کد خبر: 577305
تاریخ انتشار :

در گفت‌وگو با «نامه‌نیوز» مطرح شد

علی تاجرنیا: نیرو‌های کارگزاران می‌خواهند در قدرت بماند/ کارگزاران ویژگی‌های یک حزب سیاسی را ندارد/ تصمیم کارگزاران بر یک‌پارچگی اصلاح‌طلبان ضربه زد

علی تاجرنیا: نیرو‌های کارگزاران می‌خواهند در قدرت بماند/ کارگزاران ویژگی‌های یک حزب سیاسی را ندارد/ تصمیم کارگزاران بر یک‌پارچگی اصلاح‌طلبان ضربه زد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه‌نیوز: یکی از مسائل مهم انتخابات مجلس یازدهم عدم اتحاد نیروهای مختلف اصلاح‌طلب با یکدیگر بود؛ به نحوی که نیروهای حزب کارگزاران سازندگی از مدت‌ها پیش از انتخابات بر مشارکت بی‌قید و شرط در انتخابات تأکید می‌کردند اما تعدادی از احزاب دیگر اصلاح‌طلب به دلیل ردصلاحیت اصلاح‌طلبان اصرار بر عدم ارائه لیست داشتند.

علی تاجرنیا، فعال سیاسی در تحلیل آنچه در انتخابات مجلس یازدهم بر جریان اصلاحات گذشت در گفت‌وگو با «نامه‌نیوز» گفت: «وقتی از اصلاح‌طلبی سخن می‌گوییم یعنی آقای خاتمی و اصلاح‌طلبان پیشرو که امروز با محوریت حزب اتحاد ملت فعالیت می‌کنند. موضع چنین نیروهایی در انتخابات اخیر معلوم بود و هیچ لیستی از سوی ایشان ارائه نشد زیرا در مقام عمل اصلاح‌طلبان در انتخابات اخیر در رقابت قرار نگرفتند؛ بنابراین نتیجه انتخابات مجلس را به هیچ‌وجه نباید شکست اصلاح‌طلبان تلقی کرد و حتی شورای عالی سیاست‌گذاری هم اعلام کرد که هیچ لیستی نمی‌دهد.».

او ادامه داد: «حزب اتحاد ملت بنا داشت لیست بدهد و حتی بعد از ردصلاحیت شخصیت‌هایی مانند آقای شکوری‌راد یا خانم منصوری حزب اعلام کرد که اگر روند بررسی صلاحیت‌ها در نهایت اجازه حضور اصلاح‌طلبان را بدهد، لیست می‌دهیم اما واقعیت چنین امکانی وجود نداشت اما در مقابل حزبی مانند کارگزاران بدون توجه به روند بررسی صلاحیت‌ها لیست داد. کارگزاران سازندگی با وجود آنکه از چهره‌های مؤثری برخوردار است اما دو شاخصه اصلی یک حزب سیاسی را ندارد یعنی نه اهل گفتمان‌سازی است و تشکل‌گراست و نتیجه انتخابات و رأی‌نیاوردن لیست آنها نشان می‌دهد که تحلیل درستی از مشارکت مردم در این دوره انتخابات نداشتند. حتی اگر آنها تصور می‌کنند که مردم پای صندوق‌ها می‌آیند، باید بپذیرند که در این صورت وزن خاصی برای جذب مردم به رأی‌دادن نداشتند. در هر صورت هرچه که باشد کارگزاران ویژگی‌های یک حزب سیاسی را ندارد. من باور دارم که نیروهای کارگزاران می‌خواهند در قدرت بماند و برای همین باید در انتخابات اخیر به صورت فعال مشارکت می‌کردند. تصمیم کارگزاران بر یک‌پارچگی اصلاح‌طلبان ضربه زد».

این فعال سیاسی در پایان در پاسخ به این پرسش که آیا اینکه برخی اصلاح‌طلبان کارگزارانی‌ها را استمرارطلب می‌نامند، درست است یا خیر، گفت: «حزب کارگزاران همیشه نخبگه‌گرا بوده است و معمولا نیروهای این حزب از مدیران اجرایی تشکیل شده است؛ به همین دلیل این حزب سازمان‌یافته نیست و تشکیلاتی کار نمی‌کند. گرچه در میان اعضای آن در زمان تأسیس تا کنون چهره‌هایی بوده‌اند که هزینه داده‌اند و واقعا به دنبال اصلاحات بوده‌اند؛ بنابراین می‌توان گفت که این حزب تشکیلاتی نیست اما این سخن که آنها استمرارطلب هستند را اصلا قبول ندارم اما می‌پذیرم که اهضای این حزب معمولا رویکردی محافظه‌کارانه داشته‌اند».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها