کد خبر: 558090
تاریخ انتشار :

روایت همتی از ۳پیشنهاد انحرافی برای کنترل بازار ارز

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

تسنیم: عبدالناصر همتی در کنفرانس اقتصاد جهانی و تحریمها که صبح امروز در دانشگاه الزهرا برگزار شد با بیان اینکه، اعمال تحریم‌های آمریکا از شهریور ماه سال 96 آغاز و همچنان این فشار ادامه دارد، گفت: هرچند آمریکایی‌ها اقدامات جدیدی نمی‌توانند انجام دهند اما افزایش فشار روی مبادلات مالی و جنگ رسانه ای و روانی همچنان ادامه دارد.
رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه، ثبات ایجاد شده به معنای پایان فشار آمریکا بر ایران نیست، گفت: در دو سال گذشته ، سیاست کاهش رشد اقتصادی، نابودی پول ملی و ساماندهی ناآرامی‌های صنفی در کنار ارائه تصویر تاریک از آینده سیاسی از سوی آمریکایی ها دنبال شده است.
وی افزود: همچنین ایجاد انتظارات تورمی و تلاش برای ایجاد رکود و بیکاری از سوی تحریم‌کنندگان دنبال شده است .در سال 97 این شرایط به سمت غیر قابل مهار شدن اقتصاد حرکت می کرد و در آن برهه ارقامی برای نرخ ارز مثل 25 هزار تومان و 40 هزار تومان مطرح میشد اما امروز شاهد تثبیت و حتی کاهش نرخ ارز هستیم.
رئیس شورای پول و اعتبار کشور وی با تشریح سه دسته پیشنهاد انحرافی که در آن برهه برای کنترل شرایط ملتهب اقتصادی مطرح شده بود گفت که ما این باور را داشتیم که در آن شرایط هر تصمیم اشتباه از سوی سیاست گذاران پولی و ارزی غیرقابل بازگشت بود و امروز از عدم اعمال بسیاری از این پیشنهادها خوشحال هستیم.
همتی ادامه داد: نوع تحریمهای اعمال شده علیه ایران و شرایط اقتصادی کشور مثل ناترازی بانکها و ساختار بودجه وابسته به نفت در دنیا بی سابقه بوده است.
کل بانک مرکزی گفت: یکی از پیشنهادات مطرح شده افزایش نرخ سود و بهره بانکی برای کنترل انتظارات تورمی بود این در حالی است که شوک منفی عرضه انتظارات تورمی را افزایش داده بود و در صورت اجرای این پیشنهاد اما اعتراضی بانک ها تشکیل می شد و هم بازار ارز غیر قابل کنترل می شد.
رئیس شورای پول و اعتبار با تشریح دومین پیشنهاد انحرافی در اوج التهابات ارزی گفت: پیشنهاد دوم مربوط به افزایش عرضه ارز و اعمال محدودیت ها بود و باید به این نکته توجه داشت افزایش عرضه ارز با نرخ پایین تله تحریم‌کنندگان بوده و ما نیز با عنایت به این موضوع به سمت عمل به برنامه خود حرکت کردیم.
رئیس کل بانک مرکزی با تشریح پیشنهاد سوم انحرافی گفت: در این پیشنهاد جراحی و اعمال محدودیت در سیستم بانکی و سپرده ها مطرح شده بود آن موضوع یک تصمیم افراطی بود که قطعاً برای اقتصاد کشور مشکل‌آفرین میشد بنده همیشه طرفدار اقدامات تدریجی در اقتصاد بودند در حوزه بانکی نیز هیچ گاه نباید در سیستم بانکی پنیک ایجاد شود.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها