کد خبر: 573547
تاریخ انتشار :

طالبان: با آمریکا توافق اولیه کردیم

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

یک مقام طالبان به خبرنگار در پشاور پاکستان گفت: شورای طالبان آتش‌بس هفت روزه را تصویب کرده اما زمان آغاز آن مشخص نیست.
این مقام طالبان که نامی از وی آورده نشده است افزود که تاریخ امضای توافق صلح هنوز قطعی نشده است، این توافق همچنان مشکلات کوچک اما سرنوشت‌سازی دارد.
وی با انتقاد از بدعهدی‌های آمریکا در مذاکرات صلح گفت: شما می‌توانید انتظار هرچیزی از آمریکایی‌ها داشته باشید، همانطور که ما تجربیات بسیار بدی از آن‌ها داریم.
مارک اسپر وزیر دفاع آمریکا روز پنجشنبه از مذاکرات با طالبان برای یک توافق کاهش خشونت ۷ روزه به عنوان مقدمه‌ای برای توافق آتش‌بس خبر داد.
منابع آگاه به رویترز گفته‌اند که در صورت موفقیت این توافق، احتمال امضای توافق آتش‌بس میان واشنگتن و طالبان که در نهایت به خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان بیانجامد، وجود دارد.
اسپر که برای شرکت در نشست سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در بروکسل به سر می‌برد، گفت که با متحدان واشنگتن و اعضای ناتو درباره چنین توافقی دیدار و گفت‌وگو کرده است.
همزمان، مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا از پیشرفتی مهم در مذاکرات با طالبان خبر داد و گفت که دونالد ترامپ رییس جمهوری کشورش مجوز لازم برای ادامه این مذاکرات را داده است.
پیشتر روزنامه نیویورک تایمز به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که ترامپ به صورت مشروط با عقد توافقنامه صلح با طالبان موافقت کرده است و این توافقنامه در صورت پایبندی طالبان به کاهش خشونت احتمالا به خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان منتهی می‌شود.
به نوشته نیویورک تایمز، این توافقنامه تنها در صورتی امضا خواهد شد که طالبان طی یک دوره آزمایشی حدود هفت روزه در آخر این ماه (فوریه/بهمن) تعهد خود به کاهش خشونت را اثبات کند. اگر کاهش خشونت رعایت بشود، آنگاه انتظار می‌رود توافقنامه آمریکا و طالبان به مذاکرات بین افغان‌ها منتهی شود.
پمپئو روز سه‌شنبه در تماس تلفنی با اشرف غنی احمدزی و عبدالله عبدالله رئیس جمهوری و رئیس اجرایی حکومت افغانستان، آن‌ها را در جریان پیشرفت مذاکرات آمریکا و طالبان قرار داد.
کاهش خشونت و اعلام آتش بس از موارد مورد مخالفت طالبان در مذاکرات با آمریکا بود.
مذاکرات آمریکا و طالبان که از مهر ماه سال جاری و در پی لغو دعوت ترامپ از این گروه برای حضور در آمریکا متوقف شده بود، در اواسط آذر ماه بار دیگر در دوحه از سر گرفته شد.
دور قبلی مذاکرات یکساله طالبان و آمریکا در دوحه در حالی جریان داشت که دو طرف از نزدیک شدن به امضای توافقنامه خبر می‌دادند اما در نهایت مخالفت طالبان با اعلام آتش بس، به نوعی مذاکرات را به شکست موقت کشاند.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها