کد خبر: 570208
تاریخ انتشار :

پوتین و مرکل درباره کنفرانس بین المللی لیبی دربرلین گفت و گو کردند

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

ولادیمیر پوتین، در گفت وگوی تلفنی با آنگلا مرکل ، او را در جریان مذاکرات اخیر طرف های لیبی در مسکو قرار داد.

کنفرانس بین المللی برلین برای حل مسائل لیبی روز 19 ماه ژانویه (شنبه هفته آینده) برگزار خواهد شد.

مذاکرات طرف‌های لیبی روز گذشته در مسکو برگزار شد و هیات‌های طرف‌های لیبی به سرپرستی فائز السراج رئیس دولت وفاق ملی و خلیفه حفتر رئیس ارتش شرق لیبی در ان شرکت کردند.

مذاکرات لیبی در مسکو در ابتدا در قالب 2+2 با شرکت وزیران خارجه و فرانسه روسیه و ترکیه برگزار و شد و سپس هیات های طرف های لیبی به آن پیوستند.

فائز السراج رئیس دولت وفاق ملی لیبی در جریان مذاکرات مسکو پیش نویس توافقنامه آتش بس را امضا کرد اما خلیفه حفتر بامداد امروز بدون امضای این سند مسکو را ترک کرد.

آتش بس در لیبی با توافق طرفین درگیر قرار بود روز یکشنبه برگزار شود اما دو طرف یکدیگر را به نقض آن متهم کردند.

لیبی اینک به کشوری دوپاره تبدیل شده که نیمی از آن را دولتی تحت حمایت سازمان ملل اداره می‌کند و نیمه دیگر آن در دست نیروهایی است که تصرف پایتخت و تسلط کامل بر لیبی را دنبال می‌کنند.

لیبی از سال ۲۰۱۱ میلادی در پی خیزش مردمی و حمله نظامی نیروهای ناتو با هدف برکناری «معمر قذافی» حاکم وقت این کشور، تنش‌های سیاسی و درگیری‌های نظامی بسیاری را شاهد بود. این کشور در نهایت به دو بخش شرقی و غربی تقسیم شد. در بخش غربی با مرکزیت طرابلس دولتی موسوم به «دولت وفاق ملی» به ریاست «فایز السراج» بر سرکار آمده که مورد تایید و حمایت سازمان ملل متحد است و در بخش شرقی «خلیفه حفتر» ژنرال بازنشسته ارتش کنترل امور را در دست گرفته است.

فایز السراج از پشتیبانی ترکیه، قطر و برخی کشورهای اروپایی برخوردار است. ژنرال حفتر هم خود را تحت حمایت عربستان، مصر، امارات و برخی دیگر از کشورها می‌بیند. درگیری‌ها در این کشور طی روزهای اخیر به دنبال تصمیم حفتر فرمانده نیروهای موسوم به «ارتش ملی لیبی» برای به کنترل در آوردن طرابلس پایتخت و سرنگونی دولت وفاق ملی وارد فاز جدیدی شده است.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها