کد خبر: 573576
تاریخ انتشار :

واکنش جشنواره فجر به سعید ملکان چه خواهد بود؟/تغییر آرا صحیح نیست

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش خبرنگار مهر، ابراهیم داروغه‌زاده دبیر سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر درباره دبیری این جشنواره برای سومین دوره پیاپی عنوان کرد: من امسال نمی‌خواستم دبیری جشنواره را بپذیرم و با آقای انتظامی هم صحبت کرده بودم که این کار را قبول نکنم اما بحث‌های تحریم که پیش آمد انگیزه‌ای برایم به وجود آورد که حضور داشته باشم.
داروغه‌زاده درباره توهین‌آمیز بودن اقدام سعید ملکان در آئین اختتامیه و غیبت عوامل روز صفر هم گفت: توهینی نشده است، سعید ملکان از تهیه‌کنندگان خوب سینماست و در سه دوره‌ای که من دبیر بودم سه فیلم خوب به جشنواره آورده است. او فیلم‌های «تنگه ابوقریب» و «تختی» را داشته است و امسال هم «روز صفر» را به جشنواره رساند که داوران خوششان امد و در میان بهترین فیلم آرای مردمی نیز حضور داشت.
بهروز افخمی کارگردان سینما و مجری برنامه تلویزیونی «نقد سینما» که جمعه شب ۲۵ بهمن‌ماه میزبان دبیر جشنواره فیلم فجر بود، خطاب به داروغه‌زاده عنوان کرد: امسال به من پیشنهاد داوری جشنواره شد و نتوانستم در تیم داوران باشم اما اگر عکس‌العمل درستی برای این حرکت ملکان وجود نداشته نباشد، داوری جشنواره را هیچ گاه قبول نمی‌کنم چون دبیر جشنواره باید از حیثیت داوران دفاع کند.
اعتراض ملکان به دبیر بود نه داوران
داروغه‌زاده نیز پاسخ داد: ملکان در بیانیه‌اش گفته بود به رأی داوران احترام می‌گذارد و ایرادش مشخصاً به دبیر بود. او به رأی داوران اعتراض نداشت بلکه اعتراض به دبیر بود که چرا مثلاً فردی که گفته است به جشنواره نمی‌آید داوری شده است.
افخمی نیز در واکنش بیان کرد: اگر منظور پیمان معادی است که چنین حرفی نزده بود و اینها به نظرم برای توجیه است.
داروغه‌زاده در ادامه درباره اینکه چطور خبر ترکیب جوایز پیش از آئین اختتامیه به ملکان رسیده بود، اظهار کرد: فیلمسازان همیشه سعی می‌کنند از جوایز مطلع شوند. چیزی که باید خود بچه‌های سینما رعایت کنند این است که حتی اگر جوایزی به آنها تعلق نمی‌گیرد برای همکاران و دوستانشان بیایند و آنها را تشویق کنند. سال گذشته حامد بهداد، نوید محمدزاده و امین حیایی آمده بودند و برای هوتن شکیبا کف زدند.
تغییر رأی داوران صحیح نیست
وی درباره نظر فرشته طائرپور که ممکن است جوایز دوباره رأی گیری شود و به فیلم دیگری برسد، گفت: رأی داور نهایی است ممکن است جوایز نقدی را پرداخت نکنند یا درباره سیمرغ بگویند تا نامه‌ای نوشته نشود و رسماً عذرخواهی نکند، سیمرغ داده نمی‌شود اما تغییر رأی درست نیست.
دبیر جشنواره همچنین در پاسخ به سوال دیگر افخمی درباره فیلم‌های بخش نگاه نو و کم توجهی به آنها عنوان کرد: امسال برای اولین بار چهار فیلم از بخش نگاه نو به بخش اصلی راه یافت برخلاف سال‌های پیش که دو فیلم راه پیدا می‌کرد. فیلم اولی‌ها، فیلم‌های خوبی هستند و این احتمال هست که سال دیگر فیلم‌های بیشتری در بخش اصلی داوری شود.
وی درباره داوری‌ها و اهدای سیمرغ توضیح داد: وقتی ما کاندیداها را اعلام کردیم نود درصد رسانه‌ها می‌گفتند نظر داوران درست بوده است و حتی بعد از جوایز خیلی‌ها می‌گفتند خوب بوده است و امسال حتی فیلم‌های لوباجت هم جایزه گرفتند و خیلی‌ها دوست دارند این فیلم‌ها را هم ببینند.
آتابای فیلم خوبی بود که سیمرغ نگرفت
داروغه‌زاده درباره آتابای که هیچ جایزه‌ای دریافت نکرد نیز گفت: فیلم «آتابای» فیلم خوبی بود که در برخی از رشته‌ها کاندیدا شد اما اتفاق لازم در هیچ یک از رشته‌ها برایش رخ نداد.
وی درباره جایزه فیلمنامه اقتباسی که قرار بود امسال در نظر گرفته شود نیز پاسخ داد: چنین نکته‌ای مطرح شده بود اما امسال فیلم اقتباسی نداشتیم در آئین نامه قید کرده بودیم اما هیچ یک از فیلمنامه‌ها اقتباسی نبود.
فیلمسازان حاضر در فجر، برای تحریم تحت فشار بودند
دبیر سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر اظهار کرد: امسال شرایط سختی داشتیم چون اتفاقاتی در جامعه رخ داد و فیلمسازان که احساسی و عاطفی هستند واکنش‌هایی داشتند. رسانه‌های خارجی هم روی این مساله کار کردند تا جشنواره‌های فجر در حوزه‌های مختلف سینما، موسیقی، تئاتر، تجسمی و… برگزار نشود. برخی از فیلمسازان می‌گفتند با آنها تماس گرفته می‌شود و می‌گویند اگر در جشنواره شرکت کنند خائن هستند! حتی با برخی گزینه‌های ما برای داوری نیز چنین تماس‌هایی گرفته شده بود. من تشکر می‌کنم که فیلمسازان فیلم‌هایشان را شرکت دادند.
وی اضافه کرد: تمام نشست‌های ما به جز یک فیلم برگزار شد و عوامل علی رغم جوسازی‌ها حضور داشتند. حتی به خیلی از سینماگران فشار آوردند تا داوری را هم قبول نکنند اما خدا را شکر امسال ۹ داور داشتیم.
داروغه‌زاده درباره تنوع فیلم‌ها نیز گفت: معمولاً گفته می‌شود هر دو سال یک بار فیلم‌ها خوب هستند اما امسال هم فیلم‌ها خوب بود هم متنوع و ژانرهای مختلفی در فیلم‌ها وجود داشت.
انتقاد دبیر فجر از ضبطی شدن ویژه‌برنامه‌های سیما
وی در پایان با اشاره به ضبطی شدن برنامه‌های سینمایی نیز تصریح کرد: تلویزیون همراهی خوبی با جشنوارخ فجر داشت اما نمی‌دانم چه نگرانی ای وجود داشت که برنامه‌ها را ضبطی پخش کردند و دیروقت هم پخش می‌شد که مخاطب را کاهش می‌داد.
در واکنش به این انتقاد داروغه‌زاده، بهروز افخمی هم گفت: با وجود اینکه شخصاً طرفدار برنامه‌های غیرزنده در تلویزیون هستم اما معتقدم برای پوشش جشنواره فیلم فجر باید برنامه‌های به‌صورت زنده روی آنتن می‌رفت.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها