کد خبر: 576800
تاریخ انتشار :

تلاش مجدد «بردی محمداف» برای صادرات گاز به اروپا

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

«قربان قلی بردی محمداف » رئیس جمهور ترکمنستان به طور ناگهان به آذربایجان سفر کرد.

رئیس جمهور ترکمنستان و «الهام علی‌اف» رئیس جمهور آذربایجان در شهر «باکو» دیدار کردند در صورتی که وزارت خارجه و نهادهای دولتی این کشور قبل از این هیچ اطلاعاتی درباره این دیدار منتشر نکرده بودند.

معمولا بازدیدهای رسمی رؤسای جمهوری و برنامه سفرکاری در رسانه‌های دولتی منتشر می‌شود اما این دفعه اینگونه نبود.

5 روز قبل از بازدید بردی محمداف از آذربایجان رسانه‌های منطقه‌ از حمایت وزارت امور خارجه آمریکا از پروژه «کریدور گازی جنوبی» خبر دادند و « ناتان رایخ » کارشناس مسائل انرژی وزارت امور خارجه آمریکا اظهار داشت: ما باید درک کنیم که در پروژه کریدور گازی جنوبی می‌توانند دیگر کشورهای هم حضور داشته باشند.

وی گفت: اگر در آذربایجان، آسیای مرکزی و عراق منابع گازی برای صادرات وجود داشت این انرژی به بازارهای اروپایی صادر می‌شدند.

ترکمنستان یکی از همین منابع گازی است و «عشق آباد» برای راه‌اندازی پروژه لوله انتقال گاز «ترانس خزر» و آغاز صادرات گاز به اروپا تلاش می‌کند.

در بین اسناد امضا شده توسط رؤسای جمهوری ترکمنستان و آذربایجان قراردادی مربوط به پروژه ترانس خزر نبود اما رسانه‌های دولتی از علاقه‌مندی رهبران برای توسعه همکاری بین‌المللی در زمینه صادرات گاز و تنوع بخشیدن به صادرات انرژی خبر دادند.

احتمالا پشت درهای بسته مسئله همکاری آذربایجان و ترکمنستان مربوط به کریدور گاز جنوبی و ایجاد لوله انتقال گاز ترانس خزر مورد بررسی قرار گرفته است.

گفتی است که اجرای پروژه ترانس خزر تنها پس از حمایت تمام 5 کشور همسایه خزر ممکن است و توافقات حاصل شده در این زمینه در قالب مذاکرات علی‌اف و بردی محمداف اعلام نشد.

همچنین دولت ترکمنستان نیاز جدی به درآمدهای جدید برای حل مسائل اقتصادی خود دارد و حالا علاوه بر بحران مالی گسترش ویروس « کرونا » هم عشق آباد را تهدیدات می‌کند.

چین تنها خریدار گاز ترکمنستان است اما تقاضا گاز در بازار داخلی چین به دلیل کرونا کاهش یافت و همزمان صادرات عشق آباد نیز به سمت کاهش رفت.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها