کد خبر: 571302
تاریخ انتشار :

پایان معافیتهای عراق در ارتباط با تحریمهای ایران در ماه آینده میلادی

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به دنبال عملیات تروریستی آمریکا در خاک عراق و ترور سردار شهید قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس، پارلمان عراق در روز پنج ژانویه قطعنامه‌ای را در زمینه اخراج نظامیان خارجی از خاک این کشور تصویب کرد.

خبرگزاری اسپوتنیک با اشاره به این مساله گزارش داد، روزنامه وال استریت ژورنال از قول چند مقام عراقی نوشته که آمریکا به دولت بغداد هشدار داده است که اگر تصمیم اخراج نظامیان آمریکایی پیگیری شود حساب دولت عراق را در «بانک فدرال رزرو» ایالات متحده در نیویورک خواهد بست.

این گزارش همچنین به دیگر ابزارهای فشار آمریکا علیه دولت عراق از جمله رد تمدید معافیتهای تحریمی واشنگتن علیه ایران اشاره کرده است. آمریکا در حال حاضر به عراق اجازه داده است علیرغم تحریمها، گاز مورد نیاز خود برای تامین سوخت ژنراتورهای تولید برق که بخش زیادی از برق عراق را تولید می‌کند وارد کند اما این توافق در ماه فوریه ۲۰۲۰ به پایان خواهد رسید.

یک مقام دفتر «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر پیشبرد امور عراق می‌گوید که نخست وزیر اخیرا یک نامه در زمینه تهدید به بسته شدن حساب بانکی این کشور در آمریکا دریافت کرده است؛ حسابی که میلیاردها دلار از پول نفت عراق در آن پس انداز شده است.

اسپوتنیک می‌گوید، عراق نیز مانند تعداد زیادی از دیگر کشورها دارای یک حساب حکومتی در فدرال رزرو آمریکا در نیویورک است تا درآمدهای خود از جمله پول فروش نفت را در آن مدیریت کند و برای پرداخت حقوق کارمندان و دیگر قراردادها از آن پول استفاده می‌کند.

درحالیکه مشخص نیست عراق چه مقدار پول در این حساب در اختیار دارد، روزنامه وال استریت ژورنال می‌گوید که تا پایان سال 2018 بغداد حدود 3 میلیارد دلار در آن حساب پول دارد.

این گزارش افزود، این ابزار تهدید که می‌تواند ضربه مهمی به اقتصاد عراق وارد کند یکی از مسائلی است که عده‌ای معتقدند دولتمردان عراقی بر نیاز به روابط دوستانه با آمریکا تاکید می‌کنند.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا هفته گذشته در واکنش به مصوبه پارلمان عراق درباره اخراج نیروهای آمریکایی، عراق را به اعمال تحریمهای گسترده از سوی واشنگتن تهدید کرد.

رئیس‌جمهور آمریکا روز جمعه نیز در مصاحبه با «فاکس‌نیوز» هشدار داد در صورتیکه عراق، نظامیان آمریکایی را وادار به خروج از این کشور کند، باید هزینه سرمایه‌گذاری‌هایی که ایالات متحده در این کشور غرب آسیایی کرده را بپردازد یا اینکه به واشنگتن اجازه دهد همچنان در عراق بماند.

ترامپ در پاسخ به سؤال خبرنگار فاکس‌نیوز مبنی بر اینکه چگونه قصد دارد از عراق غرامت دریافت کند، گفت: «ما در حال حاضر مبالغ زیادی از پول آنها را در اختیار داریم. ما پول زیادی از آنها را در اختیار داریم. ما 35 میلیارد دلار از پول آنها را در حال حاضر در حسابی داریم و من فکر می‌کنم آنها با پرداخت مبلغ موافقت کنند. فکر می‌کنم که آنها با پرداخت پول موافقت کنند در غیر اینصورت ما در آنجا می‌مانیم».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها