه گذشته چندین نفت کش تجاری در خلیج فارس مورد هدف حملات خرابکارانه قرار گرفتند. نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یک پهپاد جاسوسی آمریکا را سرنگون کردند. دو هفته پیش یک نفت کش تجاری بریتانیا در نزدیکی تنگه هرمز توقیف شد. ایران همچنین محدودیت های غنی سازی تعریف شده در توافق هسته ای را زیر پا گذاشت و تعدادی آزمایش موشکی را بر خلاف قطع نامه های شورای امنیت سازمان ملل انجام داد.
svhk ایران در طول یک سال گذشته از استراتژی صبر استراتژیک پیروی می کردند. آن ها قصد داشتند که تا زمان پایان دوره ریاست جمهوری ترامپ در سال 2020 صبر کنند. اما تهران بعد از تشدید تحریم ها تصمیم گرفت که رویکرد دیگری را اتخاذ کند و فشار بر دولت ترامپ و دیگر قدرت های غربی را افزایش دهد.
ترامپ نباید از کمپین فشار خود عقب نشینی کند. آمریکا می تواند گام های بیشتری را برای به زانو درآوردن ایران بردارد. یکی از کارشناسان برجسته در حوزه تحریم های مالی هفته گذشته مطالعه ای را در اندیشکده مطالعات امنیتی و استراتژیک ژروسالم در ارتباط با تشدید فشارها بر ایران منتشر کرد. واشنگتن باید راه های ایران برای دور زدن تحریم ها از طریق ترکیه و قطر را مسدود کند و ذخایر ارز خارجی ایران را هدف بگیرد.
در نهایت غرب باید به پنج هدف زیر دست پیدا کند: اول، پایان دادن به برنامه هسته ای ایران از جمله غنی سازی اورانیوم و تولید پلوتونیوم. دوم، پیاده سازی یک رژیم جامع بازرسی بین المللی که همه مراکز نظامی و هسته ای ایران را در بر بگیرد. سوم، پایان دادن به برنامه توسعه موشکی بالستیک ایران. چهارم، عقب نشینی ایران از پایگاه های نظامی خود در سوریه و پنجم، توقف حمایت مالی ایران از قابلیت های نظامی حماس و حزب الله.
همه این شرایط باید در توافق جدید در نظر گرفته شوند. اما ایرانی ها در هفته های اخیر دوباره به همان تاکتیک حیله گرانه خود روی آورده اند. برای مثال، آن ها پیشنهاد داده اند که حمله به کشتی های تجاری در خلیج فارس را در ازای کاهش تحریم های نفتی پایان دهند.
خانم امیلی لانداو، تحلیلگر مسائل ایران در اندیشکده مطالعات امنیت ملی اسرائیل در این ارتباط گفت: «ایرانی ها همیشه اینگونه شما را بازی می دهند. آن ها به دنبال القای این برداشت هستند که امتیازات مهمی را به شما پیشنهاد کرده اند».
اما ترامپ تاکنون رویکرد سرسختانه ای را برای مقابله با تهران اتخاذ کرده بود، چرا او ناگهان در حال نرمی نشان دادن به آیت الله ها است؟
رئیس جمهور آمریکا این هفته به رند پال، سناتور جمهوری خواه اجازه داد که با وزیر خارجه ایران در نیویورک دیدار کند. پال یکی از معدود سیاست مداران انزواگرا در حزب جمهوری خواه است که همیشه از سیاست خارجی جنگ طلبانه آمریکا انتقاد می کند. او خواستار یک راه حل دیپلماتیک برای حل بحران با تهران شده است.
دولت ترامپ همچنین این هفته پنج معافیت تحریمی مربوط به برنامه هسته ای ایران را تمدید کرد. این معافیت ها به روسیه، چین و کشورهای اروپایی اجازه می دهند که همکاری های هسته ای صلح آمیز خود با ایران را ادامه دهند. این موارد باید به سرعت لغو شوند.
ظاهرا ترامپ نگران است که تشدید درگیری با تهران شانس او برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 را کاهش دهد. ترامپ همچنین در گذشته بارها از جنگ های آمریکا در خاورمیانه انتقاد کرده بود و تمایلی به شروع یک ماجراجویی جدید در منطقه ندارد.
در واقع، سیاست خارجی ترامپ نسبت به چین، کره شمالی و ایران از یک الگوی خاص پیروی کرده است. ترامپ ابتدا طرف مقابل را تحت فشارهای اقتصادی قرار می دهد و سپس پیشنهاد مذاکره برای دست یابی به یک توافق تاریخی را ارائه می کند.
دولت ترامپ نباید همان اشتباهات دولت قبلی را مرتکب شود. یک دیپلمات ارشد آمریکا در سال 2013 خواستار اتخاذ رویکردی جدید در قبال رژیم ایران شد. او تاکید کرد که غرب باید با ایران به عنوان یکی از بازیگران مهم منطقه ای تعامل داشته باشد. او این فرضیه را ارائه کرد که توافق هسته ای می تواند به تقویت جایگاه عناصر میانه رو در ایران کمک کند. در نهایت اوباما منافع امنیتی غرب و اسرائیل را با امضای توافق برجام به خطر انداخت. امیدوارم که مقامات آمریکایی از اشتباهات گذشته درس گرفته باشند. در سال های 2013 و 2014 بسیاری از مراکز و اندیشکده های نزدیک به دولت باراک اوباما زمینه دیپلماتیک و سیاسی برای تسلیم شدن در مقابل تهران را فراهم کردند.
البته ترامپ تاکنون رویکرد صحیحی را در قبال جمهوری اسلامی دنبال کرده است. اما مقامات اسرائیلی باید در ادامه هشیارانه عمل کنند. واشنگتن به جای سیگنال دادن برای شروع مذاکره، باید فشارهای خود را افزایش دهد. ترامپ همچنین در صورت شروع مذاکرات باید به جای افرادی همچون رند پال اشخاصی مانند جان بولتون، مشاور امنیت ملی خود را به پای میز مذاکره بفرستد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها