کد خبر: 565219
تاریخ انتشار :

وکیلی:‌ کسی نمی‌تواند خودش را نسبت به وضع فعلی کشور بی‌تقصیر بداند

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

«محمدعلی وکیلی» ‌امروز جمعه بعد از ثبت نام در یازدهمین دوره مجلس یازدهم برای حوزه تهران در جمع خبرنگاران در وزارت کشور با اشاره به عملکرد مجلس شورای اسلامی و انتقادات مطرح شده نسبت به عملکرد قوه مقننه اظهار کرد: انتقاد کردن کار ساده‌ای است به ویژه برای آنان که دستی در امور داشته‌اند. وی تصریح کرد: آنچه که امروز در کف خیابان است، کارنامه همه مجالس و چپ و راست است بنابراین کسی نمی‌تواند خودش را نسبت به وضع فعلی کشور بی‌تقصیر بداند.

وی ادامه داد: مجلس دهم کاستی خودش را داشت و در پس نهادسازی‌هایی که در این سال‌ها شکل گرفت، جایگاهش را از دست داد. ما امروز شاهد قانون‌گذاری نهادهای مختلفی هستیم که بخشی از وظایف مجلس را عهده دار شده‌اند.

عضو فراکسیون امید درباره اقدامات صورت گرفته از سوی هیات عالی نطارت مجمع تشخیص گفت: هیات نظارت مجمع تشخیص مصلحت در ابتدا به عنوان بازوی مجمع برای نظارت بر سیاست‌های کلی و به شرط آوردن در صحن مجمع تشکیل شد ولی امروز در عرض مجلس و شورای نگهبان عمل می‌کند.

وی با اشاره به شورای هماهنگی سران قوا نیز گفت: شورای هماهنگی سران قوا که تدبیری بود برای شرایط سخت و شبه جنگی امروز به مسائلی ورود می‌کند که برایند شرایط جنگی نیست. وکیلی خاطرنشان کرد: درباره مصوبه بنزین نیز مجلس در گذشته و در برنامه‌های پنجم و ششم مجوز افزایش براساس قانون هدفمندی و به روشی پلکانی را داده بود اما اینکه شرایط کنونی اجازه افزایش ۲۰۰ درصدی را می‌داد یا خیر، نیاز به بررسی دارد.

عضو فراکسیون امید مجلس اظهارداشت: نمایندگان مجلس در این مورد باید مورد مشورت قرار می‌گرفتند. ما در ۳ مرحله این پیشنهاد را رد کردیم ولی آقایان به جمع‌بندی رسیدند و این جمع بندی باید مسئولیت تضامنی برای اعضا این شورا ایجاد می‌کرد که نکرد.

عضو هیات رئیسه دهمین دوره مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در این مصوبه نه رعایت تاب آوری مردم شده است و نه شرایط اقتصادی. در شب عید و شرایطی که کشورهایی به دنبال ایجاد آشوب هستند نباید چنین کاری انجام می‌شد. وکیلی درعین حال گفت: نمایندگان این مساله را به گوش‌زد کرده بودند اما به آن عمل نشد.

وی با اشاره به اظهارات مطرح شده در جهت موافقت با افزایش قیمت بنزین اظهار کرد: «داشتن تحلیل اقتصادی صرف درباره بنزین صحیح نیست. افزایش قیمت بنزین بر روی تورم و سایر کالاها اثر می‌گذارد بنابراین اگر پیام صریح رهبری نبود، این افزایش قیمت با طرح سه فوریتی نمایندگان متوقف می‌شد.

این نماینده مجلس در پاسخ به این سوال که رئیس فراکسیون امید در انتخابات حاضر خواهد شد یا خیر گفت: «شنیدم عارف نمی آید و علی الاصول طی بیانیه ای این مساله را اعلام خواهند کرد.

وی درباره ناراضی بودن مردم از عملکرد اصلاح طلبان گفت مردم حق دارند از ما ناراحت باشند اما این کارنامه‌ای که الان مردم با آن نالان هستند برنامه اصولگرایان است بیش از آن که کارنامه اصولگرایان باشد کارنامه همه دولت‌هاست.

وکیلی ادامه داد: یک سوم مجلس حدود ۱۰۵ نفر از لیست امید بودند. در این مجلس با ۱۰۰ نفر ۱۰۵ نفر هیچ طرح یا هیچ لایحه و یا استیضاحی مستقل نسبت به دو فراکسیون دیگر و فقط با اتکا به این تعداد قابل انجام نیست.

نماینده مردم تهران افزود: سهم دولت آقای روحانی در برون رفت از این شرایط فعلی نقش تعیین کننده‌ای است اما سهم دولت آقای روحانی در پیدایش وضعیت کنونی سهم تعیین کننده‌ای نیست در واقع وضع کنونی کشور کارنامه عملکرد همه است در طول این سالیان است.

عضو هیات رییسه مجلس ادامه داد: هیچ دولتی در طول هشت سال تعیین کننده نیست دستاورد های جمهوری اسلامی امروز دستاوردها و کاستی های آن کاستی همه است و همه قوا در شرایط کشور سهم دارند.

وی در باره استخدام اقوامش در زیر مجموعه‌های وزارت کار و صنایع بهشهر گفت: بداخلاقی وجود داشت که توسط خبرنگاری نسبتی به من داده شد و در فضای رسانه ای چرخید ما در پس این خبر بی اساس تکذیب کردیم. اما توضیح ما دیگر شنیده نشد.

عضو هیات رییسه مجلس با بیان اینکه هفته گذشته یکی از روزنامه‌های کشور براساس همین مطلب کذب گزارشی را منتشر کرده بود یاداور شد، این روزنامه مطلبی را پیرامون بیوگرافی من منتشر کرده بود و پس از تماس من با آنها گفتم این مطلب را از کجا برداشتید که سراسر کذب و دروغ است. سردبیر گفت من بعد از انتشار خبر دیدم انتشار مطلب کپی مطالب قبلی است و این در حالی است که اخلاق حکم می کرد از من سوال مجدد بپرسند.

نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به حضور پسرش در یک شرکت صوری و کاغذی گفت، من این موضوع را سه سال پیش به تفصیل توضیح دادم او بدون اطلاع من از طریق یکی از دوستانش در شرکتی حضور پیدا کرده و کار مشاوره انجام می‌دهد. وکیلی اضافه کرد: بعد از اینکه فهمیدم او را وادار به استعفا کردم اما سه سال به خاطر یک هفته حضور او در این شرکت همه جا گفتم مهدی وکیلی مثل هزاران جوان دیگر حقش است که برود برای خودش کاری دست و پا کند و اگر ما نمی توانیم برای هزاران جوان دیگر کار ایجاد کنیم از سر بی عرضگی ما است.

وی در عین حال گفت: پسرم حق دارد بعنوان یک جوان که دانشجوی دکترا است برای خود کاری پیدا کند اما چون پسر من است به او می گویم این کار را نکند.

عضو فراکسیون امید مجلس ادامه داد: پسر من می تواند در روزنامه پدرش کار کند اما هزاران جوان دیگر هستند که به شکلی با مسئولان مرتبطند اگر آنها در شرکت‌های شفاف و با حقوق‌های مشخص کار کنند و ما مانع آن شویم که بتواند زندگیش را بچرخاند در واقع داریم فرزندان این اقایان را وادار به کارچاق‌کنی می کنیم.

وی در مورد فعالیت برادرش در صنایع بهشهر نیز گفت: او ۳۰ سال است که در صنایع مختلف مدیر است و جزء مدیران صنایع ملی کشور از جمله هفت تیر و الغدیر است. وکیلی اظهارداشت: برادرم اگر می خواست به صورت طبیعی جایگاه به دست بیاورد به جای خیلی از آقایان در مسئولیت‌های حساس می نشست اما به واسطه اینکه من نماینده شدم به برادرم گفتم از او خواهش کردم سطح کارهایش پایین تر از زمانی باشد که من نماینده هستم و اصلا من با وجود دستگاه‌های نظارتی می توانم مانع اعمال قانون شوم، ضمن اینکه برادرم جانباز است و جانبازان از قوانین بازنشستگی مستثنی هستند.

وی افزود: من تلاش کردم مدیرانی پاک دست در حوزه اقتصاد، صنایع و مسایل اجتماعی به کار گماشته شوند و اگر فرصتی پیدا شود سعی می کنم مدیران پاک دست جایگزین مدیران دیگر بشوند چرا که آنچه که امروز جمهوری اسلامی گرفتار آن است مدیریتی است که به لحاظ سلامت و صلاحیت مخدوش هستند.

نماینده مردم تهران در مجلس در مورد رانت های موجود در کشور و طرح ترافیک دخترش هم گفت: آیا من باید به کسی پاسخ بدهم که دخترم در روزنامه خصوصی من کار می کند، اگر فرزندان مسئولان در بنگاهی بروند می‌گویند چرا آنجا رفته است و اگر روزنامه بیاید می گویند چرا آمده است، اگر خارج هم برود ایراد می گیرند. آیا دخترم با توجه به توانی که دارد نمی‌تواند در بخشی از روزنامه پدرش کار کند؟

وی تصریح کرد: من بعد از اینکه دخترم به واسطه دوری از دفتر روزنامه نتوانست کار کند به سازمان ترافیک نامه زدم و گفتم آن را قطع کنند.

وکیلی همچنین درباره نحوه اشتغال به کار پسرش هم گفت: تا پیش از نماینده شدن، در یکی از زیرمجموعه‌های وزارت کار مشغول شده است و ممکن است در دوره نمایندگی من به سن کار برسد.

نماینده مردم تهران در مجلس در پاسخ به اینکه چرا فرزندش را از حق حضور در جایگاهی که لایق بوده است منع کرده گفت، برای اینکه من باید مدام جواب می دادم، من به شما می گویم که به مسوولان نگوید چرا فرزندانشان در جایی مشغول به کار هستند بلکه بگویید فرزندنتان مشغول باشند و درآمد و کار آنها شفاف باشد. عضو هیات رییسه مجلس خاطرنشان کرد: مسوولی وجود دارد که فرزند او چندین ماشین لوکس و یک پنت‌هاوس در شمال شهر تهران دارد و معروف به این است که ماشین‌باز است بدون اینکه حتی یک روز کار شفاف انجام دهد.

وکیلی یادآورشد: اینکه فرزند یک مسوولی در جایی در کار و گردش مالی روشن حضور داشته باشد، مذمتی ندارد. اما اینکه یک فرزند مسوول از کجا آورده که چنین ثروتی دارد، این اجحاف است، اگر فرزندان مسئولان که در جایگاه‌های هیات مدیره‌ شرکت‌ها قرار می‌گیرند اگر به استحقاق باشد اجحاف نیست ما حساسیت بیخودی درباره اشتغال فرزندان مسئولان ایجاد می کنیم و آنها را به سمت کار چاق کنی هل می‌دهیم.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها