کد خبر: 561584
تاریخ انتشار :

در گفت‌وگو با نامه‌نیوز مطرح شد

حسین کنعانی‌مقدم: مشکل اصلاح‌طلبان پیش از ردصلاحیت، ناتوانی در اقناع افکار عمومی است/ اصلاح‌طلبان اگر با صندوق رأی قهر کنند باید فاتحه اصلاحات را بخوانند

حسین کنعانی‌مقدم: مشکل اصلاح‌طلبان پیش از ردصلاحیت، ناتوانی در اقناع افکار عمومی است/ اصلاح‌طلبان اگر با صندوق رأی قهر کنند باید فاتحه اصلاحات را بخوانند
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه‌نیوز: اصلاح‌طلبان برای مشارکت در انتخابات از طرحی جدید رونمایی کرده‌اند؛ طرحی که بر اساس آن نامزدهایی که تمایل دارند در انتخابات شرکت کنند در یک سامانه اینترنتی ثبت نام می‌کنند و در همان سامانه به آنها رأی داده می‌شود تا در نهایت افرادی که بالاترین رأی را ازآنِ خود کرده‌اند در لیست نهایی اصلاح‌طلبان به عموم مردم معرفی شوند. این سازوکار جدید در حالی است که هنوز چگونگی شرکت در انتخابات میان نیروهای سیاسی این جبهه مشخص نشده است و همچنان برخی از آنها از مشارکت مشروط سخن می‌گویند، برخی دیگر بحث ائتلاف با نیروهای غیراصلاح‌طلب را میان می‌کشند و برخی از آنها بر حضور با تکیه بر هویت اصلاح‌طلبی تأکید می‌کنند.

حسین کنعانی‌مقدم، تحلیلگر مسائل سیاسی باور دارد که اصلاح‌طلبان قبل از ارائه چنین طرح‌هایی باید بررسی کنند که آیا هنوز دارای سرمایه اجتماعی پیشین خود هستند یا خیر؟ او در پاسخ به این پرسش که تحرکات انتخاباتی اخیر اصلاح‌طلبان را چگونه ارزیابی می‌کنید به «نامه‌نیوز» گفت: «اصلاح‌طلبان پیش از ورود به انتخابات زودرسِ مجازی باید نظرسنجی کنند که میزان رضایت مردم از عملکرد دولت آقای روحانی که برآمده از حمایت آنها بوده چه‌قدر است؟ آیا این جبهه به مطالبات مردم پاسخ داده است یا خیر؟ بنابراین قبل از این نظرسنجی باید در یک نظرسنجی روشن، پایگاه اجتماعی جبهه اصلاحات مورد ارزیابی قرار بگیرد و بدون پاسخ به این پرسش گام‌برداشتن در مسیر انتخابات به بن‌بست می‌رسد. مردمی که می‌خواهند به اصلاح‌طلبان رأی بدهند و تا چندی پیش از جریان سیاسی اصلاحات حمایت می‌کردند، کارنامه این چندسال اصلاح‌طلبان را بررسی می‌کنند، اگر از نگاه ایشان تصمیمات اصلاح‌طلبان مثبت قلمداد شد، رأی خواهند داد و در غیر این صورت برایشان مصادیق مهم نیست و به راه و روش اصلاح‌طلبان رأی نخواهند داد».

این فعال سیاسی درباره ادعای اصلاح‌طلبان مبنی بر ردصلاحیت از سوی شورای نگهبان اظهار کرد: «احزار صلاحیت برای اصلاح‌طلبان سه مرحله دارد. نخست آنکه اصلاح‌طلبان باید صلاحیت خود را بر اساس عملکردشان در دوره‌ای که مسئولیت بر عهده داشتند بسنجند. دوم آنکه ارزیابی کنند که واقعا افرادی که در لیست انتخاباتی خود قرار می‌دهند از نگاه عمومی دارای صلاحیت هستند یا خیر؟ در نهایت و در مرحله سوم به احراز یا عدم احزار صلاحیت از سوی شورای نگهبان می‌رسند. در حقیقت باید دو مرحله نخست در جریان اصلاحات شکل بگیرد و صلاحیت واقعی در میان افکار عمومی و نیروهای انسانی که برای نمایندگی معرفی می‌شوند به درستی محقق بشود تا شورای نگهبان بتواند صلاحیت آنها را احراز کند. مهم‌ترین مشکل جبهه اصلاحات پیش از عدم احراز صلاحیت از سوی شورای نگهبان ناتوانی در اقناع افکار عمومی است. البته این نکته را هم باید ذکر کنم که بخش عمده‌ای از بحث ردصلاحیت جنگ روانی اصلاح‌طلبان است تا در صورت شکست در انتخابات مسئولیت را بر عهده شورای نگهبان بیندازند».

او در پایان تصریح کرد: «اصلاح‌طلبان که مدام بحث مشارکت مشروط در انتخابات را پیش می‌گیرند باید بدانند که اگر با صندوق انتخابات قهر کنند، اساسا باید فاتحه اصلاحات را بخوانند و دیگر جایی برای حضور اصلاح‌طلبان نخواهد بود زیرا هیچ تغییری میسر نمی‌شود مگر از صندوق‌های رأی و طرق قانونی».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها