کد خبر: 563374
تاریخ انتشار :

گزارش نامه نیوز از آخرین وضعیت بازار کفش؛

115 میلیون دلار پاپوش ایرانی در جهان

115 میلیون دلار پاپوش ایرانی در جهان
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

نامه نیوز: کفش ایرانی روزهای سختی را پشت سر گذاشته است . واردات قانونی و غیر قانونی کفش از ترکیه و چین ، در سال های گذشته صنعت کفش ایران را زمین یگر کرده بود ؛ نه فقط در تبریز که در زنجان و دیگر مناطق تولید کفش ایرانی ، از پس تشدید تحریم ها و ممنوعیت ورود کفش به ایران از یک سو و افزایش قیمت دلار و از بین رفتن مزیت قاچاق از سوی دیگر ، صنایع نساجی ایران جانی دوباره گرفته اند . حالا نه فقط رییس جمهور که رییس قوه قضاییه ینز از بازار کفش تبریز بازدید کرده است و دستوراتی برای تامین مواد اولیه کفش داده‌اند.

بر اساس این گزارش حالا اما وضعیت صنعت کفش تغییر کرده است، بررسی های اماری نشان می دهد که حجم صادرات کفش در سال گذشته افزایش یافته و بازار این کالا در آینده ضعیت بهتری را نیز دارا خواهد بود .

وزارت صنعت، معدن و تجارت ، برنامه کاهش 10 میلیارد دلاری واردات کشور را در دستور کار قرار داده است و حالا جزء به جزء در حال پیگیری کاهش واردات در بخش های مختلف اقتصادی است . این کاهش البته همزمان با افزایش صادرات غیر نفتی همراه است، در کالاهایی که ایران دارای مزیت لازم است.

کفش ایرانی بر پای ایرانی‌ها

حالا عضو هیئت مدیره جامعه مدیران و متخصصین صنعت کفش ایران از افزایش تقاضای کفش ایرانی در کشور خبر داده و می گوید: با توجه به افزایش نرخ ارز مردم به خرید کفش‌های ایرانی روی آورده‌اند.

محمد عرب با بیان اینکه کشورهای همسایه عمدتا تولید کفش ندارند، آسیای میانه و روسیه را با حدود ۵۰۰ میلیون جمعیت بازار خوبی برای صادرات عنوان کرد و گفت: اگر بتوانیم وارد بازارهای آسیای میانه و روسیه شویم، حتی ممکن است به دعوت از نیروی کار خارجی نیاز پیدا کنیم.

به گفته عضو هیئت مدیره جامعه مدیران و متخصصین صنعت کفش؛ ایران یکی از معادن مواد اولیه خام برای تولید کفش و بزرگترین تولیدکننده pvc و po است و در این بخش صادرات هم انجام می‌شود.

در عین حال وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز می‌گوید: بحث تامین مواد اولیه و تولید بسیاری از آن‌ها در داخل کشور، برطرف کردن مشکل کمبود نقدیندگی و همچنین فراهم کردن شرایط رقابت در بازارهای بین‌المللی بخشی از دغدغه‌های تولیدکنندگان است که باید به آنها جواب دهیم. برای این منظور باید نهضت تولید داخلی که از چند ماه قبل آغاز شده با قدرت ادامه پیدا کند و ما باید این موضوع را به جامعه انتقال دهیم که معنی رونق تولید رفع فقر، رشد اشتغال و بهبود زیر ساخت‌های اقتصادی کشور است.

صنعت کفش در آستانه تحول

آمارها نشان می دهد حدود ۹۵ درصد واحدهای تولید کفش و صنایع چرم، کوچک و متوسط هستند که باید در راستایی کاهش قیمت تمام شده، ارتقا کیفی و صادرات ساماندهی شوند.برنامه هیا تدوین شده برای رونق واجدهای کوچک تولیدی صنفی و صنعتی حالا این فرصت را در اختیار تولید کنندگان قرار داده است تا برنامه های توسعه ای را در دستور کار قرار دهند .

افسانه محرابی، مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت (سال گذشته را سال‌ سختی برای تولیدکنندگان توصیف کرد و گفت: با وجود افزایش نرخ ارز، مشکلات تامین مواد اولیه و کاهش نقدینگی در سال گذشته شاهد رشد تولید و صادرات کفش بودیم.به گفته وی میزان صادرات در سال ۱۳۹۶ معادله ۹۲ میلیون دلار و در سال گذشته حدود ۱۱۵ میلیون دلار بوده که نشان دهنده رشد ۲۵ درصدی ارزش صادرات در صنعت کفش است.

به گفته رییس اتحادیه کفاشان دست‌دوز تهران در حال حاضر کفش ایرانی به کشورهایی همچون عراق، افغانستان، آذربایجان و روسیه صادر می‌شود.

علیرضا جباریان فام، رییس اتحادیه کفاشان دست دور تبریز توصیف عجیب تری از روند صادرات کفش ایرانی در سال گذشته دارد .

وی گفته است: کشورهای همسایه از جمله عراق، آذربایجان، ترکمنستان، افغانستان، امارات و حتی پاکستان که خود تولیدکننده کفش هستند اما این کشورها از جمله خریداران کفش ایرانی بودند که "در سال گذشته این کشورها همچون سیل از ایران کفش می‌بردند".

در عین حال رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان نیز درباره وضعیت بازار کفش های تولیدی این استان در خارج از کشور گفته است: کفش‌های تولیدی در هیدج علاوه‌ بر بازار داخل، روانه بازار مصرف کشورهای همسایه می‌شود.

به نظر می رسد با برنامه ریزی دقیق تر کفش های ایرانی می تواند پاپوش افراد بیشتری در جهان باشند. رونق واحدهای کوچک و متوسط از یک سو و استفاده از ظرفیت‌های صادراتی از سوی دیگر این امکان را فراهم کند.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها