کد خبر: 560969
تاریخ انتشار :

در گفتگو با نامه نیوز مطرح شد؛

مرتضی طلایی: قالیباف لیاقت سرلیستی اصولگرایان و ریاست مجلس را دارد / او دارای سابقه نظامی و عملیاتی است

مرتضی طلایی: قالیباف لیاقت سرلیستی اصولگرایان و ریاست مجلس را دارد / او دارای سابقه نظامی و عملیاتی است
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

نامه نیوز- گروه سیاست: اخیرا یک منبع خبری نزدیک به قالیباف در تهران این خبر را مطرح کرده است که وی در انتخابات مجلس از تهران نامزد خواهد شد. این خبر برخی گمانه‌زنی‌ها را در میان تحلیلگران سیاسی جریانات مختلف و از جمله اصولگرایان درباره لیست آتی اصولگرایان برای مجلس ایجاد کرد. از جمله کسانی که از این مسئله استقبال کردند، « مرتضی طلایی » عضو سابق شورای شهر تهران بوده است. در ادامه گفت‌وگوی نامه نیوز با این فعال سیاسی اصولگرا را می‌خوانید.

اگر آقای قالیباف به‌عنوان کاندیدای مجلس برای تهران کاندید شود حمایت اصولگرایان را خواهد داشت؟

اگر اخبار موجود در این رابطه درست باشد و ایشان حضور پیدا کنند، ما شاهد رویدادی مثبت در بین نیروهای انقلاب خواهیم بود. زیرا بالاخره نیروهای انقلاب (یا به‌قول شما اصولگرایان) یک مجموعه مولفه‌ها را برای انتخاب کاندیداها و لیست‌های خود دارند. این مولفه‌ها در حوزه‌های اعتقادی و سیاسی و ملی مطرح است. البته کارآمدی و مقبولیت اجتماعی نیز از مولفه‌های مهم انتخاب افراد در میان جبهه نیروهای انقلاب است. با این فرض، جریان نیروهای انقلاب(اصولگرایان) حتما از حضور آقای قالیباف برای حضور در انتخابات مجلس امسال استقبال خواهند کرد.

در سال‌های اخیر برخی کارشناسان از جریانات سیاسی مختلف، محمدباقر قالیباف را شخصیتی اجرایی-عملیاتی معرفی کردند که در چهارچوب نهادهای اجرایی خوب عمل خواهد کرد. آیا با توجه به کاراکتر یا شخصیت سیاسی ایشان، وی توان فعالیت در نهادی نظارتی-قانون‌گذاری مهمی مثل مجلس را نیز خواهد داشت؟

به‌نظر من حتما ایشان در قواره حضور در مجلس نیز هستند و حتی لیاقت سرلیستی نیروهای انقلاب را نیز در تهران دارند. گاهی ما نسبت‌هایی را به افراد می‌دهیم که ناشی از عدم شناخت کافی‌مان از افراد است. اینکه ایشان یک فرد دارای سابقه نظامی و عملیاتی‌است و در نتیجه تنها می‌تواند یک نیروی اجرایی باشد، چندان مبنا ندارد.

شایستگی‌ها و توانمندی‌ها مبتنی بر مولفه‌هایی است که ربطی به زمینه فعالیت افراد ندارد. تجارب و توانایی‌های فردی مانند دکتر قالیباف به‌گونه‌ای است که می‌تواند بسیار در حوزه قانون‌گذاری و نظارت به‌کار بیاید. زیرا افرادی که سابقه اجرایی گسترده دارند، اتفاقا می‌توانند قوانین کاربردی و قابل اجرای بیشتری را در مجلس مطرح کرده و در رابطه با تصویب آن‌ها نمایندگان را اقناع کنند. افراد دارای سابقه اجرایی حفره‌های موجود در قوانین را در هنگام اجرا بهتر می‌شناسند و در این زمینه به‌نظر من کارآمدتر هستند.

برعکس ادعای این افراد، اگر مجلس ما دارای نیروهایی بود که بیش از زمان فعلی دارای سوابق اجرایی و مدیریتی بودند، اکنون مجلسی چابک‌تر و بهتر داشتیم. اکنون ما شاهد این هستیم که بسیاری از مصوبات مجالس گذشته قابلیت اجرایی ندارد. این ضعف ناشی از جدایی تجربه اجرایی و تجربه قانون‌گذاری است. لذا حضور فردی چون آقای قالیباف اتفاقا به نفع مجلس و در نهایت مردم است.

آیا ایشان چهره مناسبی برای ریاست مجلس و سرلیستی اصولگرایان نیز هست؟

اگر این اتفاق رقم بخورد، ما شاهد یک مجلس پرکار و پر تحرک خواهیم بود که در راس امور بودن مجلس را تازه در آن زمان می‌توان حس کرد. ایشان برای ریاست مجلس نیز مناسب هستند. ویژگی‌های مدیریتی آقای قالیباف برای کسانی چون بنده که از نزدیک با ایشان کار کرده‌اند و مدیریت ایشان را دیدند، بیش از دیگران نسبت به توانایی‌های وی شناخت دارند. بنده هم در زمان سپاه و هم در زمان نیروی انتظامی و شهرداری با ایشان کار کردم و دیده‌ام که محمدباقر قالیباف در هرجایی که کار کرده است، آنجا متحول شده است و انتظار می‌رود که مجلس آینده نیز با حضور وی متحول شود.

آیا حضور وی برای ریاست مجلس و انتخابات هیئت رئیسه، باعث ایجاد چالش بین او و لاریجانی خواهد شد؟

این را باید در ادامه کار ببینیم و فعلا قبل از انتخابات در این رابطه هیچ چیزی نمی‌توانیم به‌طور دقیق بگوییم، اما قطعا ما نیازمند هیئت رئیسه و مجلسی چابک‌تر و فعال‌تر از مجلس کنونی هستیم.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها