کد خبر: 555559
تاریخ انتشار :

توانمندی ایران؛ کابوس دشمنان؛

مشهورترین اژدرهای نیروی دریایی را بشناسید/ استاتوس روسیه قدرتمند است یا مارک؟ + عکس

مشهورترین اژدرهای نیروی دریایی را بشناسید/ استاتوس روسیه قدرتمند است یا مارک؟ + عکس
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، یکی از زمینه‌هایی که نیروهای مسلح ایران در آن توانایی بسیاری دارند و می‌توانند به راحتی با ارتش‌های بزرگ دنیا رقابت کنند، تولید و تجهیز اژدرها هستند. اَژدَر یک سلاح انفجاری پرتابی است که از دریا و در درون آب پرتاب می‌شود.

اژدرها یا اژدرافکن‌ها کشتیهایی با حمل موشکهایی هستند که با حرکت اتوماتیک از رو یا زیر آب پرتاب می‌شوند و در درون آب حرکت کرده و به هدف اصابت می‌کنند. اژدرها بر خلاف کشتی‌های بزرگ، قایق‌ها، زیردریایی‌ها و هواپیماها توانایی حمل توپ‌های بزرگ را ندارند؛ بنابراین سلاحی کوچکتر و کارا طراحی شد تا این جنگ‌افزارها بتوانند بدون نیاز به حمل توپ‌های سنگین به کشتی‌های بزرگتر آسیب رسانده و آنها را نابود کنند. هدف بیشتر اژدرها زیردریایی های دشمن است و اصولا اهداف دریایی دارد.

از آنجا که مقابله با اژدرها غیرممکن یا بسیار مشکل است این نوع سلاح در زمره مرگبارترین تسلیحات دریایی محسوب می‌شود. هرچند اولین اژدرها در قرون بسیار قبل ساخته شد اما استفاده از اژدر در قرن بیستم به تدریج رایج گردید. در جنگ جهانی اول، آلمان از این سلاح برای غرق کردن کشتی‌های حامل تدارکات انگلیسی استفاده کرد. در سال ۱۹۳۳ ژاپن برای اولین بار توانست اژدری کاملاً کارا را بسازد که به جای هوای فشرده به عنوان سوخت از اکسیژن خالص فشرده استفاده می‌کرد. این اژدر تا سال ۱۹۴۵ در نیروی دریایی ژاپن بود.

به جز ایران، کشورهای مختلف به ساخت و تجهیز اژدرهای مختلف مبادرت ورزیده اند. بد نیست پیش از پرداخت به اژدرهای ایرانی، توضیحاتی را در رابطه با اژدرهای مشهور ارتشهای دیگر هم بدهیم.

مشهورترین اژدرهای نیروی دریایی را بشناسید/ استاتوس روسیه قدرتمند است یا مارک؟

اژدرهای معروف جهان

مارک 50/ آمریکا

یکی از اژدرهای معروف دنیا Mark-50 نام است. اژدر Mark-50، از نوع سبک و پیشرفته بوده و متعلق به کشور ایالات متحده است. این اژدر علیه زیردریایی‌های سریع که در اعماق زیاد دریاها حرکت می‌کنند استفاده می‌شود. Mark-50 می‌تواند توسط تمامی هواگردهای ASW یا تیوب‌های اژدر روی رزمناوها پرتاب شود.

انرژی شیمیایی مورد نیاز برای سیستم متحرکه این اژدر (SCEPS) در نتیجه افشانه گاز سولفور هگزا فلوراید موجود در یک مخزن کوچک بر روی لیتیم جامد ایجاد می‌شود. این عمل گرمای زیادی تولید می‌کند که برای ایجاد بخار از آب دریا استفاده می‌شود. بخار ایجاد شده سبب گردش دورانی اژدر و افزایش قدرت پمپ موتور آن می‌شود.

MK 54/ آمریکا اژدر سبک MK 54 که توسط کمپانی ریتون ساخته شده پراستفاده ترین اژدر سبک وزن در جهان است که از تکنولوژی های مدرن و کاربردی اژدرهای MK 50 و MK 48 ADCAP بهره می برد. این اژدر قابلیت پرتاب همزمان از 20 پلتفرم نظامی را داشته و از کشتی، هلی کوپتر و هواپیماهای با بال ثابت نیز می توان آن را علیه زیردریایی ها در هر عمقی که باشند پرتاب نمود. این اژدر 276 کیلوگرم وزن داشته و با کلاهک انفجاری 44 کیلوگرمی و سیستم سونار موج کوتاه هوایی AN/AQS-22 یک سلاح مرگبار به شمار می آید سیستم پیشرانه آن با استفاده از سوخت مایع عمل کرده و سرعت آن به 40 گره دریایی (74 کیلومتر در ساعت) نیز خواهد رسید.

استاتوس-6 / روسیه

این سلاح وحشتناک ترین سلاحی است که تا به امروز ساخته شده است. این اژدر دارای کلاهک هسته ای است و می تواند به سواحل دشمن برسد. برای اولین بار در سال 2015 میلادی از آن یاد شد. در آنزمان یا عمدا یا سهوا در تلویزیون در زمان دیدار ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه با نمایندگان وزارت دفاع، آن را نشان دادند.

بعضی از منابع آمریکایی با استناد به سازمان اطلاعات آمریکا آزمایش آن را مورد تأیید قرارداده اند.

این سلاح می تواند فاصله ای تا 10 هزار کیلومتر را با سرعت بیش از 100 کیلومتر در ساعت طی کند و تا عمق یک کیلومتر در آب فرو رود. ایده « ابراژدر» در دهه 1950 عنوان شد که آن را « ت-15» نامیدند.

قدرت ویرانگر ت-15 وحشتناک است. در صورت انفجار این اژدر زیر آب، تا فاصله 18 و نیم کیلومتری از مرکز انفجار ارتفاع امواج از 101 تا 228 متر خواهد رسید و در فاصله 185 کیلومتری از مرکز انفجار از 10 تا 22 متر. حتی در فاصله 925 کیلومتری از مرکز انفجار ارتفاع امواج از 2 تا 6 متر خواهد بود. آلودگی رادیواکتیور محل نیز به این سونامی وحشتناک اضافه خواهد شد.

مشهورترین اژدرهای نیروی دریایی را بشناسید/ استاتوس روسیه قدرتمند است یا مارک؟

یو 6/ چین

دولت و منابع نظامی چینی اطلاعات زیادی در مورد این اژدر منتشر نکرده اند و اعداد و ارقام کمی از این اژدر موجود است. بنا بر اعلام برخی کارشناسان در اواخر دهه 1970 و یا 1980 میلادی یک فروند اژدر مارک 48 ساخت آمریکا توسط ماهیگیران چینی کشف می شود و از این اژدر به عنوان پایه ای برای مهندسی معکوس استفاده می شود. در طول سالهای بعد چین تلاش گسترده ای را برای فراهم کردن علوم و زیرساختهای مورد نظر برای تولید انبوه این اژدر به انجام رسانده است. فناوری هایی مثل بحث طراحی پیشرانه ، هدایت سیمی و آلیاژ مورد نظر برای بدنه اژدر از جمله مشکلات چینی ها در این مسیر بود. در نهایت چینی موفق شدند که فناوری های لازم و پایه ای را با استفاده از توان بومی بدست آورده و در نهایت برنامه اژدر YU-6 در سال 1995 میلادی دوباره فعال شد.

برخی منابع غربی معتقد هستند که در نهایت روسها نیز که بعد از فروپاشی اتحاد شوروی روابط خوبی را با چین آغاز کردند در ساخت این اژدر به چینی ها کمک کردند. در حقیقت دو سوم فناوری های لازم برای ساخت این اژدر برای چینی ها تازه بوده و می بایست به آن دست پیدا می کردند. نهایتا در سال 2005 میلادی اژدر فوق به خدمت نیروی دریایی ارتش چین وارد شد . این اژدر کالیبر 533 میلی متری جزء گونه های سنگین وزن طبقه بندی شده از سیستم پیشران بر پایه ماده نیترات بهر برده و بردی در حدود 45 کیلومتر دارد. سرعت این اژدر در هنگام حمله در حدود 120 کیلومتر در ساعت است. در بحث هدایت نیز "YU-6" از ترکیبی از هدایت سیمی و آشیانه یاب صوتی فعال و غیر فعال بهره می برد. اطلاعات بیشتری در مورد این اژدر منتشر نشده است.

DM2A4/ آلمان

این اژدر ساخت کشور آلمان بوده و جدیدترین نسل اژدرهای ساخت کشور آلمان است. این اژدر سنگین وزن آلمانی با کالیبر 533 میلی متری ساخت شرکت "Atlas Elektronik GmbH" وزنی در حدود 1500 کیلوگرم داشته و سر جنگی آن وزنی در حدود 260 کیلوگرم دارد. این اژدر آلمانی در بازار صادرات نیز بسیار موفق عمل کرده و به غیر از نیروی دریایی آلمان به کشورهای ترکیه ، یونان ، پاکستان و اسپانیا نیز صادر شده است. DM2A4 از یک باطری نقره و روی استفاده می کند و می تواند به برد 50 کیلومتر و سرعت 96 کیلومتر در ساعت برسد. کالیبر این اژدر 533 میلی متر می باشد.

کوسه سیاه / ایتالیا اژدر کوسه سیاه پیشرفته، نسل جدیدی از اژدرهای سنگین چند منظوره است که از زیردریایی ها یا کشتی های سطحی شلیک شده و برای مقابله با تمامی تهدیدات سطحی و زیر دریا طراحی شده است. این اژدر قرار است جایگزین اژدر قدیمی سنگین وزن اَی-184 شود که توسط نیروی دریایی ایتالیا مورد استفاده قرار می گرفت. کوسه سیاه درحال حاضر توسط شرکت وایت هد آلنیا برای نیروهای دریایی ساخته شده و توان نصب بر روی زیردریایی های اسکورپن، یو 209، یو 214 و یود 212 را دارد.

این اژدر با کابل کنترل شده و خود هدف را ردیابی می کند. کوسه سیاه 21 اینچ قطر داشته و از معماری دریافت و انتقال پیشرفته امواج صوتی موسوم به «ASTRA » و کلاهک بسیار انفجاری و قدرتمندی سود می برد. سیستم پیشران با باتری Al-AgO، موتور با چرخش معکوس و بدون نیاز به تمیزکردن و پروانه های اریب باعث شده که این اژدر به سرعت باورنکردنی 50 گره دریایی (92.5 کیلومتر در ساعت) و برد 50 کیلومتر برسد.

مشهورترین اژدرهای نیروی دریایی را بشناسید/ استاتوس روسیه قدرتمند است یا مارک؟

اژدرهای مشهور ایرانی

اژدر حوت

- سال تولید: 1385

- اژدر حوت سریع‌ترین اژدر دنیا در آن زمان معرفی شد.

- این سلاح سرعت پیمایش ۱۰۰ متر بر ثانیه با سرجنگی ۲۱۰ کیلوگرمی و پیشرانه سوخت جامد است.

- در شعاع ۱۵ کیلومتری اهداف سطحی و زیر سطحی را منهدم می‌کند.

مشهورترین اژدرهای نیروی دریایی را بشناسید/ استاتوس روسیه قدرتمند است یا مارک؟

اژدر 553

- عدد ۵۵۳ نشانگر قطر اژدر به اندازه ۵۵۳ میلیمتر است.

- برد این اژدر در مدل‌های مختلف بین ۱۸ تا ۲۲ کیلومتر است و از سر جنگی ۳۰۰ کیلوگرمی شدید الانفجار بهره می‌برد.

- سرعت اژدر ۵۵۳ در برابر "حوت" کمتر است، به طوری که سرعت پیمایش آن در بیشترین حد خود به ۲۲ متر بر ثانیه می‌رسد.

مشهورترین اژدرهای نیروی دریایی را بشناسید/ استاتوس روسیه قدرتمند است یا مارک؟

اژدر والفجر

- آخرین اژدر تولیدی ایران است.

- والفجر از خانواده اژدرهای ۵۵۳ میلیمتری است که هدایت آن با استفاده از رادار و سونار است.

- این سیستم هدایتی باعث افزایش دقت اژدر می‌شود به طوری که در صورت فریب سیستم سونار، بلافاصله سیستم رادار وارد عمل می‌شود و تا لحظه برخورد آن را هدایت می‌کند.

  • سر جنگی این اژدر بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ کیلوگرم وزن داشته باشد که باعث افزایش تخریب آن می‌شود.

مشهورترین اژدرهای نیروی دریایی را بشناسید/ استاتوس روسیه قدرتمند است یا مارک؟

منیع:خبرفوری

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها