کد خبر: 572939
تاریخ انتشار :

در گفتگو با نامه‌نیوز مطرح شد؛

محمدتقی رهبر: لیست شورای ائتلاف شانس بیشتری دارد اما 30برهیچ پیروز نمی‌شود/در زمان تفرقه اصولگرایان، لیست اصلاح‌طلبان بدون شانس نیست

محمدتقی رهبر: لیست شورای ائتلاف شانس بیشتری دارد اما 30برهیچ پیروز نمی‌شود/در زمان تفرقه اصولگرایان، لیست اصلاح‌طلبان بدون شانس نیست
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه نیوز : معادلات انتخابات پیچیده شده است. هرچه اصولگراها روز به روز از لیست واحد دور می شوند، اصلاح طلبان برای جمع کردن تمام ظرفیت های شان روز به روز امیدوارتر گام به جلو بر می دارند اما اصولگرایان با این استدلال که مردم عملکرد اصلاح طلبان را در شورای شهر، مجلس دهم و دولت دیدند و دیگر به نامزدهای جریان اصلاحات اقبال نشان نمی دهند؛ معتقدند نتیجه انتخابات هر چه باشد به کام آنها رقم می خورد.

حجت الاسلام محمدتقی رهبر عضو جامعه روحانیت مبارز هر چند اصولگراها را به وحدت و انسجام دعوت می کند اما می گوید «در وضعیت عدم وحدت چشم به راه نتیجه هستیم، اوضاع قابل مقایسه با چهار سال گذشته نیست، باید دید قضاوت مردم چیست و آنها چقدر از عملکردها راضی هستند.»

مشروح گفتگوی نامه نیوز با محمدتقی رهبر را در ادامه بخوانید.

*****

جامعه روحانیت مبارز تصمیم دارد که از لیست خاصی در انتخابات مجلس شورای اسلامی حمایت کند؟

بله، اگر لیستی مورد نظرش باشد، حمایت می کند. سه نفر از اعضای جامعه روحانیت در جلسات شورای ائتلاف شرکت می کنند. تلاش آن است که یک همگرایی محقق شود تا افتراق آرا اتفاق نیفتد.

جبهه پایداری می خواهد لیست مستقل دهد، فکر می کنید رقابتش با شورای ائتلاف چگونه رقم بخورد؟

آنها در گذشته هم لیست مستقل دادند، حالا هم لیست مستقل بدهند کسی حرفی ندارد.

این باعث عدم یکپارچگی در بدنه رأی جریان اصولگرایی نمی شود؟

بله می شود ولی کسی را نمی توان الزام به کاری کرد. شورای ائتلاف، پایداری‌ها را دعوت کرد ولی آنها تصمیم گرفتند راه خودشان را بروند. خوب بروند مانعی ندارد.

گرچه ساختار مرکزی جریان اصلاحات اعلام کرد برای انتخابات مجلس لیست نمی دهد اما احزاب اصلاح طلب در تلاش هستند لیستی را در حد توان و ظرفیت خود به صحنه رقابت وارد کنند، آیا اصلاح طلبان می توانند با لیست جبهه پایداری و لیست شورای ائتلاف رقابت کنند؟

معتقدم اگر وحدت و انسجام و همدلی در جامعه اصولگرایی باشد موفقیت و پیروزی نزدیک است اما در زمان تفرقه، آرا خرد می‌شود. دوره قبل دیدیم اصلاح طلبان همه در تهران یکدست شدند، یک لیست دادند و به موفقیت رسیدند. البته اوضاع قابل مقایسه با چهار سال گذشته نیست، باید دید قضاوت مردم چیست و آنها چقدر از عملکردها راضی هستند.

اگر پایداری و شورای ائتلاف هر کدام لیست خود را بدهند و اصلاح طلبان نیز با یک فهرست به صحنه انتخابات وارد شوند، آیا این شانس برای اصلاح طلبان وجود دارد که چندنفری از لیست تهران آنها وارد مجلس شوند؟

طبیعی است چون هیچ لیستی بدون شانس نمی ماند. معتقدم از آنها هم کسانی هستند که هوادارانی دارند.

به نظر شما لیست شورای ائتلاف می تواند در تهران سی بر هیچ پیروز شود؟

بعید می دانم. شورای ائتلاف چندین گروه هستند، آقایان پایداری مقداری جمع شان محدودتر است. باز هم ما چشم به راه نتیجه هستیم. من هیچ وقت داوری نمی کنم اما قواعد عقلی و اجتماعی و تجربی نشان می دهد هر چقدر وحدت، همدلی و همراهی بیشتر باشد دستیابی به موفقیت نزدیک تر خواهد بود.

به نظر شما مردم همچون دوره گذشته لیستی رأی می دهند یا از میان چهره های شاخص در لیست ها افرادی را بر می گزینند و به آنها رأی می دهند؟

افراد مختلف هستند. بعضی افراد همه لیست ها را نگاه می کنند و هر که را شایسته ببینند انتخاب می کنند. عده ای هم که تشکیلاتی هستند معمولا به لیست ها رأی می دهند.

جو غالب را چه طور می بینید، اکثریت مردم لیستی رأی می دهند یا از درون لیست ها جستجو و گزینش می کنند؟

معتقدم اکثریت مردم لیستی رأی می دهند. چون حال آنکه درون لیست ها بگردند، شناسایی کنند و همه را بشناسند ندارند.

لیست جبهه پایداری شانس دارد که مورد توجه جامعه رأی اصولگرایی قرار بگیرد یا لیست شورای ائتلاف؟

البته شانس لیست شورای ائتلاف را بیشتر می دانم چون گروه های متعددی هستند. به هر حال وقتی ائتلاف میان چندین گروه باشد، طبیعی است که آن جمع به موفقیت نزدیک خواهند بود.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها