کد خبر: 557846
تاریخ انتشار :

اقتصاد ایران چگونه با دلار خداحافظی خواهد کرد؟

اقتصاد ایران چگونه با دلار خداحافظی خواهد کرد؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

نامه نیوز- گروه سیاست: ایران در مسیری تازه قرارگرفته است، مسیری که اقتصاد بدون نفت پیش پایش گشوده است. وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده است تا سال 1400 ، یعنی آغاز قرن تازه ایران 10 میلیارد دلار از وارداتش را خواهد کاست. این بدان معناست که ایران قرن تازه را با برنامه‌ای تازه شروع خواهد کرد .

بررسی‌ها نشان می‌دهد ایران در سال گذشته 42 میلیارد دلار کالا وارد کرده است. با این حساب در سال 1400 میزان واردات ایران در کانال سی میلیارد دلار قرار خواهد داشت اما این مهم چگونه محقق خواهد شد؟

میزهای تعمیق ساخت داخل

شاید سنگ بنای اولیه کج بود، صنعت ایران از ابتدا باهدف تولید محصول نهایی شکل‌گرفته است، بررسی‌ها نشان می‌دهد واردات قطعه و تولید کالای نهایی مسیر همواری بود که صنعت ایران در سال‌های نوپایی خود پی گرفت. نه‌تنها صنعت خودرو که به‌نوعی پیشانی صنایع ایرانی محسوب می‌شود که سایر صنایع نیز این وضعیت را دارا هستند. این در حالی است که تعمیق ساخت مدتی است در دستور کار قرار دارد و می‌توان امید داشت با تحقق این هدف ، تولید ایران از تولید واردات محور به تولید عمیق در داخل مبدل شود.

کم نیست شمار کشورهایی که حالا با در دست گرفتن بازار قطعات، حرفی برای گفتن دارا هستند.شاید مثال مناسب، صنعت خودروسازی در ترکیه باشد، صنعتی که بر پایه تولید قطعه شکل گرفت و حالا از پس سال‌های طولانی فعالیت درصدد است نسبت به عرفی برندی مختص خود اقدام نماید.

حالا سرپرست معاونت امور صنایع وزارت صمت از تشکیل سه میز تعمیق ساخت داخل با همکاری سازمان غذا و دارو در صنایع دارو، تجهیزات پزشکی و مواد اولیه خبر داده و گفته است: تا پایان امسال میزهای تخصصی با محوریت توسعه عمق ساخت داخل در محصولات سلامت‌محور به‌خصوص تأمین مواد اولیه برگزار و محصولات داخلی سازی شده، رونمایی خواهد شد. صادقی نیارکی می‌گوید: اولین میز تعمیق ساخت داخل در حوزه قطعات و تجهیزات صنعت خودرو با کاهش ارزبری ۸۵ میلیون یورویی برگزار شد که نتایج خوبی برای صنعت خودرو به همراه . سرپرست معاونت امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت از برگزاری میز تخصصی تعمیق ساخت داخل در صنعت برق الکترونیک نیز در ماه‌های آینده خبر داد و گفت: در این صنعت نیز با شناسایی پتانسیل‌ها و توانمندی‌ها، بسترهای لازم برای داخلی سازی برخی قطعات الکترونیکی در کشور فراهم‌شده است.

وی همچنین با اشاره به‌ضرورت توسعه داخلی سازی در تأمین مواد اولیه و واسطه‌ای از توافق با معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو برای تشکیل سه میز تخصصی خبر داد و افزود: میز تخصصی‌ تعمیق ساخت داخل در تأمین مواد اولیه و واسطه‌ای صنایع شیمیایی، آرایشی و بهداشتی، میز تخصصی در حوزه تجهیزات پزشکی و میز سوم در حوزه مواد اولیه دارو و داروی نهایی با همکاری وزارت صمت و بهداشت برگزار خواهد شد.

این‌ها اما تنها میز تخصصی تعمیق ساخت داخل نیست؛ مدیرکل دفتر صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت از برگزاری پنج میز تعمیق ساخت داخل تا آخر سال در حوزه خودرو خبر داده است.

رضا مفیدی بابیان این خبر افزود: برنامه‌های مشوقی و محرکی زیادی درباره ساخت داخل در وزارت صنعت در حال انجام است. پروژه تعمیق ساخت داخل با کمک شرکت‌های خودروسازی، قطعه سازان و انجمن‌ها به‌صورت هفتگی پایش و پیگیری می‌شود تا در این مسیر شاهد سرمایه‌گذاری و توسعه قطعه‌سازی در کشور باشیم.

او با اشاره به برگزاری پنج میز در حوزه خودروسازی و تعمیق ساخت داخل گفت: میز نخست در این راستا در اواخر تیرماه با حجم قرارداد ۷۴۰ میلیارد تومان و تولید ۳۵ قطعه توسط ۳۲ قطعه ساز و کاهش ارزبری ۸۵ میلیون یورویی انجام شد. میز تخصصی تعمیق ساخت داخل در دیگر بخش‌ها نیز درراه است.

به‌این‌ترتیب حالا می‌توان کاهش واردات را نه نشانه کوچک شدن سهم ایران از بازار جهانی تجارت که نشانه‌ای از تعمیق ساخت داخل، ایجاد اشتغال بیشتر و بهبود وضعیت اقتصادی دانست . اقتصاد ایران این‌چنین می‌تواند برنامه خداحافظی مقتدرانه با دلار را به مرحله اجرا بگذارد . خداحافظی بزرگی که سلامی بزرگ‌تر در پی دارد، سلامی به تولید ایرانی .

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها