کد خبر: 575008
تاریخ انتشار :

سیل در لرستان؛

قطع راه ارتباطی بیش از ۱۰۰ روستا در لرستان / پیک سیلاب بعدازظهر امروز رخ می دهد / پیش بینی عبور سیلابی با حجم ۳۱۲ میلیون متر مکعب از کشکان

قطع راه ارتباطی بیش از ۱۰۰ روستا در لرستان / پیک سیلاب بعدازظهر امروز رخ می دهد / پیش بینی عبور سیلابی با حجم ۳۱۲ میلیون متر مکعب از کشکان
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، رضا میرزایی شامگاه سه شنبه بیان کرد: سامانه بارشی در لرستان دارای ۲ موج است که موج نخست بارشی از غروب روز دوشنبه وارد استان شد و ریزش‌های آن تا غروب امروز سه شنبه ادامه داشت.

به نوشته ایزنا وی با بیان اینکه موج دوم بارش‌ها از امشب آغاز شده و تا ظهر چهارشنبه ادامه دارد افزود: تا کنون حداکثر دبی سیلابی رودخانه خرم آباد به ۱۸۰ مترمکعب برثانیه و دبی سیلابی در رودخانه کشکان به یکهزار و ۶۰۰ مترمکعب بر ثانیه در شهر پلدختر رسیده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان عنوان کرد: دبی رودخانه تیره به ۱۳۵ مترمکعب برثانیه و دبی رودخانه بادآور نورآباد نیز به ۲۳۰ مترمکعب بر ثانیه رسیده است.

میرزایی با تاکید بر اینکه موج دوم بارش‌ها وضعیت خطرناک‌تری دارد و ریزش‌های جوی آن بیشتر در نقاط شمالی استان است افزود: با تداوم بارش‌ها پیش بینی می‌کنیم پیک سیلاب در رودخانه‌ها فردا بعدازظهر اتفاق بیفتد و در بین همه رودخانه‌های لرستان سه کانون بحران شامل حوزه رودخانه کشکان، شهرها و روستاهای مسیر آن، رودخانه تیره دورود، شهر و روستاهای مسیر آن و شهر نورآباد است.

وی با اشاره به اینکه پیش بینی‌ها نشان می‌دهد دبی سیلابی رودخانه کشکان به چهار هزارو ۸۰۰ مترمکعب بر ثانیه و دبی رودخانه تیره نیز به ۸۶۳ مترمکعب بر ثانیه می‌رسد، یادآور شد: دبی خرم رود تا ۵۰۴ مترمکعب در ثانیه خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان گفت: ۵۰ درصد ظرفیت سدها خالی است و بخشی از سیلاب را می‌توانیم در ظرفیت خالی این سدها کنترل و مهار کنیم، اما در حوزه رودخانه کشکان که حوزه بزرگی است و بیش از۹ هزارو ۷۰۰کیلومتر مربع مساحت دارد و وحشی‌ترین سرشاخه حوزه کرخه محسوب می‌شود، تنها سد ایوشان را داریم که سد کوچکی است و ۵۲ میلیون مترمکعب حجم مخزن دارد و ۵۰ درصد حجم خالی آن ۲۶ میلیون مترمکعب می‌شود.

میرزایی ادامه داد: پیش بینی کرده ایم حجم سیلابی که فردا از کشکان عبور می‌کند به ۳۱۲ میلیون مترمکعب می‌رسد، بنابراین این حجم سیلاب ذخیره سد ایوشان تغییر محسوسی در میزان سیلاب ندارد.

وی تاکید کرد: راهکار اساسی، مهار و کنترل سیلاب کشکان و شهرستان‌های پلدختر و چگنی ساخت سدهای معشوره، مخملکوه و سراب تلخ خرم آباد، چولهول و بن لار پلدختر است.

قطع راه ارتباطی بیش از ۱۰۰ روستا در لرستان / گاز شهر معمولان قطع است / قطع برق ۳۷ روستا و آب آشامیدنی سه روستا مدیرکل مدیریت بحران استانداری لرستان گفت: بارش شدید باران و وقوع سیل راه ارتباطی بیش از ۱۰۰روستا در این استان را قطع کرد.

غلامرضا آقامیرزایی روز چهارشنبه اظهار داشت: باتوجه به بارش باران و وقوع سیل در لرستان، برق ۳۷روستا و آب آشامیدنی سه روستا در این استان قطع است.

وی گفت: آب آشامیدنی هیچ کدام از شهرهای استان مشکل ندارد اما گاز شهر معمولان قطع می باشد.

وی ادامه داد: میانگین بارش ها تا ساعت ۶و ۳۰ دقیقه امروز ۱۰۴میلی متر گزارش شده که بیشترین بارش با ۱۴۵ میلی متر در نورآباد و کمترین بارش با ۷۰میلی متر در پلدختر ثبت شده است.

مدیرکل هواشناسی لرستان گفت: طی ۳۸ ساعت گذشته متوسط بارش های استان ۹۴.۷ میلیمتر بوده است.

بهروز مرادپور ادامه داد: بارش ها تا پایان وقت امروز ادامه دارد و مردم استان با توجه به حجم بالای بارشهای رگباری و افزایش دبی رودخانه ها به هیچ عنوان در حاشیه رودخانه ها بخصوص قسمت‌های عبوری درون شهرها توقف نکنند.

منبع: انتخاب

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها