کد خبر: 567976
تاریخ انتشار :

کدام شناورهاي چيني و روسي برای مانور نظامی با ایران به منطقه آمده‌اند؟

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

آرمان ملي: مدت زيادي است که دو جريان در غرب مي‌کوشند با راه اندازي ائتلافي نظامي به منظور آنچه «تأمين امنيت کشتيراني در درياي عمان و خليج فارس» مي‌خوانند، در منطقه حضور نظامي داشته باشند. از يک سو ايالات متحده آمريکا ائتلافي به رهبري خود و با حضور کشورهايي مانند عربستان، امارات، کويت، بحرين، قطر، بريتانيا، آلباني، استراليا و رژيم اسرائيل تشکيل داده و از سوي ديگر پاريس اعلام کرده است ائتلاف نظامي اروپا به رهبري فرانسه و با حضور حداقل 10 کشور اروپايي و غيراروپايي، از جمله هلند به زودي تشکيل خواهد شد تا در خليج فارس حضور يابد. بعد از حمله به چندين نفتکش در خليج فارس و درياي عمان طي ماه‌هاي ارديبهشت و خرداد، آمريکا و عربستان، ايران را به دست داشتن در اين حملات متهم کردند و ايالات متحده از جامعه جهاني درخواست کرد براي تامين امنيت تردد کشتي‌ها و نفتکش‌ها در آب‌هاي جنوبي ايران به اين ائتلاف بپيوندند. تهران اما اتهام دست داشتن در اين حملات را رد کرده است و اين مسائل را بهانه‌اي براي افزايش حضور نظاميان آمريکايي و غربي در منطقه مي‌داند.

قدرت‌نمايي چين، روسيه و ايران

با وجود تلاش‌هاي زياد کشورهاي غربي براي تشکيل اين ائتلاف‌ها، کشورهاي ايران، روسيه و چين در قالب يک مانور نظامي به قدرت نمايي در اين منطقه پرداختند. در همين راستا روز گذشته معاون عمليات نيروي دريايي ارتش از برگزاري رزمايش بزرگ نيروي دريايي سه کشور ايران، روسيه و چين در شمال اقيانوس هند خبر داد. امير دريادار دوم غلامرضا طحاني معاون عمليات نيروي دريايي ارتش و سخنگوي رزمايش مرکب ايران، روسيه و چين در نشست خبري اين رزمايش، اظهار کرد: منطقه شمال اقيانوس هند، منطقه بسيار با امنيتي است که اين امنيت پايدار با اقتدار نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران و دو نيروي دريايي ارتش و سپاه در دريا برقرار شده است. وي افزود: اين تکليفي است که ما در ارتباط با کشور، منطقه و جهان داريم و در راستاي اجراي اين تکاليف بسيار مهم، از امروز رزمايش سه جانبه ايران، روسيه و چين در شمال اقيانوس هند با پهلوگيري شناورهاي روسيه و چين در بندر شهيد بهشتي چابهار آغاز مي‌شود. معاون عمليات نيروي دريايي ارتش هدف از برگزاري اين رزمايش را تحکيم امنيت و مباني آن در منطقه عنوان کرد و تصريح کرد: اين نخستين بار پس از پيروزي انقلاب اسلامي است که جمهوري اسلامي ايران رزمايش مرکبي با دو قدرت دريايي بزرگ جهان و در چنين سطحي برگزار مي‌کند و قطعا کشورهايي که از نظر اقتصادي، سياسي، اجتماعي، دفاعي و امنيتي نزديکي بيشتري با هم دارند، دست به دست هم مي‌دهند تا برقراري امنيت و جمعي بودن آن ميسر شود. وي گفت: اين رزمايش برابر برنامه‌هاي از پيش تعيين شده با حرکت يگان‌هاي شناوري سه کشور از بندر چابهار آغاز مي‌شود و در شمال اقيانوس هند گسترش خواهد يافت. سخنگوي رزمايش سه‌جانبه ايران، روسيه و چين افزود: تمرينات تاکتيکي متنوعي از جمله نجات شناور دچار حريق، آزادسازي شناور مورد تعرض قرار گرفته، تيراندازي عليه اهداف مشخص و ساير تمرينات تاکتيکي و عملياتي در اين رزمايش پيش‌بيني شده است. دريادار طحاني با اشاره به مشارکت نيروهاي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در اين رزمايش، گفت: با برگزاري اين رزمايش شاهد اقتدار نيروي دريايي سه کشور ايران، روسيه و چين در منطقه خواهيم بود.

کدام شناورهاي چيني و روسي به منطقه آمده‌اند؟

به نوشته رويترز، وزارت دفاع روسيه روز جمعه با اشاره به رزمايش دريايي مشترک ايران، روسيه و چين اعلام کرد که سه ناو وابسته به ناوگان دريايي بالتيک روسيه - يک تانکر، يک پاس‌ناو و يک ناو يدک‌کش - را به رزمايش سه‌جانبه با ايران و چين ارسال کرده است. اين وزارتخانه همچنين اعلام کرد که اين اولين بار است چنين رزمايشي با چنين چيدماني برگزار مي‌شود. پيشتر و در روز پنجشنبه نيز، روزنامه گلوبال تايمز چين به نقل از وزارت دفاع اين کشور نوشته بود که نيروي درياي چين، ناوشکن شينينگ را براي مشارکت در اين رزمايش اعزام خواهد کرد. وو چيان، سخنگوي وزارت دفاع چين روز پنجشنبه اعلام کرد، رزمايش مشترک دريايي روسيه، چين و ايران در درياي عمان ارتباطي با تنش‌هاي منطقه ندارد. طبق اعلام نماينده وزارت دفاع چين، رزمايش مشترک دريايي سه جانبه از 27 تا 30دسامبر در درياي عمان برگزار مي‌شود. وي خاطرنشان کرد، اين رزمايش‌ها با هدف تعميق همکاري‌هاي ميان نيروي دريايي سه کشور انجام مي‌شود. سخنگوي وزارت دفاع چين در همين راستا گفت: اين رزمايش يک مانور نظامي معمولي و برنامه ريزي شده توسط روسيه، چين و ايران است و کاملاً با مقررات حقوقي بين الملل مطابقت دارد. وي تاکيد کرد که اين رزمايش ارتباطي به اوضاع منطقه ندارد. پيش از اين کاظم جلالي سفير ايران در روسيه در گفت‌وگو با «اسپوتنيک» گفته بود، براساس توافقات بخش‌هاي مربوطه سه کشور ايران روسيه و چين، قرار است رزمايش‌هاي مشترکي در اقيانوس هند و درياي عمان برگزار شود. و هدف از برگزاري آن‌ها صلح و ثبات منطقه، مبارزه با تروريسم و دزدي دريايي است.

نارضايتي آمريکا از مانور نظامي

اين رزمايش همانگونه که پيش‌بيني مي‌شد، حساسيت آمريکا‌يي‌ها را برانگيخته و مسئولان اين کشور ضمن ابراز نارضايتي مي‌گويند همچنان اخبار را دنبال مي‌کنند. شان رابرتسون، سخنگوي پنتاگون روز پنجشنبه در واکنش به رزمايش مشترک دريايي ايران، روسيه و چين گفت: ما از برگزاري رزمايش مشترک ميان ايران، روسيه و چين در درياي عرب اطلاع داريم. ما اين رزمايش را زيرنظر داريم و با همکاري شرکا و متحدان مان از آزادي کشتيراني و جريان آزاد تجارت در آبراه‌هاي بين‌المللي اطمينان حاصل مي‌کنيم.

جهان پساغربي و همکاري کشورها

سيد عباس موسوي سخنگوي وزارت امورخارجه ايران با انتشار پيامي در توئيتر به مناسبت برگزاري رزمايش مشترک ايران، روسيه و چين خاطرنشان کرد که در دنياي پساغربي امروز، ديگر همه مناسبات توسط کشورهاي غربي تعيين نمي‌شود. سيد عباس موسوي در اين پيام توئيتري که در بخشي از آن تصويري از نشان رسمي رزمايش دريايي مشترک چين، ايران و روسيه (CHIRU 2019) خودنمايي مي‌کند، اظهار داشت: «همان‌طور که آقاي ظريف يک بار اعلام کرد، واقعيت اين است که در دوره گذار کنوني ديگر همه‌چيز در غرب يا توسط غرب اتفاق نمي‌افتد. ما اکنون به‌واقع در يک دنياي پساغربي زندگي مي‌کنيم که همه بازيگران جهاني در مناسبات آن سهيم هستند.»

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها