کد خبر: 559988
تاریخ انتشار :

وزیر دفاع ترکیه: از ناتو جدا نخواهیم شد

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

«حلوصی آکار»، وزیر دفاع ترکیه می‌گوید به احتمال زیاد اختلاف این کشور با آمریکا در قضیه جنگنده‌های پیشرفته اف ۳۵ حل شود.

خبرگزاری رویترز انگلیس چهارشنبه (یک آبان) به نقل از آکار گزارش داد که دولت ترکیه قصد ندارد از پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) خارج شود. وزیر دفاع ترکیه همچنین گفت که این احتمال وجود دارد که کشورش سامانه‌های دفاع موشکی پاتریوت آمریکا را نیز بخرد.

طی سال‌های گذشته تا به امروز، روابط ترکیه و آمریکا در برخی مقاطع زمانی دچار تنش شده است.

این تنش‌ها از اصرار آنکارا به خرید سامانه‌های پدافند هوایی اس ۴۰۰ روسیه در کنار خرید جنگنده‌های مدرن اف ۳۵ آمریکا آغاز شد و با عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه علیه شبه‌نظامیان کُرد مورد حمایت آمریکا وارد مرحله جدیدی شد.

آمریکا با طرح این ادعا که خرید پدافندهای روسی می‌توان به جنگنده‌های آمریکا آسیب بزند، ترکیه از طرح تولید این پروژه هزینه‌بر کنار گذاشته است.

عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه که به «عملیات چشمه صلح» معروف است، از ۱۷ مهر علیه شبه نظامیان کُرد مورد حمایت آمریکا آغاز شد. آنکارا این شبه‌نظامیان را «تروریست» و «شاخه سوری گروهک پ.ک.ک» می‌داند.

اختلاف ترکیه و آمریکا بر سر این عملیات بعد از یک هفته تنش و تحریم‌های اقتصادی واشنگتن علیه آنکارا، منجر به توافق بین این دو کشور در شمال شرق سوریه شد و آمریکا متعهد شد در قبال توقف این عملیات، از شبه‌نظامیان تحت حمایت خود بخواهد از منطقه امن مورد نظر ترکیه عقب‌نشینی کنند.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها