کد خبر: 558399
تاریخ انتشار :

ارسال یک ماهواره خدماتی منحصر به فرد روی یک موشک روسی

پرتاب اولین ماهواره "پرستار" به فضا

پرتاب اولین ماهواره "پرستار" به فضا
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، دوران سرویس دهی ماهواره‌های تجاری فرا رسیده است. ماموریت رباتیک "MEV-۱" روی موشک روسی پروتون(Proton) از پایگاه فضایی بایکونور قزاقستان عازم فضا شد.

ماهواره "MEV-۱" که توسط شرکت نورث‌روپ گرومن(Northrop Grumman) ساخته شده است، به همراه ماهواره ارتباطی "Eutelsat ۵ West B" پرتاب شد.

این دو فضاپیما حدود ۱۶ ساعت پس از پرتاب، در مدار مقرر خود قرار گرفتند.

ماهواره "MEV-۱" سپس به مدار زمینی رفت و سرانجام با ماهواره ارتباطی "Intelsat ۹۰۱" ارتباط برقرار کرد که از ژوئن سال ۲۰۰۱ تاکنون به دور زمین می‌چرخد ​​و سوخت آن در حال اتمام است.

ماهواره "MEV-۱" با استفاده از پیشرانه‌های برقی خود، مسئولیت‌های مربوط به تعمیر و نگهداری و کنترل مدار را برای "Intelsat ۹۰۱" بر عهده می‌گیرد، کاری که هیچ ماهواره تجاری دیگری تاکنون انجام نداده است.

این ماهواره خدماتی عمر فضاپیمای "Intelsat ۹۰۱" را پنج سال افزایش می‌دهد. پس از آن نیز از لحاظ نظری می‌تواند از این ماهواره جدا شده و به کمک یک ماهواره پیر دیگر برود.

سازندگان این ماهواره بدیع در نورث‌روپ گرومن می‌گویند: این ماهواره حاصل طراحی ۱۵ ساله است که با سوخت کافی برای کنترل کردن ماهواره‌های دو تنی به مدت بیش از ۱۵ سال همراه شده است. سیستم‌های اتصال، مجاورت و جداسازی این ماهواره امکان چندین اتصال و انفصال را در طول زندگی MEV فراهم می‌کند.

این شرکت در جاه طلبی‌های مربوط به ماهواره‌های خدماتی تنها نیست. بسیاری از گروه‌های دیگر پتانسیل بسیار خوبی را در این زمینه نوپا مشاهده می‌کنند. به عنوان مثال شرکت "Made In Space" مستقر در کالیفرنیا در حال توسعه یک سفینه فضایی به نام "آرشینات"(Archinaut) است که قادر خواهد بود ماهواره‌های موجود در مدار زمین را حفظ و به‌ روز کند و همچنین سازه‌های جدید عظیمی را در مدار بسازد.

ناسا چندین فضاپیمای سوخت گیری رباتیک را داخل ایستگاه فضایی بین‌المللی آزمایش کرده است و به زودی قصد دارد مأموریتی به نام "Restore-L" را راه اندازی کند که به یک ماهواره دولتی سوخت رسانی خواهد کرد.

آژانس پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته دفاعی ایالات متحده(دارپا) نیز به این فناوری علاقه دارد. دارپا دو ماهواره سرویس دهنده را در سال ۲۰۰۷ از طریق برنامه‌ای به نام "Orbital Express" راه اندازی کرد و هم اکنون در حال ساختن یک پروژه جدید به نام "Robotic Servicing" برای کمک به ماهواره‌ها است، اگرچه این برنامه اخیراً با مشکلاتی مواجه شده است.

پرتاب ماهواره "۵ West B" که به همراه "MEV-۱" پرتاب شده توسط شرکت فرانسوی "یوتل‌ست"(Eutelsat) ساخته شده است. این ماهواره ارتباطاتی جدید جایگزین فضاپیمای ۱۷ ساله "۵ West A" خواهد شد و پیش‌بینی می‌شود که حداقل ۱۵ سال کار کند.

سازندگان این ماهواره گفتند: این ماهواره یک منبع جدید دیجیتالی برای فرانسه است که در درجه اول سیستم‌های پخش تصویر در فرانسه، ایتالیا و الجزایر را مورد توجه قرار خواهد داد.

منبع: ایسنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها