کد خبر: 558338
تاریخ انتشار :

۸۵ درصد زنان خانه‌دار در معرض ابتلا به بیماریهای ریوی

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

نهمین کنگره بین‌المللی بیماری‌های ریوی، مراقبت‌های ویژه سل با حضور دکتر علی‌اکبر ولایتی رئیس بیمارستان مسیح دانشوری، دکتر علیرضا زالی سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و جمعی از محققان و متخصصان داخلی و خارجی صبح امروز ٢٠ مهرماه در بیمارستان فرهیختگان آغاز به کار کرد.
دکتر علی‌اکبر ولایتی رئیس بیمارستان مسیح دانشوری با بیان این که این کنگره طی دو دهه اخیر هر دو سال یک‌بار برگزار می‌شود، از ارائه بیش از ٩٠ مقاله علمی در قالب سخنرانی شفاهی و پوستر خبر داد.
وی بیماری‌های ریوی، مراقبت‌های ویژه پس از پیوند ریه و سل را سه محور اصلی کنگره امسال عنوان کرد و گفت: در روز آخر کنگره که مصادف با روز جهانی مبارزه با سل است، برنامه ویژه‌ای با محوریت سل با مشارکت متخصصان داخلی و خارجی برگزار خواهد شد.
دکتر ولایتی درباره جراحی‌های پیوندی که در بیمارستان مسیح دانشوری انجام‌شده است، به ٢٥٧ مورد پیوند قلب، بیش از ٢٠٠ مورد پیوند ریه اشاره کرد و مجموعا آمار پیوندهای این مرکز را کم‌نظیر توصیف کرد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، وی افزود: پیوند ریه یکی از سخت‌ترین جراحی‌هاست و عملکرد بیمارستان مسیح دانشوری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در حوزه پیوند ریه و طول عمر بیماران پس از پیوند، موفق‌ترین مرکز در غرب آسیاست.
رئیس نهمین کنگره بین‌المللی بیماری‌های ریوی، مراقبت‌های ویژه سل بابیان این‌که پیوند، قله علم پزشکی در حوزه درمان است، خاطرنشان کرد: بیمارستان مسیح دانشوری ضمن دراختیارداشتن اساتید مجرب و امکانات منحصربه‌فرد و همچنین آمار اعمال جراحی موفق حرف اول را در این حوزه در کشور میزند.
وی در پایان اظهار امیدواری کرد که با برگزاری این کنگره و تبادل تجربیات علمی بتوانیم گام‌های مؤثرتری در حوزه درمان و پیشگیری از ابتلا به بیماری های ریوی برداریم.
دکتر علیرضا زالی سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز در این مراسم بابیان این‌که نهمین کنگره بین‌المللی بیماری‌های ریوی، مراقبت‌های ویژه سل ازنظر دانش و مهارت در وضعیت مطلوبی قرار دارد، نحوه ارائه خدمات در سطوح تشخیص، درمان و توان‌بخشی به بیماران ریوی در کشور و بیمارستان مسیح دانشوری را منحصربه‌فرد دانست.
وی با ذکر این‌که بیماری‌های غیر واگیر، الگو و جایگاه متفاوتی را در نظام سلامت به خود اختصاص داده است، گفت: بیماری‌های ریوی و تنفسی بخش عمده‌ای از بیماری‌های غیر واگیر را تشکیل می دهند.
زالی با اشاره به بار مشکلات اقتصادی ناشی از بیماری‌های ریوی در کشور گفت: حدود ۲۵ سال پیش این بیماری‌ها شانزدهمین علت مرگ ایرانیان بود و اکنون به هفتمین عامل تبدیل‌شده است.
سرپرست دانشگاه در ادامه از روند فزاینده شیوع بیماری‌های ریوی طی سالهای اخیر در کشور خبر داد و برضرورت آسیب‌شناسی و ایجاد اصلاحات برای رفع این مشکل تاکید کرد.
وی گفت: مصرف سیگار و قلیان، آلودگی هوا، تغییرات اقلیمی، استرس‌های محیطی، حاشیه‌نشینی و تغییر الگوی زندگی ایرانیان به افزایش بیماری‌های تنفسی در کشور دامن زده است.
زالی بابیان این‌که مشکلات ایجادشده توسط بیماری‌های مزمن ریوی، بسیار جدی و خطرناک هستند، افزایش دانش جمعی، اخذ تمهیدات لازم در حوزه درمان و برنامه‌ریزی درست و اقدام هماهنگ را برای پیشگیری و درمان این بیماری‌ها ضروری دانست.
وی مهم‌ترین راه مقابله با بیماری‌های ریوی را پیشگیری از ابتلا به آن ذکر کرد و گفت: اصلی‌ترین اقدام در این زمینه پرهیز از مصرف سیگار، قلیان و سایر دخانیات است.
زالی کاهش آلودگی هوای محیط در شهرهای بزرگ و کاهش آلودگی هوا در مناطق در معرض گردوغبار را از دیگر اقدامات مهم برای جلوگیری از ابتلا به بیماری های ریوی دانست.
زالی با اشاره به نقش آلودگی های خانگی در فضاهای بسته گفت: متأسفانه طبق آمار، ۸۵ درصد از زنان خانه‌دار به دلیل نادیده گرفتن کیفیت دستگاه‌های پخت‌وپز و همچنین آلودگی‌های ناشی از طبخ غذا در معرض ابتلا به بیماری ریوی قراردارند.
سرپرست دانشگاه با اشاره به این‌که امروزه الگوهای آلودگی هوا تغییر کرده است، گفت: این موضوع باعث شده تا آلاینده‌های جدیدی نظیر آلودگی‌های ناشی از گازهای گلخانه‌ای به وجود بیایند که ابزارهایی برای کاهش آثار زیان‌بار آن‌ها وجود ندارد.
زالی با تاکید بر ضرورت توجه به تغییر الگوی بیماری‌ها با منشاء آلرژیک و فصلی، خاطر نشان کرد: الگوی ابتلا به این بیماریها از اواخر اسفندماه به اوایل دی‌ماه تغییر کرده است که ضروری است این موضوع در نظام سلامت موردتوجه قرار گیرد.
سرپرست دانشگاه با اشاره به این‌که غربالگری در بیماران ریوی کمتر موردتوجه قرارگرفته است، یادآورشد: با استفاده از تجارب کشورهایی نظیر ترکیه و ژاپن و دستورالعمل‌هایی نظیر اصلاح شیوه زندگی، واکسیناسیون به‌موقع و پرهیز از مصرف دخانیات می‌توان روند رو به رشد این بیماری‌ها را کاهش داد.
زالی در ادامه با اشاره به بخشی از بیانات مقام معظم رهبری مبنی براینکه «امروز همه باید در مراکز دانشگاهی و در بخش‌های مختلف دانش به مرجعیت برسند»، گفت: ما در بحث بیماری‌های ریوی به مرجعیت رسیدیم و در قله سکانداری این بیماری در عرصه جهانی قرارگرفته‌ایم و تجارب ما می‌تواند در دنیا مورد اقتباس قرار گیرد.
وی بابیان این‌که ۲۲ درصد کشورهای دنیا در معرض شیوع و بروز سل قرار دارند، یادآور شد: تعدادی از این کشورها در مجاورت دور یا نزدیک کشور ایران قرارگرفته‌اند، ولی نکته اساسی اینجاست که بسیاری از مطالعات، پژوهش ها و مقالات دنیا که در زمینه بروز، پیشگیری و درمان بیماری های ریوی منتشر شده است، توسط محققان ایرانی انجام شده است.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بابیان این‌که اقدامات علمی و پژوهشی مناسبی در بیمارستان مسیح دانشوری در حوزه بیماری‌های سل انجام می‌شود از جایگاه ممتاز این مرکز در سطح کشور و منطقه خبر داد و گفت: امروز می‌توانیم باافتخار اعلام کنیم با اهتمام و همکاری حاصل‌شده، مرکز آموزشی و درمانی مسیح دانشوری می تواند در سالهای آتی در بالاترین سطح بازتوانی در کشور و منطقه قرار گیرد و در حوزه درمان نیز حرف‌های نو و تازه‌ای برای کاهش بار بیماری‌های ریوی در سطح دنیا برای ارائه داشته باشد.
به گزارش خبرنگار روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، نهمین کنگره بین‌المللی بیماری‌های ریوی، مراقبت‌های ویژه و سل صبح امروز در بیمارستان فرهیختگان دانشگاه آزاد اسلامی آغاز به کارکرد.
این کنگره به موضوعاتی نظیر جراحی‌های ریوی، اختلالات روان‌پزشکی مرتبط با بیماری‌های ریوی و اعتیاد، فارماکولوژی سیستم تنفسی و بازتوانی و تهویه غیر تهاجمی ریوی می‌پردازد.
کنگره بین‌المللی بیماری‌های ریوی، مراقبت‌های ویژه و سل هر ۲سال یک‌بار با حضور پزشکان و متخصصان بیماری‌های ریوی برگزار می‌شود و از پزشکان کشورهای ایتالیا، هندوستان، آمریکا، یونان و ... دعوت به‌عمل آمده است.
تاکنون ۱۶۰مقاله علمی و پزشکی به این کنگره ارسال شده که از میان آن‌ها ۹۰مقاله پذیرفته شده که مقالات برتر در مراسمی معرفی خواهند شد.
کنگره مذکور از ۲۰تا ۲۳مهر ماه در بیمارستان فرهیختگان دانشگاه آزاد اسلامی برگزار می‌شود.
منبع: ایسنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها