کد خبر: 573905
تاریخ انتشار :

«نامه‌نیوز» از پشت پرده اصرار جریان‌های سیاسی برای استعفای روحانی گزارش می‌دهد

با روحانی تا 1400؛ در پاستور می‌مانم

با روحانی تا 1400؛ در پاستور می‌مانم
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه‌نیوز: استعفا یا ماندن در پاستور مسئله‌ای است که این روزها زیاد شنیده شد. برخی می‌گفتند که حسن روحانی قصد استعفا از مقام ریاست جمهوری دارد، برخی ضرورت استعفا را به او توصیه می‌کردند و برخی هم همه این سخنان را تکذیب می‌کردند. تمام این حرف و بحث‌ها ادامه داشت تا آنکه روحانی در نشست خبری اخیر خود گفت که هیچگاه حتی به استعفا هم فکر نکرده است: «استعفا معنا ندارد و از آغاز انتخابات که آمديم، به مردم وعده و قول داديم و تا ساعت آخر ان‌شاءالله پاي وعده و قول خود مي‌مانيم و تلاش مي‌کنيم تا حد امکان اين وعده‌ها را عملي کنيم... هيچ‌وقت به دنبال استعفا نبودم، ولي در همان روزهاي اول دولت درحالي‌که هنوز مراسم تحليف انجام نشده بود و مسائل اقتصادي آن روز مطرح بود، خدمت رهبري گفتم که اگر کسي يا دولت بهتري وجود دارد که مي‌تواند خدمت کند من حاضرم کنار بروم، اما ايشان شديدا رد کردند و گفتند دوست دارم تا آخرين روز خدمت کنيد. در سال ۹۷ هم باز به دليل مسائلي که در دولت پيش آمد، همين موضوع را با ايشان مطرح کردم و ايشان اين‌بار گفتند که من حتي يک ساعت زودتر هم اجازه نمي‌دهم که کار دولت خاتمه يابد».

اما این سخنان گویا عقبه‌ای دارد؛ به‌نحوی که تقریبا از یک هفته پیش باز هم موج جدید درخواست‌های استعفا آغاز شده بود و حتی برخی گفتند که احتمالا بعد از دهه فجر و انتخابات مجلس استعفا می‌دهد و وقتی اعلام شد که روحانی در روز 27بهمن می‌خواهد با رسانه‌ها سخن بگوید برخی چنین شائبه‌ای را مطرح کردند که قرار در این روز و در مقابل اهالی رسانه استعفایش را اعلام کند اما نشست روز یکشنبه خط بطلانی بود بر تمام شائبه‌ها اما در کنار تکذیب استعفا توسط روحانی، یک نکته‌ بسیار مهم و جدید هم عنوان شد و آن قصد استعفا در دور اوایل دور دوم ریاست‌جمهوری. روحانی نگفت که علت مطرح کردن قصد استعفایش نزد رهبری چه بوده است اما به هر حال رهبر انقلاب بازهم تأکید کرده‌اند که باید تا ساعت آخر کار دولت در سمت خود باقی بمانی.

اما برای اولین بار چه کسی پیشنهاد روحانی را مطرح کرد؟ برخلاف آنچه این روزها گفته می‌شود که حامیان دیروز روحانی یعنی اصلاح‌طلبان روحانی را به سمت استعفا جلو می‌برند، نخستین بار این چهره‌های اصولگرا بودند که خواستار استعفای رئیس‌جمهور شدند. آنها در دی‌ماه96 این گزاره را مطرح کردند و روحانی در نشست خبری که درباره حوادث دی‌ماه برگزار کرد، به صراحت گفت که استعفا نمی‌دهم و رهبر انقلاب هم همان زمان در یک سخنرانی با استعفا مخالفت کرد.

اصولگرایان بعد از حوادث دی‌ماه96 و نهی رهبری به استعفا قدری کمتر از کلیدواژه استعفا استفاده کردند اما چندی نگذشت که این‌بار این اصلاح‌طلبان بودند که بر رئیس‌جمهور منتخب خود تاختند و حتی پای را فراتر از نقد گذاشتند و بحث استعفای روحانی را به میان کشیدند. حتی سید حسین موسویان که در ابتدای دولت یازدهم در حلقه اصلی سیاست خارجی روحانی قرار داشت پیشنهاد استعفای رئیس‌جمهور را در سال97 مطرح کرد: ««بزرگان نظام باید قبل از هرچیز دراین مورد چاره‌اندیشی کنند؛ حتی به قیمت یک خانه‌تکانی اساسی در دولت یا حتی استعفای دولت فعلی و برگزاری انتخابات زودرس، زیرا استمرار وضع فعلی تا ۲ سال دیگر، ممکن است موجب لطمات غیرقابل جبران شود». بعد از این اظهارات بسیاری از فعالان سیاسی در آن مقطع در مخالفت یا موافقت این موضوع اظهارنظر کردند و به نظر رسید که آرام‌آرام درخواست استعفا به اردوگاه حامیان دیروز دولت رسیده است.

سخنان موسویان گرچه مهم بود اما آن‌قدرها در بدنه جامعه بازتاب نداشت تا آنکه عباس عبدی در گفت‌وگویی با هفته‌نامه «صدا» گفت:‌ »مساله اصلی، کاسته‌شدن از ش کاف و تنش ویرانگر در ساخت قدرت است؛ چون وضعیت با این حد از شکاف نمی تواند ادامه پیدا کند. اینکه الان یک انتخابات زودرس برگزار شود یا نشود، مهم نیست. اصلا بروند این کار را به شکل دیگری انجام دهند. من چون نمی خواستم مفهوم استعفا را برجسته کنم، تیتر «انتخابات زودرس» را برای یادداشتم زدم. و الا می شود آقای روحانی استعفا دهد و برود؛ یک نفر را هم بدون انتخابات جایگزین ایشان کنند. یا اینکه معاون اول رییس جمهور در این یک سال، به جای رییس جمهور ایفای نقش کند تا ۱۴۰۰ به انتخابات برگزار شود».

بعد از سخنان عبدی جمع کثیری از اصلاح‌طلبان درباره استعفا سخن گفتند و تا مدتی خبر نخست جریان اصلاح‌طلبی دیدگاه‌های فعالان این جبهه درباره استعفای روحانی بود. برخی از ایشان بر ضرورت استعفا تأکید می‌کردند و برخی نیز می‌گفتند که روحانی باید تا انتهای دولتش بماند.

همه این‌ها گذشت تا آنکه حسن روحانی، رئیس‌جمهور جمهوری اسلامی ایران روز یکشنبه 27اسفند با قاطعیت گفت که تا ساعت پایانی دولت در پاستور می‌مانم. حالا باید دید که این سخن می‌تواند مانع درخواست‌ها یا پیشنهادهای استعفا در آینده شود؟

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها