کد خبر: 560826
تاریخ انتشار :

بشار اسد: سناریوی حذف بغدادی نیرنگ است

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به نقل از خبرگزاری سانا، بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه در مصاحبه تلویزیونی با دو شبکه "سوریه" و "الأخباریه" در واکنش به کشته شدن ابوبکر البغدادی، سرکرده داعش و تشکر آمریکا از طرف‌های مختلف عنوان کرد: سوریه از عملیات ادعایی آمریکا علیه این تروریست اطلاعی نداشت و در جریان آن هم نبود. هدف از درج اسامی چند کشور و گروه در این عملیات و تشکر از آنها، اعتبار بخشیدن به عملیات مذکور است تا این کشورها احساس شرم نکنند. آنها به دنبال کسب اعتبار برای خود در زمینه جنگ با تروریسم هستند، ما به این گونه اعتبارها نیاز نداریم؛ زیرا این ما هستیم که در میدان واقعی با تروریسم می‌جنگیم.

وی افزود: ابوبکر البغدادی دوبار بازتولید خواهد شد، البته تحت اسم و شخص دیگری و چه‌بسا داعش دوباره به طور کامل بازتولید شود اما تفکر داعش و نحوه استفاده از آن همچنان به همان صورت باقی خواهد ماند و مدیر و صحنه‌گردان آن، خود آمریکاست.

بشار اسد تصریح کرد: هر آنچه به موضوع حذف البغدادی مربوط است نیرنگ است. البغدادی در زندان‌های آمریکا در عراق بود و وی را خارج کردند تا این نقش را بازی کند. سیاست آمریکا با هالیوود تفاوتی ندارد و بر خیال و رویا استوار است. سیاستمدار آمریکایی متهم است، مگر اینکه عکس آن ثابت شود.

رئیس جمهوری سوریه گفت: سنیاریو نمایشی که توسط آمریکا درباره عملیات قتل البغدادی منتشر شده است، جزو ترفندهای این کشور محسوب می‌شود و نباید تمام گفته‌های آن را باور کنیم، مگر اینکه دلیلی داشته باشند، به ویژه اینکه بغدادی تنها یک شخص معمولی بود، بنابراین هر لحظه و هر زمان شخص دیگری جایگزین او می‌شود.

رئیس جمهور سوریه درخصوص توافق اخیر روسیه و ترکیه درباره سوریه نیز تأکید کرد: اصول روسیه در این جنگ واضح و بر قانون بین‌المللی، حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه استوار است. این موضوع هیچگاه و تحت هیچ شرایطی تغییر نکرده است. ما، روس‌ها و ایرانی‌ها درگیر نبرد نظامی و سیاسی واحدی هستیم.

وی افزود: توافق ترکیه و روسیه توافقی موقت است نه دائم. این توافق گام مثبتی است که همه چیز را محقق نمی‌کند اما ضرر را کم می‌کند و مسیر را برای آزادی قریب‌الوقوع این منطقه که امیدواریم خیلی زود و فوری باشد، مهیا می‌کند.

رئیس جمهوری سوریه در ادامه اظهار داشت: روسیه بخشی از توافق آمریکا و ترکیه نبود و توافق‌های روسیه همیشه علنی است و چیز مخفی در سیاست‌های آن وجود ندارد و این برای ما بسیار مطلوب است. تجاوز ترکیه به سوریه نشانگر طمع ورزی ترکیه به اراضی سوریه در راستای تمایلات آمریکا است. روسیه با این توافق ترکیه را مهار کرد و راه را بر روی آمریکا و دعوت برای بین‌المللی کردن موضوعی که آلمان آن را مطرح کرده بود، بست. اگر گروه‌های مسلح از ادلب به ترکیه نروند دو راه بیشتر ندارند یا اینکه به آغوش دولت برگردند و اوضاع خود را حل و فصل کنند یا جنگ. گزینه دیگری برای ما و آنها در این خصوص وجود ندارد و این دو گزینه تنها گزینه‌های موجود هستند.

بشار اسد ادامه داد: ترکیه نماینده آمریکا در جنگ است و اگر از تمام امکانات و ابزاری که در اختیار داریم استفاده کنیم و خاک کشور را ترک نکند، پس تنها گزینه‌ای که باقی می‌ماند جنگ است. ورود ارتش سوریه به مناطق شمالی نشانگر ورود دولت سوریه به این منطقه است. اکنون ارتش به اغلب مناطق رسیده است اما گسترش نیروها در مناطق مختلف کامل نبود و هنوز موانعی وجود دارد و هدف نهائی مد نظر بازگشت اوضاع در این منطقه به روال سابق و کنترل آن توسط دولت است.

وی همچنین خاطرنشان کرد: مبارزه با تروریسم از طریق نظریه پردازی و حرف و موعظه میسر نمی‌شود. روسای جمهور آمریکا مرتکب تمام تخلفات سیاسی و جنایات می‌شوند و جایزه صلح نوبل می‌گیرند و خود را مدافع حقوق بشر و ارزش‌های آمریکایی و غربی نشان می‌دهند اما در حقیقت گروهی از مجرمان هستند که به دنبال منافع لابی‌های آمریکایی متشکل از شرکت‌های بزرگ اسلحه سازی، نفت و غیره هستند.

رئیس جمهوری سوریه با بیان اینکه اظهارات دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا درباره اینکه نفت سوریه را می‌خواهد نشانگر سیاست حقیقی واشنگتن است، افزود: ترامپ بهترین رئیس جمهور آمریکا است نه بخاطر اینکه سیاست‌هایش خوب است بلکه به این دلیل که شفاف‌تر است. او می گوید "ما نفت می خواهیم"، "ما می‌خواهیم در مقابل پول این کار را بکنیم". این حقیقت سیاست آمریکاست، چه چیزی بهتر از دشمن شفاف می‌خواهیم؟

وی در پاسخ به سوالی پیرامون امکان دیدار با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه گفت: اگر این دیدار نتایجی به همراه داشته و مصلحت کشور در آن باشد احساسات خود را کنار می‌گذاریم. فکر نمی‌کنم دیدار با اردوغان به ویژه در شرایط سیاسی کنونی در ترکیه نتایجی داشته باشد. دیدارهایی بین طرف سوری و ترکیه با حضور طرف روسی انجام شده و تمام آنها در سطوح امنیتی بوده است.

بشار اسد در ادامه با بیان اینکه دولت سوریه هیچ گونه امتیازاتی درخصوص کمیته قانون اساسی نداده است، تاکید کرد: راهکار در سوریه با شکست تروریسم و رد هرگونه مداخله خارجی آغاز می‌شود. انتخاباتی که برگزار خواهد شد تماما تحت نظارت و حاکمیت دولت سوریه خواهد بود. ما هر آنچه در نشست‌های کمیته تدوین قانون اساسی در راستای منافع کشور حاصل شود حتی اگر یک قانون اساسی جدید باشد را خواهیم پذیرفت.

وی درباره حضور اسرائیل در رخدادهای کشورش نیز تأکید کرد: اسرائیل در جنگ علیه سوریه حاضر غایب نیست، بلکه حاضر حاضر است. فرق ترکیه و اسرائیل این است که ما وجود اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسیم اما ترکیه یک کشور همسایه است که تاریخ مشترکی با آن داریم، بدون در نظر گرفتن اینکه این تاریخ خوب یا بد یا متنوع بوده است.

بشار اسد در ادامه در پاسخ به سؤالی درباره موضعش نسبت به استقرار نیروهای آمریکا در اطراف میادین نفتی سوریه عنوان کرد: آمریکا واقعا یک اشغالگر است؛ چه در شرق و چه در شمال و جنوب حضور داشته باشد اشغالگر باقی می‌ماند. یک بار دیگر می‌گویم که به مواضع ترامپ هیچ اهمیتی نمی‌دهیم، اما اکنون درباره واقعیت صحبت می‌کنیم. چگونه با این واقعیت برخورد می‌کنیم؟

وی ادامه داد: من به دنبال رجزخوانی ادعایی نیستم و بگوییم که ارتش برای مقابله با آمریکا می‌فرستیم. ما درباره یک ابرقدرت صحبت می‌کنیم. آیا امکانات مقابله با آمریکا را داریم؟ معتقدم که مسأله برای ما ملت سوریه بسیار روشن است. آیا دست به مقاومت می‌زنیم؟ اگر مقاومت وجود داشته باشد سرنوشت آمریکا در سوریه مشابه سرانجام آن در عراق خواهد بود. نقش طبیعی دولت در این حالت فراهم کردن تمام شرایط برای هرگونه مقاومت مردمی علیه اشغالگری است.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها