کد خبر: 570204
تاریخ انتشار :

جوزپ بورل: هدف از مکانیسم ماشه حل مسائل مرتبط با اجرای برجام در چارچوب کمیسیون مشترک است

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

وزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از آنکه انگلیس، فرانسه و آلمان دقایقی پیش در بیانیه‌ای رسمی اعلام کردند که مکانیسم حل اختلاف در برجام موسوم به ماشه را فعال کرده‌اند، تائید کرد که از طریق یک نامه از این اقدام مطلع شده است.

بنابر گزارش پایگاه اینترنتی اتحادیه اروپا، بورل با اشاره به اینکه مکانیسم ماشه مطابق با بند 36 برجام توسط انگلیس، فرانسه و آلمان فعال شده است، گفت: من به عنوان هماهنگ کننده کمیسیون مشترک بر روند مکانیسم حل اختلاف نظارت خواهم داشت. هدف از این سازوکار حل مسائل مرتبط با اجرای توافق هسته‌ای در چارچوب کمیسیون مشترک است. در همین راستا، من تمایل وزیران امورخارجه برای حفظ برجام با این امید که راهی برای رفع این بن بست از طریق گفت‌وگوی دیپلماتیک سازنده یافت شود را یادآور می‌شوم.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خاطر نشان کرد: مکانیسم حل اختلاف مستلزم تلاش‌های سخت همراه با حسن نیت تمام طرف‌ها است. من به عنوان هماهنگ کننده انتظار دارم که طرف‌های برجام با همین نیت در این روند همکاری کنند.

وی در ادامه تاکید کرد: برجام یک دستاورد مهم برای دیپلماسی چند جانبه پایدار پس از سال‌ها مذاکره است. باتوجه به وضعیت خطرناک کنونی در خاورمیانه، حفظ برجام بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد.

به گزارش ایسنا، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان پیشتر درباره تهدید اروپایی‌ها به فعال کردن مکانیسم ماشه گفته بود: مکانیسم ماشه در برجام برای مواقعی است که خطای اولیه رخ بدهد. ایران خطای اولیه را انجام نداده است. اقداماتی که ایران انجام داده، اول از همه در پاسخ به تخطی آمریکا از برجام و عدم توان اروپایی‌ها برای پاسخ دادن انجام گرفته‌اند و این‌ها همه راهکار محسوب می‌شوند. هیچ کسی نمی‌تواند از یک راهکار در پاسخ به راهکاری دیگر استفاده کند.

همچنین سید عباس عراقچی، معاون ظریف در مورد چنین تهدیدی از سوی اروپایی‌ها گفته بود: طبیعی است که این موضوعات شرایطی را ایجاد می‌کند که ما به پایان برجام سریع‌تر نزدیک شویم.

علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی نیز در اظهاراتی در حاشیه مراسم راه‌اندازی بخش ثانویه راکتور اراک گفته بود: اگر اروپایی‌ها به سمت مکانیسم ماشه بروند عملا به سمت نابودی برجام رفته‌اند. اروپا می خواهد از بعد مسائل امنیتی برجام برآید و این را بارها گفته اند. اما اینکه اروپا این خواستش با توانش چقدر تناسب دارد بحث جداگانه است. اروپا نشان داد متاسفانه ایالت کالیفرنیا در مقابل دولت آمریکا استقلال سیاسی بیشتری دارد تا کل اتحادیه اروپا در مقابل آمریکا. این نشان‌دهنده عاجز بودن اروپا در مقابل آمریکاست. اینکه به دنبال مکانیسم ماشه بروند بر خلاف نیت اروپاست و اگر به این سمت بروند عملا به سمت نابودی برجام رفته‌اند و تناقضی است در اظهارات مقامات اروپایی درباره حفظ برجام.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها