کد خبر: 564616
تاریخ انتشار :

گزارش نامه نیوز از نخستین روز ثبت نام داوطلبان کاندیداتوری در انتخابات مجلس یازدهم؛

چه کسانی در روز اول ‌برای نامزدی انتخابات مجلس ثبت نام کردند؟

چه کسانی در روز اول ‌برای نامزدی انتخابات مجلس ثبت نام کردند؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

نامه نیوز- گروه سیاست: حال و هوای انتخاباتی از هم اکنون با آغاز ثبت نام داوطلبان نامزدی انتخابات مجلس یازدهم شروع شده است. هرچند در روزهای نخست ثبت نام، دفاتر وزارت کشور شاهد حضور چهره های بسیار جنجالی نخواهد بود، ولی با این حال باز هم نام برخی چهره های شناخته شده و لیست‌ها را می‌توان در بین اخبار جستجو کرد.

ماجرای دعوت از لیست جنجالی اصولگرایان

با شروع نخستین ساعات از شروع ثبت نام‌ها تشکلی که گفته می‌شود به جریان انصار حزب الله و کسانی چون حسین الله کرم نزدیک است، لیستی از اسامی ارائه داد و اعلام کرد که از این لیست حمایت می‌کند و خواسته است تا افراد مذکور در این ایام اقدام به ثبت نام نمایند. در لیست پیشنهادی تشکل موسوم به «جبهه مدافعان حریم انقلاب اسلامی» نام کسانی مثل سید بشیر حسینی، میثم مطیعی، وحید یامین‌پور، بیژن نوباوه، سعید حدادیان، علیرضا پناهیان، غلامرضا قاسمیان و سایر شخصیت‌های هنری و مذهبی که به کارهایی چون مداحی، وعظ و خطابه و مجری‌گری می‌پردازند نیز اشاره شده است.

تعداد بالای ثبت نام کنندگان

آنچه رحمانی فضلی وزیر کشور دولت حسن روحانی در ارتباط با رقم ثبت‌نام کنندگان تا ظهر امروز گفت نیز قابل توجه است. وزیرکشور در نشست خبری امروز ظهر خود گفت: تاکنون ۳۷۸ داوطلب برای انتخابات مجلس ثبت‌نام کردند. این درحالی است که ساعتی بعد موسوی سخنگوی ستاد انتخابات کشور اعلام کرد که تا ساعت 14 بیش از 550 نفر ثبت نام کرده‌اند.

حضور اولین چهره اصولگرا

محمد حسن قدیری ابیانه فعال سیاسی اصولگرا و سفیر سابق ایران در استرالیا اولین چهره اصولگرایی بود که در روز نخست ثبت نام حضور یافت. وی در مورد علل حضور در انتخابات مجلس شورای اسلامی به عنوان کاندیدا گفت: من نامزد شدم که اگر در لیست ولایتمدارن قرار گرفتم ادامه دهم و اگر نباشم به نفع این لیست کناره گیری می‌کنم. من هیچ لابی با هیچ گروهی نداشتم. قدیری ابیانه با تاکید بر شفافیت در هزینه‌های انتخاباتی اظهار داشت: در بسیاری از کشورها این شفافیت هزینه‌ها هست و می‌توانم ادعا کنم کسی که میلیاردی برای رفتن به مجلس خرج می‌کند برای مبارزه با فساد به مجلس نمی‌رود و متاسفانه در مجلس فعلی حمایت از فساد را زیاد دیدیم.

نمایندگان سابقی که ثبت نام کردند

"غلامرضا تاج گردون" نماینده مجالس نهم و دهم مجلس از گچساران برای سومین دوره پیاپی در خانه ملت کاندیدای یازدهمین دوره از انتخابات مجلس شد.

همچنین آقای اولیا از نمایندگان سابق شهر یزد نیز قرار است که امروز در ستاد انتخاباتی استان حاضر شود.

گمانه زنی درباره سه اصلاح طلب

شنیده شده اصلاح طلبان استان یزد در حوزه انتخابیه شهر یزد احتمالا با سه کاندیدا به این رقابت‌ها وارد شوند. حبیب الله بیطرف (وزیر اسبق نیرو)، کلانتری (استاندار اسبق) و اولیا(نماینده اسبق یزد) سه گزینه اصلاح طلبان این استان هستند.

امام جمعه‌ای که کاندید می‌شود

گفته می‌شود حجت الاسلام دیداری امام جمعه سابق اردکان؛ جهت حضور در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در ستاد انتخابات شهرستان اردکان امروز ثبت نام کرده است.

نماینده مجلسی که به‌دلیل نداشتن کارت ملی هوشمند نتوانست ثبت نام کند

نادر قاضی پور نماینده جنجالی مردم ارومیه در روز اول ثبت نام یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی به دلیل نداشتن کارت ملی هوشمند نتوانست ثبت نام کند که از حاشیه‌های قابل توجه این دوره محسوب می‌شد.

آمار احتمالی وزارت کشور از جناح‌های سیاسی

اینکه آرایش سیاسی ثبت نام کنندگان به چه صورت است؟ سوالی است که ذهن بسیاری از اهالی سیاست و رسانه را به خود مشغول کرده و می‌تواند محل گمانه زنی‌های زیادی باشد. با این حال، روز گذشته جمال عرف معاون سیاسی وزارت کشور و رئیس ستاد انتخابات کشور در نشست خبری به تشریح فرآیند ثبت نام از کاندیداهای انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی پرداخت و گفت: بر اساس آمار ارائه شده چیزی حدود هفت هزار نفر در سراسر کشور شناسایی شدند که احتمالا ثبت نام خواهند کرد. از این تعداد ۲۶ درصد اصلاح‌طلب، ۳۳ درصد اصول‌گرا و ۴۰ درصد مستقل هستند.

نماینده پزشک لیست امید تهران باز هم کاندید شد

محسن علیجانی زمانی نماینده فعلی تهران و عضو لیست امید که یک پزشک است، به وزارت کشور مراجعه کرد. وی به همراه قدیری ابیانه از حوزه انتخابیه تهران کاندیدا شده است.

فراخوان شورای ائتلاف نیروهای انقلاب از جوانان و نخبگان برای ثبت نام

شورای ائتلاف اصول‌گرایان در بیانیه‌ای از جوانان و نخبگان انقلابی و مذهبی درخواست کرد تا در این دوره از انتخابات ثبت نام کنند. این شورا در این بیانیه تأکید کرده است: اگر مجلسی شکل بگیرد که فساد‌ستیز و به معنای واقعی کلمه وکیل المله باشد، امید است آلام مردم آرام گیرد.

مردم از تخلفات انتخاباتی در فضای مجازی «اسکرین شات» بگیرند

در میان ثبت نام کاندیداها بود که خبری عجیب نیز منتشر شد. علی اصغر رفاهی، مدیر کل پیشگیری‌های مردمی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه از بررسی تخلفات انتخاباتی در فضای مجازی خبر داد و گفت: هموطنان می‌توانند تخلفات انتخاباتی را به سامانه سجام به صورت عکس ارسال کنند.

نماینده اصلاح طلب آذری رد صلاحیت شده دوباره کاندید شد

کمال‌الدین پیرموذن، نماینده مجلس نهم مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین که بدلیل عدم احراز صلاحیت انتخابات مجلس دهم را از دست داد نیز با حضور در فرمانداری اردبیل، برای ثبت نام انتخابات مجلس یازدهم اقدام کرد.

چه کسی اولین ثبت نام کننده بود؟

در همان دقایق اولیه سه تن از کاندیداها وارد فرمانداری گنبدکاووس شدند که فرهاد شیبک معاون سابق فرمانداری گنبدکاووس و بخشدار اسبق بخش داشلی ‌برون، به عنوان نخستین نفر با نهایی کردن ثبت‌نام خود به همراه هوادارانش از ستاد انتخابات مستقر در فرمانداری گنبدکاووس خارج شد و به سوالات خبرنگاران و اصحاب رسانه پاسخ داد.

وی با یک اظهارنظر جنجالی ادعا کرد که برای اولین بار به صورت داوطلبانه «کلیه هزینه‌های انتخاباتی» خود را شفاف می‌کند.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها