کد خبر: 550666
تاریخ انتشار :

در گفتگو با نامه نیوز مطرح شد؛

علی صوفی: عارف می‌گفت کارگزاران با نظرسنجی ساختگی مرا حذف کرد/ سرلیستی دوباره عارف محل تردید است

علی صوفی: عارف می‌گفت کارگزاران با نظرسنجی ساختگی مرا حذف کرد/ سرلیستی دوباره عارف محل تردید است
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

امید کرمانی‌ها : اگر تا هفته گذشته اصلاح طلبان به دو گروه «مقید به حضور در انتخابات» و «شرط گذار برای حضور در انتخابات» تقسیم شده بودند، این هفته کاملا اوضاع عوض شد. بین کارگزاران و عارف چنان دعوای لفظی شکل گرفت که بعید است تا مدت ها گرد و خاکش فروکش کند.

دعوا آنجا بالا گرفت که محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید و رئیس شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان در جمله ای کنایه آمیز به کارگزاران، گفت «عاملان تصمیم سال ۹۲، امروز مدعی و طلبکارند» این صحبت او بی جواب نماند و غلامحسین کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران این طور پاسخ داد که «عارف در شورای عالی اصلاحات و مجلس در این مدت چه‌کار کرده است؟ همه اعتراض‌های اصلاح‌طلبان به دلیل عملکرد اوست. مگر عارف عملکردی هم دارد که کسی بخواهد از او انتقاد کند؟»

هرچند عارف ترجیح داد سکوت کند و مستقیم جواب کرباسچی را ندهد اما غیر مستقیم راز دلش را برملا کرد. او با وجودی که چندی پیش گفته بود «دلیل برکناری ام را در سال 92 فعلا نمی گویم»، چند روزی بیشتر صبر نکرد و از طریق یکی از اعضای فراکسیون امید راز پرده از راز خود برداشت.

ابوالفضل سروش نماینده تهران در توئیتی نوشت «برخی که مدتهاست سودسیاسی شان را از دخل انتخاباتی اصلاحات میخورند می گویند همه اعتراض‌ها به اصلاح‌طلبان بخاطر عملکرد عارف است! یاد آمار نظرسنجی هایشان در انتخابات ٩٢ برای اقناع خاتمی به حمایت از روحانی و انصراف عارف افتادم که بعدها مشخص شد ساختگی بوده...»

علی صوفی دبیرکل حزب پیشروی اصلاحات درباره دلایل اوج گرفتن اختلافات بین کارگزاران و عارف گفت: عارف می‌گفت کارگزاران با نظرسازی خاتمی را به انصراف من قانع کرد.

مشروح گفتگوی علی صوفی با نامه نیوز را در ادامه بخوانید.

*****

*در انتقادهایی که آقای عارف و کارگزاران نسبت به یکدیگر مطرح می کنند، حق با کدام طرف است؟

می شود گفت هر دو طرف راست می گویند. کارگزاران سال 92 در انتخاب آقای روحانی و انصراف آقای عارف تأثیر داشت. از طرفی آقای کرباسچی هم درست می گوید که از آقای دکتر عارف می خواهد گزارش عملکرد این سال ها را ارائه کند. ضعف آقای دکتر عارف آن است نمی گوید چه کار کرده است.

*این ادعای آقای عارف که نظرسنجی سال 92 ساختگی بود تا آقای خاتمی قانع شود که آن نامه را به آقای عارف بنویسد و از او بخواهد که کنارگیری کند، صحت دارد؟ یعنی کارگزاران از طریق آقای نجفی نظرسنجی ساختگی انجام داد تا آقای روحانی بماند و آقای عارف کنار برود؟

هیچ مستندی راجع به ساختگی بودن آن نظرسنجی ارائه نشد. آقای عارف از بعضی جاها نظراتی را گرفته بود که آن هم اعلام نشد. یعنی همان موقع هم آقای عارف این ادعای خودش را جدی و علنی مطرح نکرد و نظر آقای خاتمی را براساس آن نظرسنجی پذیرفت و در نامه خود به آقای خاتمی نیز به ساختگی بودن نظرسنجی هیچ اشاره ای نداشت. البته آقای عارف به این مسئله اعتراضاتی داشت اما اعتراضات خود را در جلسات خصوصی بیان می کرد.

*یعنی از همان روزها آقای عارف به نتیجه نظرسنجی اعتراض داشت این حرف ها برای الان نیست؟

بله، آقای عارف به نتیجه نظرسنجی در جلسات خصوصی اعتراض داشت و ساختگی بودن آن را در چندین نوبت بیان کرد اما هیچ وقت این موضوع را علنی نکرد. البته این نوع اظهارنظرها حتما مستنداتی دارد، باید آن مستندات ارائه شود.

*برخی معتقدند بین آقای عارف و نجفی از زمان دولت اصلاحات اصطکاک هایی وجود داشت و آقای عارف به همین استناد نتیجه نظرسنجی را ساختگی می دانست؟

ربطی به آقای نجفی ندارد. اعتراض آقای عارف به کارگزاران است.

*در واقع آقای عارف می گوید «نجفی در آن نظرسنجی منویات کارگزاران را جلو برد».

بله، ایشان نظرش همین است. در کل آقای عارف در صحت نتیجه آن نظرسنجی تردید داشت و به نوعی این نظرسنجی را نظرسازی می دانست.

*امروز وقتی مواضع اصلاح طلبان را نسبت به آقای عارف رصد می کنیم می بینیم، آقای ناصری عضو شورای مشورتی رئیس دولت اصلاحات می گوید «عارف برای اصلاحات هزینه زاست»، از طرفی شاهد هستیم که شما، کارگزاران و اتحادملت انتقادهای صریحی را به عملکرد آقای عارف مطرح می کنید، آیا می توان گفت که امروز در جریان اصلاحات سر نخواستن آقای عارف دعواست؟

اینکه همه نارسایی های مجلس را به گردن آقای عارف بیاندازیم منصفانه نیست چون لیست امید ائتلافی بین اعتدال، اصلاحات و اصولگرایان بود که این ائتلاف تا دم در مجلس پایدار ماند بعد از آن هر گروه به سمتی رفت. بنابراین کسانی که تحت نام لیست امید به مجلس راه یافتند. هویت صددرصد اصلاح طلبی نداشتند. از طرفی انتقادها به آقای عارف با انگیزه های مختلفی بیان می شود. مثلا من معتقدم آقای عارف باید فعالتر عمل کند و به مردم گزارش دهد. امروز وقتی از آقای عارف می پرسیم «شما در این مدت چه کار کرده اید؟» پاسخی نمی دهد. او به عنوان رئیس شورای عالی سیاستگذاری فقط جلسه اداره می کند، در تصمیم گیری های حساس شورای شهر اعلام کرد «من هم می دیدم انحراف به وجود آمد ولی دخالتی در این انحراف نداشتم».این حرف پذیرفتی نیست. ما آقای عارف را انتخاب کردیم تا اگر انحرافی در مسیر انتخاب نامزدها دید، وارد شود و جلوی انحراف ها را بگیرد. واقعیت آن است که آقای دکتر عارف پاسخگوی مسئولیتش نیست.

آقای عارف می تواند سرلیست جریان اصلاحات در انتخابات مجلس باشد؟

این محل تردید است. الان باید نظرسنجی شود که جایگاه آقای دکتر عارف در جامعه کجاست؟ بعد بگوییم حالا وقتی جایگاه دکتر عارف اینجاست و نسبت به گذشته خیلی تقلیل کرده اگر بخواهیم دوباره او را سرلیست قرار دهیم هزینه خواهیم داد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها