کد خبر: 557993
تاریخ انتشار :

کودکانی که بیش فعال نیستند

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پای صحبت‌های دکتر مژگان سلطانی، روانشناس کودک هستیم تا توضیحات جالبی را از اختلال بیش فعالی و نقص توجه در اختیار شما بگذاریم. دکتر مژگان سلطانی در این رابطه می‌گویند: "بسیاری از کودکان در مراکز تشخیص بیش فعالی به اشتباه برچسب بیش فعال دریافت می‌کنند و بسیاری از متخصصین روانشناسی و روانپزشکی به راحتی به کودکان پرجنب و جوش تشخیص بیش فعالی و نقص توجه میدهند و کودک را زیر بار داروهای روانپزشکی می‌برند. تفاوت هست بین اختلال بیش فعالی و نقص توجه و همچنین مشکلات مربوط به پردازش حسی یا SPD، اختلالات دلبستگی، تیزهوشی، افسردگی و مشکلات اضطرابی، برخلاف اختلال بیش‌فعالی و نقص توجه، مشکلات مربوط به پردازش حسی، در طبقه‌بندی مشکلات روانشناختی مطرح نشده است، بنابراین معیار مشخصی برای تشخیص آن وجود ندارد.

نشانه‌ها، تشابهات و تفاوت‌ها

"بیش فعالی و مشکلات حسی نشانه ها و علائم مشترک زیادی دارند، در هر دو اختلال حرکت زیاد و عدم تمرکز وجود دارد، هیجانات به سختی کنترل می شوند، و مشکلاتی در محیط های اجتماعی دارند. اما یک سری تفاوت‌هایی با هم دارند: در مشکلات حسی، مغز به طور صحیحی با اطلاعات ارسالی از اندام‌های حسی برچسب لباس ممکن است باعث گریه کودک شود، روشن کردن چراغ باعث می‌شود کودکان چشمانشان را ببندند، با غذا خوردن مشکل داشته باشند. بعضی دیگر نشانه‌های متضادی دارند، آستانه بالایی برای درد دارند، شاید متوجه نشوند در معرض خطر قرار دارند و به برخی وسایل خطرناک دست بزنند و شاید دست و پا چلفتی به نظر برسند.

از طرف دیگر کودکان بیش فعال بیشتر در تمرکز کردن و کنترل تکانه مشکل دارند. ممکن است مشکل یادگیری داشته باشد یا حتی تیزهوش باشد. نمی‌توانند ساکت بشینند و همیشه در حال حرکت هستند. فراموش کارند و زیاد صحب ت می‌کنند. "

تشخیص بیش فعالی و مشکلات حسی

همچنین دکتر مژگان سلطانی در رابطه با تشخیص بیش فعالی و مشکلات حسی این گونه پاسخ دادند: "تشخیص اینکه کودک شما بیش فعال است یا مشکلات حسی دارد سخت است چرا که نشانه‌های این دو اختلال در ۴۰ درصد موارد یکسان است. اما تفاوتی که وجود دارد این است که کودکی که مشکلات حسی دارد، پس از رفع محرک آزار دهنده و تغییر محیط آرام می‌شود ولی کودک بیش فعال اینگونه نیست. البته تشخیص این اختلالات به عهده روانشناس کودک است. والدین در صورت مشاهده چنین رفتارهایی حتما با یک متخصص کودک مشورت کنند.

درمان این دو اختلال چیست؟

دکتر سلطانی: "برای درمان اختلال بیش فعالی و نقص توجه از داروهای مبتنی بر آمفتامین و متیل فندیت استفاده می‌شود، این داروها امکان تمرکز بیشتر برای کودکان بیش فعال را فراهم می‌کند. همچنین رفتاردرمانی و توانبخشی شناختی نیز می‌تواند در کنار دارو درمانی تاثیر خیلی زیادی داشته باشد. کودکان در رفتار درمانی یاد می‌گیرند که چگونه رفتار کنند که مشکلی ایجاد نشود. در بعضی از موارد لازم است که والدین آموزش‌هایی در رابطه با رفتار با کودک بیش فعال ببینند. اما درمان مشکلات حسی توسط کاردرمانی انجام می گیرد. فعالیت‌هایی که به تنظیم حواس می‌پردازد و مشکلات بیش حسی یا مشکلات کم حسی را برطرف می‌کند.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها