کد خبر: 565043
تاریخ انتشار :

مقام ژاپنی: توکیو قصد دارد نیروهای دفاعی خود را به خاورمیانه اعزام کند

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به نقل از کیودو، «یوشیهیده سوگا» دبیر کابینه دولت ژاپن روز چهارشنبه با اشاره به دیدار روز گذشته عراقچی با آبه نخست وزیر ژاپن در توکیو گفت که در این دیدار آبه به عراقچی گفته است توکیو در نظر دارد نیروهای دفاع از خود را برای بهبود قابلیت های جمع آوری اطلاعات و اطمینان از تردد ایمن کشتی ها به منطقه خاورمیانه اعزام کند.

عراقچی به عنوان فرستاده ویژه رئیس جمهوری اسلامی ایران به توکیو سفر کرده بود.

گزارش می افزاید در میان افزایش تنش ها در خاورمیانه، ایالات متحده پس از خروج از برجام، تحریم های اقتصادی علیه ایران را مجدداً بازگرداند، ژاپن در حال بررسی چگونگی ارائه سهم خود بدون پیوستن به ائتلاف دریایی به رهبری ایالات متحده برای محافظت از کشتی هایی است که از تنگه هرمز عبور می کنند.

کیودو افزوده است در ماه ژوئن (خرداد) یک تانکر نفتی که توسط یک شرکت حمل و نقل ژاپنی اداره می شد، در نزدیکی تنگه هرمز مورد حمله قرار گرفت ژاپن سعی کرده است روابط سنتی و دوستانه خود با ایران و نزدیک ترین متحد خود یعنی آمریکا را به توازن برساند.

بر اساس این گزارش، سوگا در این کنفرانس مطبوعاتی از اظهار نظر درباره چگونگی واکنش عراقچی به تصمیم آبه خودداری کرد.

با این حال سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه که به عنوان نماینده ویژه رییس جمهوری اسلامی ایران به توکیو سفر کرده است در گفت و گو با تلویزیون این کشور با طرح ژاپن برای اعزام نیروهای دفاع از خود به خاورمیانه به منظور کمک به تضمین ایمنی کشتیرانی برای شناورهای تجاری مخالفت کرد.

او گفت: ایران منتظر تصمیم نهایی ژاپن است اما اعتقاد ندارد که هرگونه حضور نیروهای خارجی در منطقه به تقویت ثبات، امنیت یا صلح کمک خواهد کرد.

عراقچی در آستانه نشست کمیسیون مشترک برجام که قرار است ۱۵ آذرماه در سطح معاونان وزرای خارجه در وین برگزار شود، برای گفت وگو با مقامات چینی و ژاپنی به پکن و توکیو سفر کرد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها