کد خبر: 562076
تاریخ انتشار :

عارف: در قاموس نظارت ما پیشگیری نیست، مچ گیری است

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به نقل از امیدنامه، محمدرضا عارف رییس فراکسیون امید مجلس نیز در بازدید از مرکز پژوهشهای مجلس با تبریک اعیاد ربیع به ویژه ولادت پیامبر اکرم(ص) و هفته وحدت،‌ هدف اصلی از این نشست را تقدیر از تلاش‌ها و عملکرد مرکز پژوهش‌ها دانست و با اشاره به گزارش‌های ارائه شده در این نشست، گفت:‌ این گزارش‎ها به خوبی نشان‌دهنده دغدغه‌های مرکز پژوهش‌ها در حوزه قانونگذاری بود که امیدواریم با همکاری مجلس این جهت‌گیری‌ها به زودی عملیاتی شود.

وی یکی از ویژگی‌های نظام جمهوری اسلامی ایران را جایگاه مجلس در قانون اساسی دانست و تصریح کرد: اینکه هیچ وقت نمی‌توانیم در کشور مجلس نداشته باشیم و هیچکس نمی تواند مجلس را تحریم کند یک جایگاه انحصاری است که تایید کننده فرمایش حضرت امام(ره) مبنی بر راس امور بودن مجلس است و نشان می دهد صرفا یک شعار نیست.

عارف با بیان اینکه مجلس، خانه امن ملت است، تصریح کرد: نمایندگان به مفهوم واقعی باید نماینده مردم باشند و امانتی که بر عهده نمایندگان است مسئولیت بسیار سنگینی است و نماینده مجلس برای آنکه بتواند به خوبی و با آرامش وظایف محوله را انجام دهد به پشتوانه های قوی نیازمند است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: سازوکار فعلی انتخابات مجلس و وعده‌هایی که در حوزه‎های انتخابیه به مردم داده می‌شود نمایندگان را به سمت‌وسویی می‌برد که در راستای وظایف نمایندگان قرار ندارد. اصولا با ساز و کار فعلی که نمایندگان انتخاب می شوند نباید انتظار داشت که مجلس دربرگیرنده همه تخصص‌های کشور باشد. به همین دلیل هیچ تضمینی نیست که نمایندگان مجلس متخصص ترین نماینده در رشته های خود باشند.

وی با بیان اینکه وعده هایی که به مردم داده می شود عموما وعده هایی نیست که در چارچوب وظایف نمایندگی باشد، گفت: آیا انگیزه ورود نمایندگان به کمیسیون ها تخصصی است یا مسایل دیگر دخیل است؟ متخصص ترین فرد باید در نزدیکترین کمیسیون ها از لحاظ تخصصی عضو باشد.

عارف با بیان اینکه مجلس نیازمند یک اتاق فکر است، تصریح کرد: آیا مراکز پژوهشی راهبردی متعدد برای کشور نیاز است؟ به نظر من کشور نمی تواند بیش از ۲ مرکز پژوهشی و راهبردی داشته باشد. هماهنگی بین این مراکز نیاز است.

عارف با بیان اینکه مرکز پژوهش‌ها به خوبی در کشور درخشیده ‌است،‌ گفت: مهمترین دلیل درخشیدن خوب مرکز نگاه فراجناحی این مرکز است.

وی با بیان اینکه گزارش‌های مرکز پژوهش‌های مجلس،‌ سمت و سوی سیاسی ندارد، توضیح داد: گزارش‌های مرکز در فضای کارشناسی و تخصصی است.

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصریح کرد: مراکز پژوهشی راهبردی باید نقش ستادی داشته باشند و از نظرات تمامی کارشناسان و متخصصان هر حوزه استفاده کنند.

رییس فراکسیون امید مجلس ادامه داد: در حوزه مجلس نیاز به مرکز پژوهشی مسئولیت پذیر داریم و شرط مسئولیت پذیری ماندگاری است از همین‌رو مهمترین مسئله مرکز پژوهش‌ها باید ماندگاری باشد.

عارف تصریح کرد: برای ماندگاری باید حرف آخر را در کمیسیون‌های مجلس را مرکز پژوهش‌ها بزند و بر روی نظر و موضع کارشناسی خود ایستادگی کند.

وی بر ضرورت اصلاح جایگاه مجلس تاکید کرد و افزود: مرکز پژوهش‌های مجلس با عملکرد خوب خود می‌تواند به عنوان مرکز راهبردی برای نظام قرار گیرد.

رئیس فراکسیون امید خاطرنشان کرد:‌ باید سازوکاری تهیه شود تا مرکز پژوهش‌ها نزدیکترین و بیشترین تعامل را با نهادهای تصمیم‌ساز کشور داشته باشد.

وی بر ضرورت تعامل و همکاری نهادهای مختلف کشور تاکید کرد و با یادآوری نحوه اجرای برنامه سوم توسعه کشور گفت: یکی از مهمترین دلایلی که عملکرد برنامه سوم توسعه هم از حیث محتوا و هم از حیث اجرا یکی از بهترین برنامه های توسعه ای کشور بود به دلیل همکاری بسیار خوب مجلس پنجم و دولت اصلاحات بود.

عارف با انتقاد از تصمیمات بدون پشتوانه کارشناسی و لحظه ای در مجلس، گفت: چقدر در این ۱۰ دوره مجلس تصمیمات لحظه آخری به منابع محدود کشور تحمیل شد و چقدر طرح درآمدزا ارایه شد؟

وی همچنین در ادامه با اشاره به وظیفه نظارت مجلس گفت: فلسفه نظارت کارآمدتر کردن نظام و مقابله با فساد و پیشگیری از آن است. هنر دستگاه نظارتی ما در ۴ دهه گذشته مچ گیری بوده است. در قاموس نظارت ما پیشگیری نیست، مچ گیری است.

عارف با بیان اینکه مرکز پژوهش‌های مجلس در حوزه نظارت نیز باید به نمایندگان کمک برساند، تصریح کرد: مرکز پژوهش ها به عنوان یک نهاد راهبردی باید برنامه داشته باشد.

وی با انتقاد از برچسب زدن به افراد به دلیل مخالفت با نظرات دیگران، تاکید کرد: مرکزپژوهشها باید راحت نظرات کارشناسی خود را بدون واهمه اعلام کند.

بررسی چگونگی تقویت بخش خصوصی ، اقتصاد بدون نفت و موانع اجرایی نشدن قوانین دیگر توصیه رئیس فراکسیون به مرکز پژوهش ها بود که پیشنهاد شد در دستور کار این مرکز قرار بگیرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تحریم های ظالمانه علیه ملت ایران تاکید کرد: تحریم ها را باید با تدبیر و وحدت در تصمیمات راهبردی به یک فرصت تبدیل کنیم به شرط آنکه برنامه داشته باشیم. ذات نظام ما کوتاه آمدن در برابر مستکبرین نیست.

وی در ادامه با اشاره به آسیب‍ب‌های اجتماعی در کشور،‌ گفت: در برخی مسائل اجتماعی در شرایط بحرانی هستیم که باید برای رفع آنها برنامه عملیاتی نوشته شود.

عارف مهمترین مسئله مردم در شرایط فعلی را معیشت دانست و تصریح کرد: بودجه سال ۹۹ فرصتی است تا به صورت جدی‌تری روی این مسئله کار کنیم و در جهت کاهش مسائل مردم حرکت کنیم.

وی در پایان تاکید کرد: مرکز پژوهش‌ها می‌تواند در چند ماه باقی‌مانده از مجلس دهم، اولویت‌ها و راهبردهای مجلس یازدهم را تعیین کند.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها